Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7752 besök totalt
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
jo, vikten är ju denna motors största nackdel. det fanns även tankar på att slänga ner en 6a från supra mk3 men vikten är lika dålig där med.

andra motortankar är ju cossie motor från sierra/escort. lätt och mycket mos.

anledningen till just denna motor är som sagt att vi har en komplett sådan bil, samt att karaktären och ljudet är underbart! väldigt jämnt drag i supra mk2 som är en tung bil och så varvar den en del ändå.

sånt som folk tidigare byggt på är mindre intressant, mc motorer är inte intressant.
om vi ska hålla oss till raka 6or, nåt tips om en lätt 6a?

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



skywalker skrev:
sånt som folk tidigare byggt på är mindre intressant, mc motorer är inte intressant.
om vi ska hålla oss till raka 6or, nåt tips om en lätt 6a?


okej, !

en VR6 ??

sparar ju lite på längden, men vikten vet jag ej....

hyffsat vanlig motor iaf, så priserna borde väl vara ok ??!

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



volvos raka 6. nyggd i alu och har en stbil bottendel som tål ganska mkt stryk

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



oops, jag som hade en dröm att bygga en seven med m3 s14 maskin men det går ju då tydligen bort eftersom man inte får åka med gjutjärnsblock Fast det vore rätt kul med 260 sugmotorhästar i en bil som väger knappt hälften av en m3:a...

_________________
Jonas Edling
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Var och en ska (får) förstås bygga med vad man anser lämpligt. Det är ju bättre att använda en motor man har, som inte är idealisk, och få ut bilen och ha kul, än att dregla över aluminiummotorer man inte har och torrbygga ;-)

Jag har bara kört kanske 10-15 sevenbilar så urvalet är ju inte enormt men helt klart föredrar jag en varvvillig motor för att ha kul i en sjua. Roligast har jag haft i MC-motoriserade bilar (fast de är inte mest lättkörda och jag kör nog inte snabbast i dem), men Zetec och Opel GSi 16v är på en tajt andraplats. Det är motorer som med "standard seventrim" (avgas, kanske annat insug) ger bra resultat. Trots gjutjärnsblock. B230 turbo var också hyfsad, M10 turbo intressant och kul på sitt sätt. En rätt uppsatt Pinto funkar också riktigt bra. En sur, slö och risig B21A är dock ingen höjdare.

En seven har vikten såpass centralt placerad att motorvikten inte enligt min erfarenhet spelar så stor roll som man kan tro. En lättare motor gör det förstås enklare att få till det men som sagt, det är bättre att ha en tung motor, än ingen alls.

Vad många också missar är att redan en "normal" seven är extrem i förhållande till en vanlig bil.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



_maniac_ skrev:
MC-snurror har så pass lite effekt så den där ketchup-effekten uteblir till stor del i en bil. Så MC snurror funkar väll bra. Även om jag spontant tycker de känns lite väl små. De motorer jag såg som mest olämpliga är galet trimmade zetec , pinto med nå turbokit eller nån annan omodern turbomotor. Typ bmw M10 turbo SAAB motrer och dyl.


Jag vet också att viktskillnaden inte är enorm. Men som jag sa, det är så lätt att hitta sjyssta motorer så att man känner sig missnöjd om man köper en gjtujärnsmotor.

Vad gäller kompletta motorer så har jag ett flertal gånger sett kompletta S2000 drivlinor för cirka 3000 dollar. dvs cirka 30 000 svkr. Det är en tredjedel av budgeten för ett Westfield sevfen bygge. Tycker inte jag känns så farligt. Beggade volvo snurror har jag ingen direkt koll på vad de kostar, men de bilarna börjar ju bli över 10 år gamla så så dyrt kan det ju inte va.

westfield, På dina krav om tillgänglighet och bolt-on till westfield har du ju direkt diskvalificerat alla motorer utom hayabusan och zetec/duratec. Så får de kraven styra så är det bara de tre motorerna som är ett alternativ.

Men det är faktiskt helt möjligt att låta lämna bort att tråg för tex svetsning, kostar runt en tusenlapp.

Jaja, det här är iaf så som jag resonerar, är såklart ingen sanning som alla måste leva efter. Det beror ju självklart på vad budgeten är satt till. Men JAG skulle aldrig va nöjd med mig själv om jag byggde en snik-seven. Det skulle bara resultera i en bil som är bullrig och totalt oanvändbar tilll det mesta och som trots det inte går särskillt fort. Så här lyder iaf mitt resonemang, jag tänker inte försvara det ytterligare utan mina åsikter står kvar Självklart får man tycka och prioritera annorlunda. Det är ett fritt land. Men trådskaparen ville ha olika åsikter det här är min.


Du har helt rätt till din åsikt. Däremot ser jag inte att det finns någon aluminiummotor (rak 4:a) tillgägnlig för under 10.000 totalt sett! Först måste du få tag på motorn, sen måste du oftast ha sprängkåpa, såvida du inte väljer en Duratec, oljesump. Oavsett det, så måste du ha ett sprut (10'). Det finns många BRA alternativ som är betydligt billigare.

Vad gäller oljesump är det inte "bara" att lämna bort, du måste veta hur du ska göra, våga riska att det inte funkar. Vi har sett flertaliga trådar på forumet om hur man bör göra och det återstår mkt risk även om många teoretiserar hur man gör skvalpskott så är det få som har faktiskt erfarenhet.

Det är väldigt få som kan lägga 30' på en motor! tittar du på merparten av Seven byggen är det trots allt någorlunda budget begränsat och de flesta lägger runt 100' och inte så mycket mer.

Jag pratade inte fullständigt bolt-on, däremot anser jag expert-svetskunskaper att kunna svetsa egen sprängkåpa eller modifiera block för andra infästningar osv osv.

Så jag anser du har fel och bör inte nedvärdera de som inte har råd eller möjligheter att lägga så mycket som du tycker är småpotatis (uppenbarligen).

MC motor är alltid ett alternativ, men saknar viss s.k. "streetability" i viss mån.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Man kan ju (nästan) glömma att tävla i Roadsport om man vill ha en turbomotor typ Volvo T4.

Tror inte man har så stor nytta av 250-300hk i en seven på bana men det är ju min personliga åsikt

Vill man ha en snabb bil så är det ju MC-motor som gäller. Vinnare i Roadsport A de senaste åren är ju en Caterham med Honda MC-motor.

För ungefär 10 år sen var en Lotus med "stenålders" ford Crossflow helt överlägsen i Roadsport A så helt fel kan det ändå inte vara.

Jag bygger med Crossflow själv för att den är hyfsat lätt, lättrimmad, finns mycket delar till den och dessutom känns den rätt för biltypen även om jag är helt fel ute och begår tjänstefel

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Jag tycker väll kanske att biltypen i sig har så extremt lite att erbjuda förutom just körglädje. Och därför värderar jag en motor rätt högt. Och som sagt, ska man ändå lägga 100 tusen på nåt så vill iaf jag ha det precis som man tänkt sig. Jag kan sammanfatta det hela med att det är dumt att snåla på motor i en seven, då en seven i princip bara är en motor med hjul om ni förstår.

och jag värderar inte effekt så himla högt, iaf inte i en seven. Där är det just kompakthet, karaktär och vikt som är av störst betydelse.

Men det är ju mina värderingar, vill bara dela med mig av hur jag tänker.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



_maniac_ skrev:
Jag tycker väll kanske att biltypen i sig har så extremt lite att erbjuda förutom just körglädje. Och därför värderar jag en motor rätt högt. Och som sagt, ska man ändå lägga 100 tusen på nåt så vill iaf jag ha det precis som man tänkt sig. Jag kan sammanfatta det hela med att det är dumt att snåla på motor i en seven, då en seven i princip bara är en motor med hjul om ni förstår.

och jag värderar inte effekt så himla högt, iaf inte i en seven. Där är det just kompakthet, karaktär och vikt som är av störst betydelse.

Men det är ju mina värderingar, vill bara dela med mig av hur jag tänker.


Den har väl snabbhet att erbjuda och det är väl det vi diskuterar?

Ska man ha nåt att liga och skryta omkring i passar nåt annat säkert bättre men vill man vara snabbast så...

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag ser inte hur kalkylen kan gå ihop om man ska lägga 100' och av det 30' på motorn ???

Ska man då snåla på andra saker, tappar man ju både körglädje och man vill väl oftast vara stolt över sitt bygge och inte ha en massa rostiga delar på den?

I mitt bygge prioriterade jag ner 20kg viktbesparing på motorn, jämfört med att få magnesium-fälgar, aluminium spindlar (ofjädrad vikt väldigt viktigt!), instrument med tidtagning och dataloggning osv osv. Jag tror de grejorna gör mer på min varvtid, än 20kg viktbesparing på motorn

Min poäng är helt enkelt att för den som läser detta, inte stirra sig blind på att det är "ute"/omodernt/dumdristigt att satsa på t.ex. en XE eller Zetec etc. utan att det finns andra grejor som är nog så viktiga, om inte viktigare för sitt bygge.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Måste det vara en rak sexa eller duger en V6:a?
Förut var jag själv helt anti-V6, men sen köpte jag en -98 Camry med en 3.0L Aluminium-V6 och den fick mig att ändra uppfattning helt och hållet.
190 hästar och 275Nm.. Vet inte exakt hur vridkurvan ser ut men redan vid 2500 varv är det riktigt bra ork i den och det håller i sig ända upp till maxvarv.
1MZ-FE heter motorn, och sitter i Camry från -97. Tidigare årsmodeller har en gjutjärnssexa som heter 3VZ-FE. Ungefär samma prestanda i den men den är tyngre.

För bakhjulsdrift "borde" båda motorerna passa på sprängkåpor från Y-motorer (ModelF, Hiace) med mindre modifikation. Nåt bulthål som behöver filas lite eller så..

(Förlåt att jag bara tjatar om toyota, men det är vad jag kan, toyotanörd som jag är )

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Glöm inte Opels 3 liters raka med 24v om du tittar på sexor heller! Mycket fin motor som är starkare än vad man tror! I omegan (som man offtast hittar den i) så presterar den en toppfart på 250 med endast 204hk! Många förbiser den motorn, men den är mer potent an vad man kan tro! Sen är den overbored så den känns varvvillig

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Colin

Nu vänder sig nog Colin Chapan i graven !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640




_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256



Skulle jag byggt seven hade det blivit S14B23 med turbo

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



felpost - mc-motorer var ej av intresse...


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Hade en Jaguar XJ40 en gång...skulle nog aldrig fått för mig att stoppa ner Jagga-6an i min 7en. Skulle kännas lika 'rätt' som att stoppa ner en Hayabusa-motor i en Corvette.

Westfield; håller med dig men du missar en sak bara. Prylar som laptimer, dataloggning, magnesium fälgar kan man alltid kompletera med senare när man får råd. Motorn byter man inte så lätt så valet är rätt viktigt och borde kunna få kosta en slant extra.

Har inget emot turbo-motorer men varför behövs detta jättevrid som en 2l turbo alstrar i en 7en? Hänger chassiet med?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2449



jag bygger med en swift maskin... tycker att en av grund tankarna med en 7:a är just lätt snabb och smidig...
men visst en 6 a i gjutjärn ger nog en rolig landsvägsbil... men vad händer i en skarp kurva
tja kanske inget speciellt .. det är upp till var och en..men om jag hade en sexa och ville bygga...
en Cobra kanske. känns i mina ögon rätt...
hittintills har mitt schassie bärarmar spindlar och bromsok.. motor låda stolar noskon ratt och rattstång kostat under 9000kr... i
nte färdig men lowcost..
lycka till med hur du nu ev. bygger..

_________________
Michael Thulesius
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



För det första kan man ju inte få igenom mer än 150hk i en seven på reg bes,med "väldigt tung verktygslåda" och lite tur kan man kanske ha <180hk, men inte mer. Skulle man sedan vilja bygga en Seven endast för bana, kan man ju ha mer mos, men det ställer ju större krav på: ram, växellåda, diff, bromsar, hjulupphängning, m.m. vilket gör bygget avsevärt mycket dyrare.

Jag anser dock att man bör vara MYCKET erfaren som förare, för att kunna utnyttja mer än ca 150hk i en lätt seven för annat än ställ. Det skulle säkert vara roligt att provköra en turboseven med 300hk+ någon gång, men jag tvivlar på att den skulle vara körbar på bana, både pga hjulspinn och lagg.

150 hk ger Opel XE org, 2liters Zetecen ger 136hk org, öppnade andningsvägar (insug och avgas) kanske höjer siffran med 10hk, dvs fullt tillräckligt. Jag tycker väl iofs inte det finns någon anledning att satsa på något äldre än dessa motorer, men har man riktigt tight budget och en bra donator ståendes så varför inte, det går ju alltid att byta senare när man får råd...

Väljer man Tex T4an tillkommer ju en kostnad för en chargecooler då det är tight med plats och vanlig IC i vettig storlek inte får plats, dessutom tillkommer ju då vikten med turboagg, tryckrör, extra kylare för chargecoolern+kylmedium, vilker borde göra den motorn minst lika tung som en motor med gjutjärns block. Dessutom är ju värmeutvecklingen runt turbon ett stort problem när man har glasfiberhuv...

Den enda anledning jag ser att satsa på en sexa eller åtta är ljudet...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Du har ju rätt angående besiktningen,krävs lite inspiration för att få igenom nån galnare motortyp. Så det är ju såklart en nackdel. Men det problemet kvarstår även med 6:or osv.

Helt rätt att man måste va grymmt duktig på att utnyttja bilen tillfullo. Och att överdrivet med mos inte är önskvärt.

Jag tycker zetecen är ett bra alternativ. För det är lixom det givna valet om man inte väljer att göra nåt galet. För det är enkelt både med besiktning,delar hjälp osv. Och den lämnar ändå lagom med effekt. Men att ta nån annan motor än zetec med samma effekt känns bara jobbigt. Mycket jobb för ingen nytta.

Vad gäller IC så lär inte det vara några problem. Får väll plats före/efter kylaren. Orig har T4an rättl iten IC. Man kommer långt med en helt vanlig 30x20 IC. Behöver itne ha fast and the furois prylar :P

Värmeutveckling är en sak man måste ta hänsyn till , men knappast ett stort problem. Inte så stort att det påverkar valet av motor. Det går tex att bygga in turbomotrer i kolfibermonocoquer och få det att hålla så allt är möjligt.

Jag håller helt med dig om att nånting annat än wankel eller en 4cylingrig motor gör man bara för ljudet eller nå andra subjektiva anledningar. Finns inget bra med de valen.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Tycker att C20XE, Ecotec etc är utmärkta motorval med mycket potential för framtida trim.. provkörde i somras ett Seven derivat med skruvkompressormatad Ecotec snurra med plenummonterade ITB:s, torrsump och hela kittet... 270hk nämndes i sammanhanget och registret, gasrepsons mm var helt superb. - nu är inte jag någon superförare, så jag kanske gör något bakvänt, men det här med hjulspinn osv.. ehm, måste man stämpla fullt hela tiden? hade inga problem med att få ut rumpan om jag kände för det, men å andra sidan heller inga större problem med att hålla den där den ska vara med lite mindre gas.

Underhållningsvärdet på den skapelsen var skyhögt!

Förövrigt så skulle jag gärna ha kört samma bil med honda F20C/K20A motor och i övrigt samma yttre trim, men nån måste dessvärre bygga en först så jag vet vem jag ska börja muta med bullar...

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7752 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande