Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur användbar är en volvo 240 voc
2 besök senaste veckan (6950 totalt)
Dre
Kinda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Hur användbar är en volvo 240 voc

Hej

När man går igenom alla dessa "bil till banåka trådarna" så kommer ofta voc bilar som förslag. Har inte hittat någon tråd med fakta om dom. Har sökt lite på rallysidor och kommit fram till en del. Jag undrar hur de är som andra bil. DVS går det köra till jobbet och till affären om förstabilen är upptagen. Finns det ett användbart baksäte. Säkert skitdumma frågor men jag hoppas på svar ändå.

Som banbil,konbanebil borde den duga eller? Det som lockar är säkerheten rwd och pris. Nackdelar borde vara klubbträffar eller har även voc såna.

_________________
Andreas Lewau
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Hur användbar är en volvo 240 voc

Dre skrev:
Hej

När man går igenom alla dessa "bil till banåka trådarna" så kommer ofta voc bilar som förslag. Har inte hittat någon tråd med fakta om dom. Har sökt lite på rallysidor och kommit fram till en del. Jag undrar hur de är som andra bil. DVS går det köra till jobbet och till affären om förstabilen är upptagen. Finns det ett användbart baksäte. Säkert skitdumma frågor men jag hoppas på svar ändå.

Som banbil,konbanebil borde den duga eller? Det som lockar är säkerheten rwd och pris. Nackdelar borde vara klubbträffar eller har även voc såna.


VOC i sig har inga klubbträffar. Men man kan säkert köra med nån Volvoklubb.

Nej, bakstätet är inte användbart.
Ja den funkar utmärkt som andrabil.

_________________
Daniel Steiner
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Dessa kanske du redan har hittat.

http://www.volvooriginal.com/main.htm
http://www.voc.se/


Att tänka på är du inte kan köra en VOC rallybil lagligt på allmän väg om du inte har licens.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

K Lundkvist skrev:


.../

Att tänka på är du inte kan köra en VOC rallybil lagligt på allmän väg om du inte har licens.




_________________
Daniel Steiner
Citera
Dre
Kinda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Det där med licens visste jag inte. Har inte läst det någonstans. Finns det två olika licenser för de kör väll både bana och rally????

_________________
Andreas Lewau
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Dre skrev:
Det där med licens visste jag inte. Har inte läst det någonstans. Finns det två olika licenser för de kör väll både bana och rally????



Det finns ju flera olika licenser - en för varje sportgren. Det har inget med vilken bil man kör.


Vi har då ett helt vanligt registreringsbevis till vår VOC.
Med tilläggen:
T71E Skyddsbur
T20F Baksätet får ej användas för personbefodran.
Däckdimension fram ändrad
Motor B230E

Annars är det en helt vanlig bil.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Dre
Kinda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
Så man behöver ingen licens för att ha den privat och ej tävla med den?

_________________
Andreas Lewau
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Dre skrev:
Så man behöver ingen licens för att ha den privat och ej tävla med den?


Inte om den är gatreggad, och det måste väl bilarna vara?

_________________
Anders Hansson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

sweanders skrev:
Dre skrev:
Så man behöver ingen licens för att ha den privat och ej tävla med den?


Inte om den är gatreggad, och det måste väl bilarna vara?



Ja voc är gatreggade och besiktas på SBP.
Därav kravet på inredning och lite andra saker.

_________________
Daniel Steiner
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



precis det är det fina med VOC..
att man kan köra på gatan..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Daniel6xQ skrev:
Dre skrev:
Det där med licens visste jag inte. Har inte läst det någonstans. Finns det två olika licenser för de kör väll både bana och rally????



Det finns ju flera olika licenser - en för varje sportgren. Det har inget med vilken bil man kör.


Vi har då ett helt vanligt registreringsbevis till vår VOC.
Med tilläggen:
T71E Skyddsbur
T20F Baksätet får ej användas för personbefodran.
Däckdimension fram ändrad
Motor B230E

Annars är det en helt vanlig bil.


Ber om ursäkt för min lilla förvirring som skapade lite oreda. (hade faktiskt jobbat länge )
Hade precis för mej att reglerna vart ändrade angående standardrallybil då man bl.a. släppte på kraven att org. bälte skulle finnas kvar. Samt att man då också ställde kravet att man skulle ha tävlingslicens för att åka med fordonet idagligt bruk för att folk inte ska utnyttja detta.

Edit: Gjorde en liten sökning på zatzy då jag hade för mej att detta var uppe för nått år sen och hittade detta:

"VVFS 2003:42
42 kap. Särskilda krav för tävlingsbilar på väg
Personbilar som utrustats för tävlingsändamål, s.k. rallybilar

"5 § Rallybil som avses i 2 § får brukas på väg endast vid tävling och annan sportslig verksamhet under förutsättning att den som framför fordonet har giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA.

40 a § Standardrallybil enligt 39 och 40 §§ får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA."

Texten om giltig tävlingslicens för att framföra rallybil på allmänväg införs från 1 Jan 2004."

Länk till ovanstående dokument: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr042.pdf

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

K Lundkvist skrev:
Daniel6xQ skrev:
Dre skrev:
Det där med licens visste jag inte. Har inte läst det någonstans. Finns det två olika licenser för de kör väll både bana och rally????



Det finns ju flera olika licenser - en för varje sportgren. Det har inget med vilken bil man kör.


Vi har då ett helt vanligt registreringsbevis till vår VOC.
Med tilläggen:
T71E Skyddsbur
T20F Baksätet får ej användas för personbefodran.
Däckdimension fram ändrad
Motor B230E

Annars är det en helt vanlig bil.


Ber om ursäkt för min lilla förvirring som skapade lite oreda. (hade faktiskt jobbat länge )
Hade precis för mej att reglerna vart ändrade angående standardrallybil då man bl.a. släppte på kraven att org. bälte skulle finnas kvar. Samt att man då också ställde kravet att man skulle ha tävlingslicens för att åka med fordonet idagligt bruk för att folk inte ska utnyttja detta.

Edit: Gjorde en liten sökning på zatzy då jag hade för mej att detta var uppe för nått år sen och hittade detta:

"VVFS 2003:42
42 kap. Särskilda krav för tävlingsbilar på väg
Personbilar som utrustats för tävlingsändamål, s.k. rallybilar

"5 § Rallybil som avses i 2 § får brukas på väg endast vid tävling och annan sportslig verksamhet under förutsättning att den som framför fordonet har giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA.

40 a § Standardrallybil enligt 39 och 40 §§ får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA."

Texten om giltig tävlingslicens för att framföra rallybil på allmänväg införs från 1 Jan 2004."

Länk till ovanstående dokument: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr042.pdf



Jag har inte hört talas om detta alls!? Läser vårt officiella organ var gång och var aktiv i diskutionerna om det pga att jag fick bygga om min bil för att jag skulle fortsätta tävla med den. Men det var inget som någonsin dök upp. Undras hur många som vet om det. Varför står inte en sån här sak i regbevisen?

_________________
Daniel Steiner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102



Fast det där handlar väl om rallybilar som går på dispens typ WRC och GruppN? En VOC är ju en standarbil som man råkar köra Rally med ibland, lite som en Roadsportbil som man också får köra med på gatan iom att det faktiskt är en vanlig bil.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

MaZ skrev:
Fast det där handlar väl om rallybilar som går på dispens typ WRC och GruppN? En VOC är ju en standarbil som man råkar köra Rally med ibland, lite som en Roadsportbil som man också får köra med på gatan iom att det faktiskt är en vanlig bil.


Ja det var precis så jag trodde innan.
Men

"40 a § Standardrallybil enligt 39 och 40 §§ får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA."

Vilket jag tycker verkar konstigt om det inte är så att det är borta igen.
För om så är fallet så måste det ju stå i bilens papper.

Det är ju bara en vanlig bil med bur..

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Daniel6xQ skrev:


Det är ju bara en vanlig bil med bur..


Exakt.....

begränsningarna gäller dom rallybilar som genomgår SBFs speciella besiktning istället för SBPs allmänna besiktning som ju VOC bilarna genomgår fortfarande....... har iaf jag fått för mig....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



som ni säger, voc bilarna har ju bara fått en bur i sig, annars är dom ju original...

ta t.ex. min banbil, det är också en helt vanlig gatreggad gammal bmw som jag har satt bur i och ändrat lite på, har reggat om den med bur och den är besiktad och hur gatlaglig som helst, kan ju omöjligen vara annorlunda för er kärra!

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Fredrik - SLC skrev:
Daniel6xQ skrev:


Det är ju bara en vanlig bil med bur..


Exakt.....

begränsningarna gäller dom rallybilar som genomgår SBFs speciella besiktning istället för SBPs allmänna besiktning som ju VOC bilarna genomgår fortfarande....... har iaf jag fått för mig....


Ja både grupp E och VOC besiktas på sbp som vanligt.

_________________
Daniel Steiner
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Man får nog hålla isär homologerade bilar och icke homologiserade bilar (standardrallybil).
GruppE/Ekonomi bilar kan man ha antingen som homologerad eller reggad som standardrallybil. Skillnaden som jag förstått det är att den homologerade bilen får plocka ur inredningen samt dra bränsle och bromsrör inuti bilen, däremot får bilen inte köras på allmän väg om det inte är tävling. Inte ens till och från tävlingen. Varför det är så farligt att åka bil utan baksäte, mattor och innertak vet jag inte, en synpunkt är tydligen att polisen ska kunna se på ett enkelt sätt om bilen får köras "civilt" eller inte .
Personligen tror jag att Bilsportförbundet vill ha det så av någon anledning.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

tvåtaktsmicke skrev:
Man får nog hålla isär homologerade bilar och icke homologiserade bilar (standardrallybil).
GruppE/Ekonomi bilar kan man ha antingen som homologerad eller reggad som standardrallybil. Skillnaden som jag förstått det är att den homologerade bilen får plocka ur inredningen samt dra bränsle och bromsrör inuti bilen, däremot får bilen inte köras på allmän väg om det inte är tävling. Inte ens till och från tävlingen. Varför det är så farligt att åka bil utan baksäte, mattor och innertak vet jag inte, en synpunkt är tydligen att polisen ska kunna se på ett enkelt sätt om bilen får köras "civilt" eller inte .
Personligen tror jag att Bilsportförbundet vill ha det så av någon anledning.


Ja det stämmer. En homolegerad grupp E är precis som vilken grupp A/N.
Det var samma när grupp N kom. Då hade de full inredning och var gatreggade.
Sen började folk ta ur inredning och det blev mer och mer trimmat osv och sen blev det homogering på dem. Precis samma grej som med grupp E nu.

Stor del kommer från att man inte får köra med 4-6punktsbälte i vanlig trafik.
Innan gruppE delades upp så fick vi köra i trafik med dem fastän vi hade rensad inredning.
Då var det så att på sträckan fick vi ha 6-punktsbältena på oss men när vi kom imål skulle man byta till 3punkts och köra med dem på till nästa sträcka..


"40 a § Standardrallybil enligt 39 och 40 §§ får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA."

Var hittar man 39/40? De avser kanske de homogerade.

_________________
Daniel Steiner
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Daniel6xQ skrev:
[

Var hittar man 39/40? De avser kanske de homogerade.


http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

Det som gäller tävlingsbilar börjar på sidan 242 och på sidan 251 hittar du § 39/40.


"39 § Standardrallybil skall i stället för kraven i 4 - 37 kap. uppfylla vad som sägs i 4 - 69 §§ samt de krav som särskilt hänvisas till beträffande 4 - 37 kap.

40 § Standardrallybil skall vara i för bilmodellen godkänt utförande förutom att den försetts med en skyddsbur som fyller kraven i nationellt tekniskt reglemente (se definition i 1 §) avsnitt GT 5.8 samt att framsäten och bilbälten fram bytts ut mot säten (inklusive fästanordningar) och bilbälten som uppfyller kraven i nationellt tekniskt reglemente, avsnitt GT 5.16 respektive GT 5.6. Bilens främre originalbälten skall vara demonterade."

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur användbar är en volvo 240 voc
2 besök senaste veckan (6950 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande