Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum ERF - endurance race for fun ? | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11732 totalt) |
_________________ /Anders C |
||
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Är detta ett vettigt alternativ för en glad amatör som inte vill ruineras?
Eller finns det fler roliga alternativ? Är sugen på att köra något som inte kostar allt för mycket pengar men ändå med en del hk. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
_________________ /Anders C |
||
Patrik (P.P.) skrev en SUPERbra genomgång av var man kan starta om man vill ta klivet från banträffar. Jag håller tummarna att få det lite uppdaterat så småningom så vi kan lägga ut det här
Men det som nämnts är bra grejer, tilläggas kan väl Östgötaserien (långlopp) som visserligen bara går på Sviestad men det är en kul bana så.... Men jag LOVAR att det kommer dyka upp mer info och någon sorts översikt och sammanställning så småningom i någon form iaf under "Info & Arkivet". All info som postas här är ju mig en stor hjälp för övrigt _________________ Magnus Thomé |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
ERF är en bra serie att börja, det går att åka för väldigt lite pengar, men om man vill vara med i täten så krävs det lite mer, men inte mycket om jag säger så... (Allt är relativt)
För att få lov att köra så måste du ha en bil med vagnbok som uppfyller ERF's reglemente (i korta drag: 2 ventil/cyl=2,5 liter - 4 ventil/cyl=2,0 liter) Vad vi kör med kan du läsa på http://www.jmbracing.nu Ställ lite konkreta frågor, jag kan nog svara på de flesta, kan dock inte komma på något mer att säga nu (är lite seg idag) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Vad är en rimlig budget för en säsong (däck, bensin, reservdelar osv. ej bil)?
Vad är rimlig budget för bil (inköp, uppgredering osv)? Så här närmast ligger ju en Porsche 944 bra till, om man nu skall köra i eget team. Har pratat lite med John Larsson som kör i serien med en 944:a. Kan "köpa in sig" i ett team för en tävling eller säsong? Ps. Men rimlig menar jag någonstans mitt i mellan. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
I ERF så är det rätt stort spann i budgeten mellan de olika teamen, men jag kan ge dig en fingervisning:
Bensin: ca 180 liter/tävling för en 1,8 liters M10 med Webrar (Med träning) Däck: 2 tävlingar/omgång (optimalt är att starta med nya varje gång) Bromsar: Prata med Stacke om det (Vi har kört original belägg bak ca 3 uppsättning + 1 uppsättning original fram och 1 uppsättning Pagid RS9) Reservdelar: Beror helt på bil/körstil osv. Men räkna med lite bromskivor, någon bussning, ett par fälgar åt skogen osv... (En framtruta kan du ta med i budgeten också då den blir så stensprutad att du måste byta) Bil: Lämplig bil om man vill komma igång billigt är nog en Volvo 240, men det finns alternativ. Vi åker en relativt lätt BMW som är snäll mot material bromsar osv.. Vår bil är/var också väldigt original denna säsongen, men hängde med bra ändå. 944:a är ett bra alternativ också.. En grej med ERF som är kul är ju valet av banor för serien. Vi åker på Falkenberg och Anderstorp som är två fantastiska banor. Det pågår diskussioner om att åka på Kinnekulle också nästa år... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Bromsar är ingen kostnad, får sponssra mig själv
Nä men jag skall snacka lite med min far och hans kompisar om detta. Vet att de sedan länge varit sugna på något liknande. Något tips på lämpliga "klara" bilar till salu? Kan vara bra att få lite koll på vilka bilar det är som används. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
Det kommer även en enkel serie som drivs av Jimmy Jarefalk som går vid 2 tillfäller på Karlskoga om året...... med åldersgräns på bilarna.
Kan lämna lite mera info om ett tag. Annars är både Östgöta serien och ERF mycket bra serier att börja tävla i om man vill åka "äldre" trimmade bilar någorlunda billigt , Lite enklare och lite "snällare" än SLC. Däremot om det enbart är kostnaden så finns det en någorlunda billig klass i SLC där man kan åka "nyare" bilar , Kl.3 SLC Standard som det finns både bilar att köpa färdiga för och team som man kan hyra in sig i till rimliga kostnader. Där man kör med 2 lters Gr N bilar (obs nytt för nästa år är att det blir tillåtet med diff numera) |
||
Fredrik: Beror vad du menar med snällare
Racen i ERF är ordentligt täta och det går ordentligt fort med tanke på materialet (vilket det inte alltid gör i SLC ). Det är definitivt en bra plantskola om man vill vidare, titta i SLC och vilka team som har skolats i ERF (Kermit, Ravila osv) Edit: Var lite för "trigger-happy". I ERF så åker alla i samma klass, på Knutstorp var vi 36 startande ekipage - det är ganska häftigt. SLC är lite mer splittrat med många klasser och stooora fartskillnader... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Håller helt med att ERF är en jättebra plantskola och det har ju helt klart bevisats med Kermits bedrifter i år. "snällare" menar jag mera att det satsas mera på allt i SLC , dvs bil , motorer, mekar , förare , utrustning osv medan ERF har väl uttalat att dom ska mera vara det namnet står för dvs Endurance Racing for Fun (absolut inget fel i det utan det behövs också) så att det inte ska vara samma krav på 270Hk motor i 2,5 Volvo motorn utan man kan åka med 220 och vara glad ändå men man kan ju vara glad med 1,8 liter och 165hk kanske med har jag hört. |
||
_________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
(ingen av dom där länkarna är väl till Östgötaserien heller?) Anders (AK) vet nog nåt! Hallllåååå Anders???? _________________ Magnus Thomé |
||
Allmänt banåkaforum ERF - endurance race for fun ? | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11732 totalt) |