Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Viktigt med plastigage?
3 besök senaste veckan (2466 totalt)
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Viktigt med plastigage?

Hur vanligt är det ute i stugorna att man använder plastigage (plastremsa som man klämmer mellan ram-/ vevlager och tappar för att kontrollera spelet) när ni bygger ihop era motorer?

Min vev är uppmätt och den är ok. Nya standard ramlager är redan monterade iofs...

Sökning "plastigage" på forumet gav en träff och biltråden hade 30 sidor...

Jag kan ju använda det på staklagrena men jag är lite skeptisk till att använda det iom att inget är bearbetat eller så.

Tack så länge!

/Gustav

Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Läst genom samtliga trådar och det står inget om företerelsens vara eller icke vara!

Har pratat med en gammal räv som aldrig använt det och det lutar åt att jag inte heller gör det utifall inte någon har erfarenheter av problem som uppkommit efter att man INTE använt plastigauge!

Tack så länge!

/Gustav

Laholm
Här sen Nov 2002

Det är ju ett mätverktyg, huruvida problem uppkommer efter man mätt eller ej har ju inte med mätverktyget att göra. Antagligen/förhoppningsvis ligger dina lagertoleranser rätt och dessa mojänger ger ett mått på det. Sen vad du gör efter att du mätt är ju en annan sak.

Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Det är ju ett mätverktyg, huruvida problem uppkommer efter man mätt eller ej har ju inte med mätverktyget att göra. Antagligen/förhoppningsvis ligger dina lagertoleranser rätt och dessa mojänger ger ett mått på det. Sen vad du gör efter att du mätt är ju en annan sak.

Jovisst, antingen upptäcker man att det är problem när man fått igång motorn eller så få man veta med en gång med plastbitarna. Det förstnämda är jag inte sugen på...

Det jag fiskar lite efter är om det är viktigt eller inte och om det är någon som har erfarenhet av att det inte blivit rätt tolerander trots lager "som ska passa". Tror garanterat att det är lag för vissa och inte för andra.

Vill höra typ: -"Jag har satt ihop motorer hela mitt liv utan platigauge utan problem"

eller: -"Det kostade mig XXX kr pga att jag inte använde plastbiten!"

När det monteras saabmotorer i södertälje så smiskar man i lager på löpande band utan att mäta. Så jag är inte så orolig att det ska hända men det vet man ju inte!

Jag har inte använt plastremsor än, har panelen gjort det?

Mvh

skellefteå
Här sen Mar 2004

vet inte hur mycke pengar som är nerlagt i motorn men det är inte dyrt att kålla spelet med plastigage
och du kan sova lungt på natten!

jag tycker du ska kålla
och om man inte har gjort det för så lär man sig ju nå nytt och det är ju trevligt!

jobbar som cnc operatör så man är lite skaddad när det gäller att mäta toleranserna på saker

Hjälsta
Här sen Nov 2002

De gånger jag monterat ihop motorer har jag använt plastigauge. De har vid alla tillfällen visat att jag varit inom toleranserna även om det vid något tillfälle var nära.
På en helt ny motor vet man ju var man är, men renoverar man kanske man råkar på en slipad lagertapp som man inte noterat när man rev isär. Bättre att mäta och veta än att chansa och rasa!

När motorn rasar senare kan det ju vara skönt att veta att man kan sortera bort en felkälla.

Viktigt med plastigage?
3 besök senaste veckan (2466 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande