Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avgasbandage..?
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (17540 totalt)
diamond bollocks
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



Andreas Millbro skrev:
diamond bollocks skrev:
Man kör lätt 1000 grader avgastemp om man har en liten turbo och kör högt laddtryck. Hur kyler vi detta? Inte genom att isolera bort den enda kylning vi har i alla fall. Vid mindre effektuttag kan det funka, men då har man ju i alla fall inte några stora värmeproblem i pannrummet.


Tillåter man 1000 graders avgastemperatur bör man nog ta sig en funderar på hur bra ens kamrater avgasventilerna mår. Känns främst som en mappningsfråga. Fast många karnske mappar sina motorer utan avgastemperaturmätning. Hur man nu kan tycka att de är en bra lösning
En övre gräns för vilken avgastemperatur man kan tolerera bestäms av avgasventiler, grenrör och turboaggregatet.

Skulle säga att man är ute och cyklar om man tolererar att avgastemperaturen närmar sig 950 sträcket på en vanlig motor. Lite drygt 900 grader är max vad som är lämpligt att tillåta. Temperaturer i närheten och över 1000 sträcket kräver väldigt speciella material och legeringar.



Sen beror det lite vad man har för problem också. Har man problem med hög temperatur i motorummet känns lindat grenrör som en bra lösning. Om en kabel eller liknande ligger i närheten av grenröret känns det enklare att isolera den än att linda hela grenröret. Om man behöver linda grenröret får man helt enkelt se till att sänka den maximala avgastemperaturen på bekostnad av effekt och bränsleförbrukning.
Hur hög avgastemperatur/materialtemperatur dina grenrör håller för är väl lämpligt att berätta för kunden.

Kommer ev att linda mitt gjutna orginalgrenrör då det ligger väldigt nära mitt insug samt fuelrail.
Man borde få mindre problem med lindade grenrör på en sugmotor än på en turbomotor då avgasmottrycket är betydligt lägre.



Det händer ibland att turboåkare stressar grejorna för hårt. Vissa bygger en motor för 500 hk med en turbo som är bra till detta. Sedan kommer man på att 750 hk faktiskt är mycket roligare och skruvar upp trycket. Kanske t o m laddar med lustgas. Motorn kommer att gå med konstgjord andning och håller sig vid liv tack vare laddtrycket, men korken sitter i den lilla turbon och för små kanaler. Det blir väldigt varmt på avgassidan och man kyler förbränningsrummen med att mappa upp soppan. Då blir grenröret ännu varmare. Osv. Ofta är det koltopparna som smälter först. Kapuff! Billigare att bygga motorn rätt från början.

Dagens macksoppa klarar inte värme alls. Isolera och se till att cirkulera soppan ordentligt.

_________________
Olof Lagerqvist
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



diamond bollocks skrev:

Det händer ibland att turboåkare stressar grejorna för hårt. Vissa bygger en motor för 500 hk med en turbo som är bra till detta. Sedan kommer man på att 750 hk faktiskt är mycket roligare och skruvar upp trycket. Kanske t o m laddar med lustgas. Motorn kommer att gå med konstgjord andning och håller sig vid liv tack vare laddtrycket, men korken sitter i den lilla turbon och för små kanaler. Det blir väldigt varmt på avgassidan och man kyler förbränningsrummen med att mappa upp soppan. Då blir grenröret ännu varmare. Osv. Ofta är det koltopparna som smälter först. Kapuff! Billigare att bygga motorn rätt från början.

Dagens macksoppa klarar inte värme alls. Isolera och se till att cirkulera soppan ordentligt.


Dagens sanning!!!
det stämmer nåttså fruktansvärt även vid mindre HK

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Anton Lillsund skrev:
om 2361 är aktuellt, trots priset som inte bör förnimmas, så borde väl Avesta 253MA också funka? Jag har det inte i huvudet men Avesta Sheffield AB 253MA kanske ligger lika högt i inköpspris som 2361?

Med dessa legeringar kommer man till det problem att tillsatsmaterial alternativt elektroder blir bokstavligt talat svindyrt om man inte har goda kontakter för detta.


Avesta Sheffield är finskt och heter outokumpu nu för tiden.

310 och 316 (2333 och 2343) är väl bara vanligt rostfritt respektive syrafast rostfritt och alltså inte alls framtagna med fokus på värmebeständighet? Materialen du nämner är väl däremot framtagna för att vara värmebeständiga och borde ju därför vara kalas!

_________________
Martin Öling
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Aha, jag beställde elektroder från Avesta Sheffield nu i veckan men det kan hända att nasaren vi vänder oss till på jobbet inte orkade förklara hur det ligger till.

2333 och 2343 är ju just som du nämner inte värmebeständiga.
253MA är det men har inte samma egenskaper som 2361 tex. Jag vet inte exakt men 2361 klarar värme där det är gaser inblandade i processen på ett annat sätt. I våra härdungar tex där man har en allksöns blanding av olika gaser för att uppnå rätt atmosfär sägs 253MA inte vara rätt material att använda tex.
Hur det ställer sig i ett grenrör är jag inte kunnig nog att svara på men det kan väl inte röra sig om alpluft som passerar röret kan jag tänka mig..


Nåväl jag tillför inget till ämnet egentligen. Jag svammlar mest bara ugnarna på jobbet.
Back to topic.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Anton Lillsund skrev:
Aha, jag beställde elektroder från Avesta Sheffield nu i veckan men det kan hända att nasaren vi vänder oss till på jobbet inte orkade förklara hur det ligger till.

2333 och 2343 är ju just som du nämner inte värmebeständiga.
253MA är det men har inte samma egenskaper som 2361 tex. Jag vet inte exakt men 2361 klarar värme där det är gaser inblandade i processen på ett annat sätt. I våra härdungar tex där man har en allksöns blanding av olika gaser för att uppnå rätt atmosfär sägs 253MA inte vara rätt material att använda tex.
Hur det ställer sig i ett grenrör är jag inte kunnig nog att svara på men det kan väl inte röra sig om alpluft som passerar röret kan jag tänka mig..


Nåväl jag tillför inget till ämnet egentligen. Jag svammlar mest bara ugnarna på jobbet.
Back to topic.


Jag svammlar en sista gång i den här tråden jag med

Svestmaterial sköter ett företag som heter/hette Avesta Welding och det är sålt och har alltså inte något med vare sig Avesta Sheffield eller outokumpu att göra mer:

http://www.avestawelding.com/pages/Page____28796.aspx

Så antingen var försäljaren lat och opålitlig eller så sålde han på er något junk med gamla loggan kvar på

Det där frågeställningen om hur aggresiva avgaser är (förutom att de kan vara ruggigt varma) tycker jag är intressant. Jag får för mig att de inte är så hemska, i alla fall inte med den kvalitet på sås vi har i Sverige (inge bly, lite svavel osv). Det skulle vara kul om någon kunde reda ut det.

_________________
Martin Öling
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Martin_Ö skrev:
Anton Lillsund skrev:
Aha, jag beställde elektroder från Avesta Sheffield nu i veckan men det kan hända att nasaren vi vänder oss till på jobbet inte orkade förklara hur det ligger till.


Svestmaterial sköter ett företag som heter/hette Avesta Welding och det är sålt och har alltså inte något med vare sig Avesta Sheffield eller outokumpu att göra mer:
Så antingen var försäljaren lat och opålitlig eller så sålde han på er något junk med gamla loggan kvar på



Ahh. Det är jag som dåligt påläst.
Det är Avesta Welding jag har beställt från. Jag trodde det var samma företag som Avesta Sheffield.
Då var det utrett. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Anton Lillsund skrev:
Aha, jag beställde elektroder från Avesta Sheffield nu i veckan men det kan hända att nasaren vi vänder oss till på jobbet inte orkade förklara hur det ligger till.

2333 och 2343 är ju just som du nämner inte värmebeständiga.
253MA är det men har inte samma egenskaper som 2361 tex. Jag vet inte exakt men 2361 klarar värme där det är gaser inblandade i processen på ett annat sätt. I våra härdungar tex där man har en allksöns blanding av olika gaser för att uppnå rätt atmosfär sägs 253MA inte vara rätt material att använda tex.
Hur det ställer sig i ett grenrör är jag inte kunnig nog att svara på men det kan väl inte röra sig om alpluft som passerar röret kan jag tänka mig..


Nåväl jag tillför inget till ämnet egentligen. Jag svammlar mest bara ugnarna på jobbet.
Back to topic.


Kika in på dessa, finns mycket info om lämpliga stålsorter
http://www.outokumpu.com/20259.epibrw
http://www.outokumpu.com/20259.epibrw

2333 brukar räknas som värmebeständigt. 2333 betecknas dock 304H enligt ASTM. 310 är värmebeständig men inte 2343 vilket betecknas 316.
Citera
Mr:Sunken
Umeå
Här sen Dec 2005
Inlägg: 5



Nu har jag följt denna tråd ett tag och jag skickade mitt grenrör på Coating förra veckan, men det är inte frågan utan sen när jag får hem det ska jag sätta dit avgasbandage.
Jag har hört att man ska blöta det innan man sätter dit det? ska det ligga och dra i vattnet ett tag? eller ska man bara stoppa ner det i en hink med vatten sen börja snurra runt det?
och varför ska man göra det?

Tack för svar

//Alex

_________________
Alexander Sundquist
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 76



Tar upp en gammal tråd nu när mitt grenrörsbygge börjar bli klart, funderar också på om jag ska använd bandage eller ej! jag använder mig av syrefasta rör 2343 och

men det jag värkligen sitter å tänker på är om det skulle va till någon nytta avspänningsglödga grenröret efter att man har svetsat ihop det helt, för jag har märk att det "drar" sig riktigt årdentligt när man svetsar ihop alla 6 rören,

eller kommer det att uppstå spänningarna på nytt efter första hårda åkturen och sänningarna är tillbacka? andra problemet är väl var man skulle kunna göra det! för vanligt stål kräver 500-600C, kan tänka mig att rostfritt kräver enu högre temperatur eller hur!?

_________________
Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
Citera
W.o.T
Hönö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 56



Per,

Linda bandage på avgaset där det är nära oljetråget (vet att det är nära org på Coupe), annars kan du få tråkigheter som koksning i oljetråget och i värsta fall motorras som följd och då är det inte så roligt längre med större avgas

_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Citera
Skruva banåkabil
Avgasbandage..?
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (17540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande