Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9640 totalt) |
keramiskbeläggning:
Det lilla jag kan om keramikbeläggningar är att det jäv...sprött och dyrt. Vet att en känd lastbilstillverkar labbar med sånt på grenrör. Eller finns det något jag missat? En fördel med att linda är att det går att klä av igen om det behövs. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jo, det krävs ju att den keramiska beläggning är hållbar. Det trista med att linda är att det käkar upp grenrören ganska fort på grund av korrosion. EDIT: En länk med lite info. http://www.performancecoatings.com/h Det finns en del info på nätet om just problemen med lindade grenrör. Sök och se vad du kommer fram till. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Gustav Sundberg:
Joda, har ett kors med 45or som ligger och skräpar(ej till salu). De stående har mycket högre ballhetsfaktor ![]() Jag är nämligen lite motvallskärring, alla vill ha 1815 med saabs bubbelblåstoppar och kors. Så jag tänke vara lite anti så se vad som händer om man smetar senap i häcken på en enkelblåssnurra med delad avgasport och dubbla stående webrar istället. Alltid retar det någon ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Mmmm... Kan du inte lägga upp en bild på insuget, det är så vackert! ![]() Men det är riktigt, man ska inte va som alla andra, egna idéer är inte alltid dåliga. Men det här med utblåsen på topparna igen, har du delat av dom även inne i toppen? Jag gjorde en plåtbit som passade jättetight inne i toppen som sedan svetsades fast i avgasflänsen, borde ha hjälpt lite.. Det här med topparna är ju speciellt inte bra när man har annan kam i motorn.. |
||||
Gustav:
om du ser på bilden så finns det spår i avgasflänsen, i spåren sitter en 3mm plåt som delar avgaskanalen enda in och är tajt. Plåtbiten är inte svetsad utan klämsfast mellan toppflänsen och den fläns som sitter på grenrören. Hmm jag tror inte det finns en grej på hela nya motor som är std, utan allt är moddad eller bytt. Se även bilden på nya maskinen(röd) i tidigare inlägg. Vist plåtbiten i de befintliga trimrören gör nog lite nytta men man får ingen hjälp av föregående puls. Plåtbiten hjälper till att få lite mindre störning mellan pulsena. Som det ser ut std så 1 till 2 ger 540grd 2 till 1 ger 180grd 3 till 4 ger 180grd 4 till 3 ger 540grd Kör man med 4-2-1 så ger det 1 till 4 ger 360grd 4 till 1 ger 360grd 2 till 3 ger 360grd 3 till 2 ger 360grd Som i sin tur ger samma som 4-1 i 2-1 grenen. Med 4-1 så lägger man rören in i kolektorn med tändföljdsorning, allså 1-3-4-2 1 till 3 ger 180grd 3 till 4 ger 180grd 4 till 2 ger 180grd 2 till 1 ger 180grd Korsinsug: Bilder på div elghornen finns att beskåda på, se http://home.c2i.net/w-278088/Norsk/t ps det är med genrör på sugisar är en hel vetenskap, var på ett fördrag på KTH som höls av en Gordon P. Blair. Den herre har rätt bra koll .-) på grenrör/avgassystem och insugningsrör mm. Jag har en tegelsten som mannen i fråga har kluddrat ner, men min stackars dyslexhjärna gick i spinn när jag försökte ta mig igenom denna. Men lite fastnade i alla fall. _________________ Johan Sjölinder |
||||
När man säger att man drar in grenrören i tändföljd i kollektorn, ser man det då medurs om man tittar "mot motorn" så att säga?
I första kvadranten har man rör 1, i 4:e kvad. rör 3, osv... Eller har jag hajjat knas? |
||||
Du Al, här har du svaret!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu vet jag vem http://www.murphys-laws.com/. ÄR. Nu är det så här att jag min ärthjärna har förväxlat 3ans och 4ans i koletorn. Nu behöver jag goda råd. 1. Låte det var? 2. Eller vända på 1an och 2ans rör? Hur mycket kan jag tänkas förlora på att rören går ihopp fel? ps är det bara jag som så jäv.... klantig eller finns det fler som stött på murphy? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Kan det verkligen spela någon roll? Huvudsaken borde ju vara att de är i ordning, eller? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Mr Murphy
han är ett bekant fenomen för oss alla på Irry... " Erfarenhet är det du inte har förrän just efter det att du hade behövt den " "Gott omdöme är en produkt av erfarenhet - erfarenhet är en produkt av dåligt omdöme" ovanstående är citat från grunderna om Irry, så han är bekant. Han måste var en flitig resenär eftersom han hinner besöka så många svenska garage på så kort tid ![]() |
||||
Man sätter rören i tändföljd i koletorn......för att skapa en virvel.....motur eller medur har inggen betydelse.
Hur stor skilnad det gör om du skiftar 3an och 4an.....har jag ingen aning om. Och jag vill inte veta just nu........eftersom jag var tvungen att sätta rören där dom fick plats på Novans ena sida. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
ok, så vitsen är alltså att "rätt rör" ska sitta intill "rätt rör" så att säga...
Tackar för svaren! |
||||
Tanken bakom at rören pulsar i en cirkulerande följd är att det ska bli som när man tömmer ur en pilsner ur flaskan med fart och klämm. Man ger den en snurrskjuts. På en bil med längre avgassystem och dämpare, alltså inte en dragracer med ca 75 cm öppen collector, spelar snurret mindre roll. Jag skulle svepa en pilsner å låta det vara som det är.... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Tändföljden är 1-8-4-3-6-5-7-2. Jag har vid något tillfälle råkat kasta om tändkablarna på cylinder 5 och 7 (sitter bredvid varandra) på en motor med samma tändföljd. Det märktes inte förrän man var över 1500rpm. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Nej.....1, 3, 5, 7 är på ena sidan.......gissa var 2, 4, 6, 8 är ......!!!
![]() ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nej.....1, 3, 5, 7 är på ena sidan.......gissa var 2, 4, 6, 8 är ......!!!
![]() ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() ![]() ![]() Det var det här jag försökte få med i förra inlägger.......för det var ju kul. Man ska inte försöka klippa och klistera inlägg, när man sitter och dricker Wisky.......... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
???????????............är det fler som sitter och super.......... ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9640 totalt) |