Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (9640 totalt) |
Tack ButterflyRacing, välkommen i klubben för de som inte fattar flasklock av nedanstående
![]() citat Pär Hansson skrev: ovidkommande, men, det där är väl vad man kallar "siamesportar". Sen vad gäller själva riktningen på rotationen (om jag tolkade rätt), så har inte Coreolis-krafterna ens tagit taxin till flyget till halvklotet där arenan ligger i det här spelet (dvs inte ens på avbytarbänken eller läktarn) om det är det som ligger i bakgrunden. Men jag kanske inte har hängt med riktigt. _________________ Johan Sjölinder |
||
Törs man titta fram här??
![]() Antar att det var coreolis som ställde till besvär och inte siames? Hursomhelst tolkade jag inläggen som att rotationen i kollektorn hade blivit medsols i stället för motsols (eller tvärtom,orkar inte kolla). Då brukar ju Coreolis-krafterna nämnas och jämförelsen göras med virvlar i tvättställ mm. Det jag försökte uttrycka (på ett lite omständligare sätt, varför göra saker enkelt?) var att Coreolis-kraften är pytteliten i sammanhanget samt att strömningen går i fel riktning, och kan bortses ifrån. Men det hade väl kanske inte behövts påpekas heller, det visste ni ju redan. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
I normala fall , kanske jag skulle ta upp diskussionen hurvida det har någon betydelse om det är i ordning eller inte..............men eftersom jag inte hade plats att dra rören rätt i Novan, vill jag bara säga..........jag gillar er som säger att det inte har så stor betydelse...........
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Pär Hansson:
Vist får du öppna truten, här är vi snälla men spydiga med glimten i ögat. Jag kan svälja att rören skall sitta i tändföldsårning men inte att de skall spela någon roll medur e moturs. ButterflyRacing: Rätta mig om jag nu har fel, men en Chevrolet V8 med tändföld 1-8-4-3-6-5-7-2 och 1, 3, 5 och 7 på högersida och 2, 4, 6 och 8 på vänstersida ger följande. Höger sida: 1till3=270grd 3till5=180grd 5till7=90grd 7till1=180grd Vänster sida: 2till4=270grd 4till6=180grd 6till8=450grd 8till2=540grd Kan väll då inte spela så stor cykelpump hur rören sitter i kollektorn, eller? Nya frågor och påståenden: Finns väll också så kallade 90grd vevar till V8or så man får 180grd mellan pulsena på varje sida? Se är väll det frågan om vilken typ av kollekor man har. Jag och namn på engelska ![]() Det finns ju en variant där primärrören går ut i ett stor rör, primärrörens enda i kollektorn slutar abrupt. I prinsip tror avgaspulesen tror att den går ut i tomma intet. Sen har vi där primärrören konar in i kolektorn, det blir en spets i mitten. Och röret ut ur kollektorn är mindre, merge tror jag denna typ heter. Denna typ käns det viktigare att ha rören i tändföldsårdning, men det är bara en känsla jag har. _________________ Johan Sjölinder |
||
Chevans etta är på vänster sida. Men det blir samma sak, pulserna blir ojämna. Det här gör namnet på headersar. 180 grader headers ger samma effekt som en plan 180 graders vev. De 180 graderna benämner att det är 180 grader mellan tändpulserna i kolektorn. Sen kan man ha 90 graders headers, där alla rör går in i en kollektor. Dom tvärt avslutade rören fungerar som en högtalarbaffel. Det är en plan yta med 4 hål i som är en cm större än ytterkanten på alla rör. för att pulsen ska få en skarp markering. Det här kom upp i Egland för 25 år sedan, men syns nästan aldrig längre. Det praktiserades aldrig i USA-dragracing. Rören tror att dom går ut i toma intet vad pulsen anbelangar, men inte gasflödesmässigt. Där fungerar denna kollektor som vanligt mot slutröret. Merge prioriterar flödet samt kombineras med en megafonliknande avsmalning strax efter kollektorn i stället. Burns stainless, kör med det. Men är naturligtves ovilliga att tala om sina "specialformler" som dom marknadsför. Det fanns en föregångare till Merge på 80 talet, där man bara gjorde en kona å svetsade dit mellan rören. Men den dog. Merge är en ihopgradning av alla rör så att det på utsidan ser ut som fyra rör ända till flänsen. Man lägger pulsen i "midjan" eller megafondelen. Där sedan rördiametern ökar igen till den diameter själva slutröret skall ha. Jag har åkt med alla möjliga kollektorer. Även "handskemodellen". Där alla rör går in i en linje. För å få markfrigång. Det gick bra det med. På ett vanligt V-8 headers, mao ett 270-180-90-180 graders headers, (vilket namn-men så är det), spelar det inte så stor roll med snurren. Cylindrarna drabbas av olika fyllnadsgrad i samma utsträckning som pulserna varierar. Låter som en rysare va? Men uppenbarligen går det att åka med, dessutom fort. Det här visar att just kalkylerade primärrör i en skaplig kollektor är den STORA effektvinsten. Snurren samt Merge, är grädde på moset sas. På ett 180 å 90 graders system blir tuningen mer betydelsefull. Den går även att kalkylera med mycket bättre för det varvtal man avser. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (9640 totalt) |