Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
En vanlig dag på Ringen...
2821 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Spenderade måndagen på Nurburgring.
Pga dimma fet som grädde var det inte ens möjligt att påbörja inflygning till F-Hahn så vi landade i Köln istället. Jag var inte sååå sugen på att åka buss i 3 timmar i fel riktning så jag hyrde en bil hos Hertz istället. Pga mässa fanns det bara en bil kvar, en manuell BMW 525d. Inte billlig men rolig kanske?
Dessutom hade den navi och allt lull-lull inkl. TV som plåste på såren.

När dimman väl försvunnit blev det nästan högsommar. Härlig sol och värme, nästan ingen vind vilket innebar konstanta och torra förhållanden på Ringen.

Träffade Audis DTM-förare Frank Stippler som körde VIP-kunder i den nya Audi RS4:an.
Enligt honom körde han på 7:58 med P Zero Corsa. Det är 27 sekunder snabbare än den förra versionen, iofs på gatdäck. Jag fick initialt ok på ett turistvarv med Mr. Stippler, men det togs snabbt tillbaka av nån tysk Audi-byråkrat De som fick åka med kom dock tillbaka med stora ögon

Träffade även Peter Sundfelt från f.d. Motorjournalen som var där med ett gäng glada Citt-å-träng-entusiaster. Tror Paddan firade 50 år i Paris och varför inte ta omvägen över Ringen tillbaka?
Vad jag förstår ligger MJ helt på is. Inget spelas in utan detta kommer dyka upp i Teknikens Värld.
Läser inte Kanal 5 trådarna på nätet?

Jag var på gång att åka vidare men när en Pagani Zonda F parkerat brevid min hyrbil frisknade jag genast till. Team Pagani var uppenbarligen på plats med Horatio Pagani himself på plats. Dessutom stod ett Ferrari-team med en ilgul F430 och väntade. sport auto hade tydligen hyrt den sista timmen för ett supertest!
Enligt HvS är 7:58 helt klart möjligt i nya RS4:an, men den kommer inte testas innan våren.

Vilka tider HvS kördei F430 och Paganin vet jag inte. Men det blev nog inget nytt rekord för Pagani för det enda engelska ljud Mr. Pagani kunde få ur sig när jag frågade var "Animal! Animal!" och jag tror inte han syftade på mig. Sen blev det för mörkt att köra.

Det som förvånade mig var att HvS satte sig i bilarna, startade motorerna (som inte varit igång på minat 30 min) och sen bara blåste iväg. Ett varv per bil blev det.

Min egen körning då? Ja, det blev ett par varv och det sista var helt underbart. Måste ha åkt ut bland de sista (visste inte att sport auto hyrt banan from 18.00) så jag tror jag såg 4 bilar totalt. Borta i Bergwerk trodde jag att jag var ensammen på Jorden och bitvis hade jag ett riktigt skönt flyt.
Underbart att undvika annan trafik och framförallt motorcyklarna. thumbs up

Ringen ligger där nere någonstans! Är det smart att lägga en (militär) flygplats kring ett träsk?

Mr. Sundfeldt och Paddan

Nya och gamla RS4:an. Mr Stippler redo att kliva in den blå djävulen.

RS4 + Porsche GT3 RS.

Frank Stippler, Audi DTM förare.

Stjäl showen. Ferrari F430 och Pagani Zonda F

Team Pagani bankar till de sista detaljerna innan supertestet Mr. Pagani himself till vänster.

Mr. Horst von Saurma framför Ferrari F430 på P Zero Corsas.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re: En vanlig dag på Ringen...

Erik B skrev:

En higtech-bil i mångmiljonklassen fintrimmas...Med en hammare.

Trevligt reportage!

Göteborg
Här sen Nov 2003

Erik B skrev:

Mr. Sundfeldt och Paddan

Trevligt repportage och snygga bilder (som alltid) thumbs up

Får nog ta och leta upp det avsnittet med expedition 45 och se det igen (hoppas jag inte har slängt det)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Jet skrev:
En higtech-bil i mångmiljonklassen fintrimmas...Med en hammare.

Han bankade rätt rejält.
Detta c:a 5 minuter innan testet. Sen förstördes allt antagligen av en harpalt eller två.

Finns på video.

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Kul rapport och snygga bilder. thumbs up

Göteborg
Här sen Aug 2004

Riktigt fina bilder thumbs up thumbs up

En fråga av rent allmänintresse; Någon som har kläm på hur vad en "Padda" gör BTG på?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus H skrev:
En fråga av rent allmänintresse; Någon som har kläm på hur vad en "Padda" gör BTG på?

Mig veterligen var det ingen som provade.

Kanske var det för att de åkte ner med 3 Paddor och kom tillbaka med 2.
Den tredje stod visst kvar i Paris av någon konstig anledning. Hemlängtan eller utmattning?

De fick ett varv i Mannfreds SEAT med R-däck och var nöjda med det.
Jag åkte med också senare. Grymt grepp i kurvorna och bra krut i den trimmade spisen! thumbs up
Bättre än väntat från en spansk bil tillverkad i Holland(?) ägd av tyskar.

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
De fick ett varv i Mannfreds SEAT med R-däck och var nöjda med det.
Jag åkte med också senare. Grymt grepp i kurvorna och bra krut i den trimmade spisen! thumbs up
Bättre än väntat.

Kombinationen Manfred+Seat verkar vara riktigt lyckad. Jag har åkt med Janne N bakom Manfred och det går imponerande fort.

Runtuna
Här sen Maj 2004

Måste bara ge en stor komplimang för ett mycket trevligt resereportage...
thumbs up

Abz

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det är ju ett tag sen tidningen kom ut, men jag hade siffrorna och tråden framför mig.

Nordschleife 7.55 min
Hockenheim, kleiner Kurs 1.12,7 min
0 - 200 km/h 12,6 s

Nürburgring
2821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande