Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ska man limma en frostplugg?
3 besök senaste veckan (9367 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Ska förhoppningsvis stoppa ner min nyrenoverade motor i bilen imorgon. Men eftersom det satt motorvärmare i tidigare så är det nu ett hål i blocket. Har en sprillans ny plugg och frågan är då. Ska det limmas eller tätas på nåt vis? det kan väl knappast bli tätt om man bara slår in den?

Bilen i fråga är en M3E30

Lund
Här sen Feb 2003

Jag monterade bara mina fryspluggar. Knackade först in den så att den satt av sig själv, sen tog jag en träbit och la mellan pluggen och släggan. Därefter pangade jag på och den satt väldigt bra. Tror inte där kommer ske något läckage!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag gjorde exakt som Anders fast jag tog en lämpligt dimensionerad hylsa och stoppade inuti och slog in med (alltså så stor som möjligtvis kan få plats). för säkerhetsskull tog jag en tunn film av silikon precis innanför pluggen så det trycks in i spalten mellan pluggen och blocket, ej mycket då det ev. kan bli klumpar som åker omkring, men detta är troligtvis överflödigt. thumbs up

Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Det är mycket vanligt att man limmar/tätar dem med tex permatex el liknande.

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jonas Lindell skrev:

Hmm, vågar man verkligen lita på en luftkyld kille i sådana sammanhang? *skojjar bara*

Jag lärde mig ett par dagar efter att jag knackat i mina frostpluggar utan klister att ngn form av klister är lämpligt att använda. Det blev en par svordomar över detta men jag chansade och det det har funkar i 2,5 säsonger. Fast jag skulle använda ngn klister om jag gjorde om det.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Jag har hört förespråkare för båda lägren. Vissa säger att man absolut inte ska ha någon gegga medans andra säger att det ska vara det... Själv har jag använt mig av av tex lagerlåsning eller liknande från locktite. Man vill inte ha en mjuk gegga utan någon som låser fast pluggen.

Stockholm
Här sen Dec 2002

M3Jonas skrev:
Man vill inte ha en mjuk gegga utan någon som låser fast pluggen.

oops.

Jag tänker dock inte missa sömn p.g.a. detta. Det har funkat tiptopp i 1,5 säsong. Ser inget skäl att oroa mig.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Ska man limma en frostplugg?

Samuel Lindkvist skrev:
Ska förhoppningsvis stoppa ner min nyrenoverade motor i bilen imorgon. Men eftersom det satt motorvärmare i tidigare så är det nu ett hål i blocket. Har en sprillans ny plugg och frågan är då. Ska det limmas eller tätas på nåt vis? det kan väl knappast bli tätt om man bara slår in den?

Skrapa rent från färg och rost först, sedan slår du i den. Behövs inget klister eller tätningsmedel. Rätt gjort blir det tätt och den sitter utan problem.

Tvivlar du så köp en extra plugg, mät diametern på den och platta till den och mät diametern på den igen. Den växer en del...

Forshaga
Här sen Dec 2002

Permatex

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

peramtex är väl ett varumärke, och det man brukar mena med permatex är väl kladdig packningsmassa?

är det inte vettigare att i så fall limma dit med gängtätning och gänglåsning??

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Är det de 4 avlånga hålen i aluklumpen som ska pluggas?

Umeå
Här sen Nov 2002

Re: Ska man limma en frostplugg?

Rolle Scirocco skrev:
Samuel Lindkvist skrev:

Skrapa rent från färg och rost först, sedan slår du i den. Behövs inget klister eller tätningsmedel. Rätt gjort blir det tätt och den sitter utan problem.

Tvivlar du så köp en extra plugg, mät diametern på den och platta till den och mät diametern på den igen. Den växer en del...

Är man orolig kan man ju kladda lite permatex eller dylikt utanpå pluggen

John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004

Ett alternativ till permatex eller liknande är ju att lägga en tunn epoxirand längs kanten när pluggen är på plats,
fungerar både som extratätning och en slags extra plugsäkring.

har ej gjort detta själv men sett på en del andra och i nån handbok, fast de rekomenderade att man har en tätningssmet också

STHLM
Här sen Dec 2005

Eftersom tuben med silikonpackning redan borde ligga framme så stryk ett tunnt lager på pluggen innan montering.

Det har jag aldrig sagt!
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Pär Hylander skrev:
Jonas Lindell skrev:

Hmm, vågar man verkligen lita på en luftkyld kille i sådana sammanhang? *skojjar bara*

Jag lärde mig ett par dagar efter att jag knackat i mina frostpluggar utan klister att ngn form av klister är lämpligt att använda. Det blev en par svordomar över detta men jag chansade och det det har funkar i 2,5 säsonger. Fast jag skulle använda ngn klister om jag gjorde om det.

Haha I just denna fråga kan man nog....

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (9367 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande