| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW diff och rampvinklar?
|
913 besök totalt |
|
Bmw diff och rampvinklar?
Frågan är följande: När man gör om 90 graders vinklarna till 120 gr kan man då utgå från botten av 90graders vinkel och heltenkelt göra den bredare.om man gör så kommer ju tryckringarna att gå närmare varandra,men! har det någon praktisk betydelse om man endå tänker köra utan fjäderbrickor dvs utan förspänning på lamellerna. Jag har sökt i ämnet och försökt få tag i mobimech men utan resultat. Är lite osäker om min teori stämmer och behöver komma vidare med bygget
_________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||
|
På min diff (och alla andra jag rotat med) har vi bara öppnat upp från axelns anliggningspunkt, men det har varit med fjäderbrickor. Ser inte poängen med att ta bort dem?
120 grader låter mycket, minns inte exakt vad vi använt, men det var något mindre iaf. Vore intressant att höra Peders rekommendationer.
_________________ Rikard Ahlin |
||
Precis som du säger Rickard så tror jag att det är bäst att öppna upp från axelns anliggningspunkt. Förspänning eller inte,de är väl väl beroende av kurva och körstil rallycross eller bana etc. Utan förspänning kan man tex glida igenom en "kurva" utan påverkan av diffen (då koppling intryckt förståss). Rätt tänkt eller? Ps i asfaltsprint som jag kör är det till stor fördel om bilen går bra i små o trånga S-kurvor. man kanske skulle kunna glida igenom med en bra balanserad bil. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW diff och rampvinklar?
|
913 besök totalt |