Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Helgens huvudbry
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (9640 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
keramiskbeläggning:
Det lilla jag kan om keramikbeläggningar är att det jäv...sprött och dyrt.
Vet att en känd lastbilstillverkar labbar med sånt på grenrör.
Eller finns det något jag missat?

En fördel med att linda är att det går att klä av igen om det behövs.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Du har inte hittat nåt trevligt korsinsug för dubbla dco(e) förgasare?
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



fuling skrev:
keramiskbeläggning:
Det lilla jag kan om keramikbeläggningar är att det jäv...sprött och dyrt.
Vet att en känd lastbilstillverkar labbar med sånt på grenrör.
Eller finns det något jag missat?

En fördel med att linda är att det går att klä av igen om det behövs.


Jo, det krävs ju att den keramiska beläggning är hållbar.

Det trista med att linda är att det käkar upp grenrören ganska fort på grund av korrosion.

EDIT: En länk med lite info. http://www.performancecoatings.com/headercoatings.html

Det finns en del info på nätet om just problemen med lindade grenrör. Sök och se vad du kommer fram till.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Gustav Sundberg:
Joda, har ett kors med 45or som ligger och skräpar(ej till salu).
De stående har mycket högre ballhetsfaktor thumbs up
Jag är nämligen lite motvallskärring, alla vill ha 1815 med saabs bubbelblåstoppar och kors. Så jag tänke vara lite anti så se vad som händer om man smetar senap i häcken på en enkelblåssnurra med delad avgasport och dubbla stående webrar istället.
Alltid retar det någon

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hua nu var det färdigsvetsat. thumbs up
29st skarvar som skulle ihopp datta resulterade i 3,7m svets.


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



fuling skrev:
Gustav Sundberg:
Joda, har ett kors med 45or som ligger och skräpar(ej till salu).
De stående har mycket högre ballhetsfaktor thumbs up
Jag är nämligen lite motvallskärring, alla vill ha 1815 med saabs bubbelblåstoppar och kors. Så jag tänke vara lite anti så se vad som händer om man smetar senap i häcken på en enkelblåssnurra med delad avgasport och dubbla stående webrar istället.
Alltid retar det någon


Mmmm... Kan du inte lägga upp en bild på insuget, det är så vackert!

Men det är riktigt, man ska inte va som alla andra, egna idéer är inte alltid dåliga.
Men det här med utblåsen på topparna igen, har du delat av dom även inne i toppen?
Jag gjorde en plåtbit som passade jättetight inne i toppen som sedan svetsades fast i avgasflänsen, borde ha hjälpt lite..
Det här med topparna är ju speciellt inte bra när man har annan kam i motorn..
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Gustav:
om du ser på bilden så finns det spår i avgasflänsen, i spåren sitter en 3mm plåt som delar avgaskanalen enda in och är tajt. Plåtbiten är inte svetsad utan klämsfast mellan toppflänsen och den fläns som sitter på grenrören.
Hmm jag tror inte det finns en grej på hela nya motor som är std, utan allt är moddad eller bytt.
Se även bilden på nya maskinen(röd) i tidigare inlägg.

Vist plåtbiten i de befintliga trimrören gör nog lite nytta men man får ingen hjälp av föregående puls.
Plåtbiten hjälper till att få lite mindre störning mellan pulsena.

Som det ser ut std så
1 till 2 ger 540grd
2 till 1 ger 180grd
3 till 4 ger 180grd
4 till 3 ger 540grd

Kör man med 4-2-1 så ger det
1 till 4 ger 360grd
4 till 1 ger 360grd
2 till 3 ger 360grd
3 till 2 ger 360grd
Som i sin tur ger samma som 4-1 i 2-1 grenen.

Med 4-1 så lägger man rören in i kolektorn med tändföljdsorning, allså 1-3-4-2
1 till 3 ger 180grd
3 till 4 ger 180grd
4 till 2 ger 180grd
2 till 1 ger 180grd

Korsinsug:
Bilder på div elghornen finns att beskåda på, se
http://home.c2i.net/w-278088/Norsk/tilbehorsalbum.htm

ps det är med genrör på sugisar är en hel vetenskap, var på ett fördrag på KTH som höls av en Gordon P. Blair.
Den herre har rätt bra koll .-) på grenrör/avgassystem och insugningsrör mm.
Jag har en tegelsten som mannen i fråga har kluddrat ner, men min stackars dyslexhjärna gick i spinn när jag försökte ta mig igenom denna. Men lite fastnade i alla fall.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



När man säger att man drar in grenrören i tändföljd i kollektorn, ser man det då medurs om man tittar "mot motorn" så att säga?

I första kvadranten har man rör 1, i 4:e kvad. rör 3, osv...

Eller har jag hajjat knas?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Du Al, här har du svaret!


Nu vet jag vem http://www.murphys-laws.com/. ÄR.

Nu är det så här att jag min ärthjärna har förväxlat 3ans och 4ans i koletorn.
Nu behöver jag goda råd.
1. Låte det var?
2. Eller vända på 1an och 2ans rör?

Hur mycket kan jag tänkas förlora på att rören går ihopp fel?


ps är det bara jag som så jäv.... klantig eller finns det fler som stött på murphy?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AL skrev:
När man säger att man drar in grenrören i tändföljd i kollektorn, ser man det då medurs om man tittar "mot motorn" så att säga?

Kan det verkligen spela någon roll? Huvudsaken borde ju vara att de är i ordning, eller?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50



Mr Murphy

han är ett bekant fenomen för oss alla på Irry...
" Erfarenhet är det du inte har förrän just efter det att du hade behövt den "

"Gott omdöme är en produkt av erfarenhet - erfarenhet är en produkt av dåligt omdöme"

ovanstående är citat från grunderna om Irry, så han är bekant. Han måste var en flitig resenär eftersom han hinner besöka så många svenska garage på så kort tid

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Man sätter rören i tändföljd i koletorn......för att skapa en virvel.....motur eller medur har inggen betydelse.

Hur stor skilnad det gör om du skiftar 3an och 4an.....har jag ingen aning om. Och jag vill inte veta just nu........eftersom jag var tvungen att sätta rören där dom fick plats på Novans ena sida.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ok, så vitsen är alltså att "rätt rör" ska sitta intill "rätt rör" så att säga...

Tackar för svaren!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
ButterflyRacing:
Vad har du för tändfäld på V8an(Nova)?

1, 2, 3 och 4 är väll på höger sida?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
ButterflyRacing:
Vad har du för tändfäld på V8an(Nova)?

1, 2, 3 och 4 är väll på höger sida?


Tanken bakom at rören pulsar i en cirkulerande följd är att det ska bli som när man tömmer ur en pilsner ur flaskan med fart och klämm.
Man ger den en snurrskjuts. På en bil med längre avgassystem och dämpare, alltså inte en dragracer med ca 75 cm öppen collector, spelar snurret mindre roll.
Jag skulle svepa en pilsner å låta det vara som det är....

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



fuling skrev:
ButterflyRacing:
Vad har du för tändfäld på V8an(Nova)?

1, 2, 3 och 4 är väll på höger sida?
Chevrolet räknar cylindrarna i den ordning de sitter på vevaxeln.
Tändföljden är 1-8-4-3-6-5-7-2.

Jag har vid något tillfälle råkat kasta om tändkablarna på cylinder 5 och 7 (sitter bredvid varandra) på en motor med samma tändföljd. Det märktes inte förrän man var över 1500rpm.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



fuling skrev:
....Sen går cylider 1&2:s avgaskanel ihopp, samma sak med 3&4.......
ovidkommande, men, det där är väl vad man kallar "siamesportar". Sen vad gäller själva riktningen på rotationen (om jag tolkade rätt), så har inte Coreolis-krafterna ens tagit taxin till flyget till halvklotet där arenan ligger i det här spelet (dvs inte ens på avbytarbänken eller läktarn) om det är det som ligger i bakgrunden. Men jag kanske inte har hängt med riktigt.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



fuling skrev:
ButterflyRacing:
Vad har du för tändfäld på V8an(Nova)?
1, 2, 3 och 4 är väl på höger sida?


Nej.....1, 3, 5, 7 är på ena sidan.......gissa var 2, 4, 6, 8 är ......!!!
Göran Malmberg skrev:


Jag
Göran Malmberg.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



fuling skrev:
ButterflyRacing:
Vad har du för tändfäld på V8an(Nova)?
1, 2, 3 och 4 är väl på höger sida?


Nej.....1, 3, 5, 7 är på ena sidan.......gissa var 2, 4, 6, 8 är ......!!!
Göran Malmberg skrev:


Jag
Göran Malmberg.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Göran Malmberg skrev:
Jag skulle svepa en pilsner å låta det vara som det är....

Göran Malmberg.







Det var det här jag försökte få med i förra inlägger.......för det var ju kul.

Man ska inte försöka klippa och klistera inlägg, när man sitter och dricker Wisky..........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Pär Hansson skrev:
ovidkommande, men, det där är väl vad man kallar "siamesportar". Sen vad gäller själva riktningen på rotationen (om jag tolkade rätt), så har inte Coreolis-krafterna ens tagit taxin till flyget till halvklotet där arenan ligger i det här spelet (dvs inte ens på avbytarbänken eller läktarn) om det är det som ligger i bakgrunden. Men jag kanske inte har hängt med riktigt.



???????????............är det fler som sitter och super..........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Helgens huvudbry
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (9640 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande