Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (6950 totalt) |
Hur användbar är en volvo 240 voc
Hej När man går igenom alla dessa "bil till banåka trådarna" så kommer ofta voc bilar som förslag. Har inte hittat någon tråd med fakta om dom. Har sökt lite på rallysidor och kommit fram till en del. Jag undrar hur de är som andra bil. DVS går det köra till jobbet och till affären om förstabilen är upptagen. Finns det ett användbart baksäte. Säkert skitdumma frågor men jag hoppas på svar ändå. Som banbil,konbanebil borde den duga eller? Det som lockar är säkerheten rwd och pris. Nackdelar borde vara klubbträffar eller har även voc såna. _________________ Andreas Lewau |
||||||
Re: Hur användbar är en volvo 240 voc
VOC i sig har inga klubbträffar. Men man kan säkert köra med nån Volvoklubb. Nej, bakstätet är inte användbart. Ja den funkar utmärkt som andrabil. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Dessa kanske du redan har hittat.
http://www.volvooriginal.com/main.ht http://www.voc.se/ Att tänka på är du inte kan köra en VOC rallybil lagligt på allmän väg om du inte har licens. |
||||||
Det finns ju flera olika licenser - en för varje sportgren. Det har inget med vilken bil man kör. Vi har då ett helt vanligt registreringsbevis till vår VOC. Med tilläggen: T71E Skyddsbur T20F Baksätet får ej användas för personbefodran. Däckdimension fram ändrad Motor B230E Annars är det en helt vanlig bil. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Ja voc är gatreggade och besiktas på SBP. Därav kravet på inredning och lite andra saker. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Ber om ursäkt för min lilla förvirring som skapade lite oreda. (hade faktiskt jobbat länge ![]() Hade precis för mej att reglerna vart ändrade angående standardrallybil då man bl.a. släppte på kraven att org. bälte skulle finnas kvar. Samt att man då också ställde kravet att man skulle ha tävlingslicens för att åka med fordonet idagligt bruk för att folk inte ska utnyttja detta. Edit: Gjorde en liten sökning på zatzy då jag hade för mej att detta var uppe för nått år sen och hittade detta: "VVFS 2003:42 42 kap. Särskilda krav för tävlingsbilar på väg Personbilar som utrustats för tävlingsändamål, s.k. rallybilar "5 § Rallybil som avses i 2 § får brukas på väg endast vid tävling och annan sportslig verksamhet under förutsättning att den som framför fordonet har giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA. 40 a § Standardrallybil enligt 39 och 40 §§ får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA." Texten om giltig tävlingslicens för att framföra rallybil på allmänväg införs från 1 Jan 2004." Länk till ovanstående dokument: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr04 |
||||||
Jag har inte hört talas om detta alls!? Läser vårt officiella organ var gång och var aktiv i diskutionerna om det pga att jag fick bygga om min bil för att jag skulle fortsätta tävla med den. Men det var inget som någonsin dök upp. Undras hur många som vet om det. Varför står inte en sån här sak i regbevisen? _________________ Daniel Steiner |
||||||
Fast det där handlar väl om rallybilar som går på dispens typ WRC och GruppN? En VOC är ju en standarbil som man råkar köra Rally med ibland, lite som en Roadsportbil som man också får köra med på gatan iom att det faktiskt är en vanlig bil.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ja det var precis så jag trodde innan. Men "40 a § Standardrallybil enligt 39 och 40 §§ får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA." Vilket jag tycker verkar konstigt om det inte är så att det är borta igen. För om så är fallet så måste det ju stå i bilens papper. Det är ju bara en vanlig bil med bur.. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Exakt..... begränsningarna gäller dom rallybilar som genomgår SBFs speciella besiktning istället för SBPs allmänna besiktning som ju VOC bilarna genomgår fortfarande....... har iaf jag fått för mig.... |
||||||
som ni säger, voc bilarna har ju bara fått en bur i sig, annars är dom ju original...
ta t.ex. min banbil, det är också en helt vanlig gatreggad gammal bmw som jag har satt bur i och ändrat lite på, har reggat om den med bur och den är besiktad och hur gatlaglig som helst, kan ju omöjligen vara annorlunda för er kärra! _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||||
Ja både grupp E och VOC besiktas på sbp som vanligt. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Man får nog hålla isär homologerade bilar och icke homologiserade bilar (standardrallybil).
GruppE/Ekonomi bilar kan man ha antingen som homologerad eller reggad som standardrallybil. Skillnaden som jag förstått det är att den homologerade bilen får plocka ur inredningen samt dra bränsle och bromsrör inuti bilen, däremot får bilen inte köras på allmän väg om det inte är tävling. Inte ens till och från tävlingen. Varför det är så farligt att åka bil utan baksäte, mattor och innertak vet jag inte, en synpunkt är tydligen att polisen ska kunna se på ett enkelt sätt om bilen får köras "civilt" eller inte ![]() Personligen tror jag att Bilsportförbundet vill ha det så av någon anledning. ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||||
Ja det stämmer. En homolegerad grupp E är precis som vilken grupp A/N. Det var samma när grupp N kom. Då hade de full inredning och var gatreggade. Sen började folk ta ur inredning och det blev mer och mer trimmat osv och sen blev det homogering på dem. Precis samma grej som med grupp E nu. Stor del kommer från att man inte får köra med 4-6punktsbälte i vanlig trafik. Innan gruppE delades upp så fick vi köra i trafik med dem fastän vi hade rensad inredning. Då var det så att på sträckan fick vi ha 6-punktsbältena på oss men när vi kom imål skulle man byta till 3punkts och köra med dem på till nästa sträcka.. "40 a § Standardrallybil enligt 39 och 40 §§ får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA." Var hittar man 39/40? De avser kanske de homogerade. _________________ Daniel Steiner |
||||||
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr02 Det som gäller tävlingsbilar börjar på sidan 242 och på sidan 251 hittar du § 39/40. "39 § Standardrallybil skall i stället för kraven i 4 - 37 kap. uppfylla vad som sägs i 4 - 69 §§ samt de krav som särskilt hänvisas till beträffande 4 - 37 kap. 40 § Standardrallybil skall vara i för bilmodellen godkänt utförande förutom att den försetts med en skyddsbur som fyller kraven i nationellt tekniskt reglemente (se definition i 1 §) avsnitt GT 5.8 samt att framsäten och bilbälten fram bytts ut mot säten (inklusive fästanordningar) och bilbälten som uppfyller kraven i nationellt tekniskt reglemente, avsnitt GT 5.16 respektive GT 5.6. Bilens främre originalbälten skall vara demonterade." |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (6950 totalt) |