Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Vad är detta för gammal bil?
2128 besök totalt
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Någon gång i slutet på 80-talet hittade jag denna bil i Anderstorp. Bilen var då i riktigt dåligt skick, men den var lite intressant iaf.
Tydligen skall man ha tävlat med den under 70-talet (?) den är byggd på folka framvagn och bakochfram vänd folka motor med rörram. Karrosen var av glasfiber och aluminiumplåtar. Allt såg ut att vara gjort i någon händigs garage!

någon som vet vad det kan vara för serie? eller vad det är för bil?
Variant av formel Vee?!!?

Kolla också på den något klent dimmensionerade rollbaren!
(och: Ja, det är jag som står bakom i hemsk 80-tals frisyr...)

Anderstorp
Här sen Okt 2004

Ta reda på om ni har nått namn på den ni köpt den av. Bor nämligen i Anderstorp... Kanske kan klura på den!

Vällingby
Här sen Jun 2004

Kul bild på tuff liten bil. Bilen är alldeles säkert som du själv skriver ett hemmabygge av någon händig person. Jag känner inte igen karossen från någon av de tillverkare som fanns på slutet av 60-talet. Bilen är byggd med ambitionen att delta i klubbtävlingar a'la SSF-tävlingar (det som senare blev SSK-serien).

Roligt att sådana här bilder kommer fram för tyvärr glöms ofta dessa hemsmiden bort och försvinner ut ur historieskrivningen till förmån för de mer etablerade bilmärkena.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Malman skrev:
Ta reda på om ni har nått namn på den ni köpt den av. Bor nämligen i Anderstorp... Kanske kan klura på den!

Jag köpte den tyvärr aldrig, var inte särskilt stadd vid kassa under tonåren, tyvärr! Det jag hade velat gör var att regga den för gata, men eftersom den redan var färdigbyggd gick det inte att regga den som amatörbygge. Alternativet hade varit att byggt ny ram och lyfta över karossen, men det hade varit lite tråkigt att förstöra originalet.
Den stod nog på Hantverksgatan eller i närheten, utanför en industrilokal. Jag gjorde efterforskningar och fick tag på killen som ägde den. Han hade själv tänkt använda karossen och sätta den på en VW-platta och regga den som ombygge, men han hade tröttnat. Det skulle nog ha varit svårt att flytta karossen hursomhelst eftersom den var mer eller mindre ihop byggd med resten.
Jag antar att den skrotades, det var inte mycket på den som var friskt; motor, bromsar och hjulupphängningar skulle få bytas.

Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Niklas Larsson skrev:
Kul bild på tuff liten bil. Bilen är alldeles säkert som du själv skriver ett hemmabygge av någon händig person. Jag känner inte igen karossen från någon av de tillverkare som fanns på slutet av 60-talet. Bilen är byggd med ambitionen att delta i klubbtävlingar a'la SSF-tävlingar (det som senare blev SSK-serien).

Roligt att sådana här bilder kommer fram för tyvärr glöms ofta dessa hemsmiden bort och försvinner ut ur historieskrivningen till förmån för de mer etablerade bilmärkena.

Låter intressant! SSK vet jag vad det är, men SSF?! Har försökt surfa runt lite på detta men det var ju före internets tid så det är inte lätt att hitta!
Enligt killen som ägde den då var den körd på "banan" alltså Scandinavian raceway, körde stockholmarna där också, eller kan det ha varit någon annan anan liknande serie?

Vällingby
Här sen Jun 2004

triple skrev:
Niklas Larsson skrev:

Låter intressant! SSK vet jag vad det är, men SSF?! Har försökt surfa runt lite på detta men det var ju före internets tid så det är inte lätt att hitta!
Enligt killen som ägde den då var den körd på "banan" alltså Scandinavian raceway, körde stockholmarna där också, eller kan det ha varit någon annan anan liknande serie?

Som jag har förstått det var det så något sådant här. Olika sportvagnsklubbar, där SSK var en Stockholmsklubb, körde under 60-talet något som kallades SSF-mästerskapet (SSF betydde Sveriges Sportvagnsförare [vilken underbar titel - varför försvann den??]) på olika banor i Sverige. Inom SSF körde man bara med sportvagnar. När SSF-mästerskapet började somna in tog SSK upp stafetpinnen med sitt kg/hk-reglemente.

Det kanske finns fler som kan berätta mer och som kanske till och med sett bilen i början på tråden in action.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Förbjudet

Bilen ser ut att vara byggd på ett vw schassi man fick bygga egna bilar men det förbjöds på början av 70 talet innan fanns det en uppsjö av olika karosser, jag tror inte bilen gått på bana i ssk där har jag bra koll 1972 o framåt då jag var funktionär då som pojk o hadde super koll på rejsarna !!

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Bilder o videos
2128 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande