| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ska man limma en frostplugg?
|
3 besök senaste veckan (9367 totalt) |
|
Ska man limma en frostplugg?
Ska förhoppningsvis stoppa ner min nyrenoverade motor i bilen imorgon. Men eftersom det satt motorvärmare i tidigare så är det nu ett hål i blocket. Har en sprillans ny plugg och frågan är då. Ska det limmas eller tätas på nåt vis? det kan väl knappast bli tätt om man bara slår in den? Bilen i fråga är en M3E30
|
||||
|
Jag monterade bara mina fryspluggar. Knackade först in den så att den satt av sig själv, sen tog jag en träbit och la mellan pluggen och släggan. Därefter pangade jag på och den satt väldigt bra. Tror inte där kommer ske något läckage!
|
||||
|
Jag gjorde exakt som Anders fast jag tog en lämpligt dimensionerad hylsa och stoppade inuti och slog in med (alltså så stor som möjligtvis kan få plats). för säkerhetsskull tog jag en tunn film av silikon precis innanför pluggen så det trycks in i spalten mellan pluggen och blocket, ej mycket då det ev. kan bli klumpar som åker omkring, men detta är troligtvis överflödigt.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Hmm, vågar man verkligen lita på en luftkyld kille i sådana sammanhang? *skojjar bara*
Jag lärde mig ett par dagar efter att jag knackat i mina frostpluggar utan klister att ngn form av klister är lämpligt att använda. Det blev en par svordomar över detta men jag chansade och det det har funkar i 2,5 säsonger. Fast jag skulle använda ngn klister om jag gjorde om det. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jag har hört förespråkare för båda lägren. Vissa säger att man absolut inte ska ha någon gegga medans andra säger att det ska vara det... Själv har jag använt mig av av tex lagerlåsning eller liknande från locktite. Man vill inte ha en mjuk gegga utan någon som låser fast pluggen.
_________________ Jonas Edling |
||||
oops.
Jag tänker dock inte missa sömn p.g.a. detta. Det har funkat tiptopp i 1,5 säsong. Ser inget skäl att oroa mig. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re: Ska man limma en frostplugg?
Skrapa rent från färg och rost först, sedan slår du i den. Behövs inget klister eller tätningsmedel. Rätt gjort blir det tätt och den sitter utan problem. Tvivlar du så köp en extra plugg, mät diametern på den och platta till den och mät diametern på den igen. Den växer en del... _________________ Roland Johansson |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
peramtex är väl ett varumärke, och det man brukar mena med permatex är väl kladdig packningsmassa?
är det inte vettigare att i så fall limma dit med gängtätning och gänglåsning?? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Re: Ska man limma en frostplugg?
Är man orolig kan man ju kladda lite permatex eller dylikt utanpå pluggen _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Ett alternativ till permatex eller liknande är ju att lägga en tunn epoxirand längs kanten när pluggen är på plats,
fungerar både som extratätning och en slags extra plugsäkring. har ej gjort detta själv men sett på en del andra och i nån handbok, fast de rekomenderade att man har en tätningssmet också _________________ John Nilson |
||||
Haha I just denna fråga kan man nog....
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ska man limma en frostplugg?
|
3 besök senaste veckan (9367 totalt) |

