| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
|
164 besök idag (667677 totalt) |
|
Staffan jag har sätt mycker grejor i min dag och fått div saker i lådor isärplockade som folk inte får ihopp.
För det mästa har jag lyckats få ihopp junket men jag MÅSTE få se och klämma. Jag är mutbar typ tex kaffe eller dylikt
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Vad är det för oljerekomendation för G50? om det är GL-5 så funkar Statoils GL-5 växellådsolja alldelles utmärkt. Dom har dessutom GL-5 LS för lådor med lamelldiffar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Tack Goran och Thomas! I min bok så står det att syntetisk olja ska vara enligt MIL-L 2105 B och mineralolja ska var GL-5. och det jag hittade tidigare i veckan var en syntetisk GL-5 LS olja på OK/Q8, så jag kör med den. Bra att veta att Statoil oljan funkar, har tidigare varit med om att diff lamellen har knakat om det inte varit riktigt rätt olja.
_________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Johan du får jätte gärna vara lite "second oppinion" till vad Thomas och jag klurade fram, för det senaste budet från FVD kan bara inte stämma. Tror att Thomas och jag gjorde rätt, men mer om det i nästa post. Skickar PM till dig nu! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Uppdatering. Tog och fyllde på med växellådsolja. Visade sig att jag lyckats skruva fast bottenbulten till växellådan med dubbla brickor (tror att den gamla satt kvar i godset), och den ena brickan hade vikt sig. Det hade nog inte varit något problem, men jag har ingen lust att sitta och fundera på om all min växellådsolja håller på och rinner ut eller inte. Så jag skruvade ur bulten, höll tätt och skruvade sen i bulten igen. Oljan rann fint längs handen, armen och in i armhålan men det var bara att skruva vidare
Lämnade in spridarna för provtryckning, var inte så lätt att hitta någon firma i norrort som var beredd att göra det. Den firma alla hänvisade till var "el och diesel" i Bandhagen, så i morgon för jag höra hur spridarna mår ska bli spännande. Nu till följetången "installation av bakre topplager". Skruvade loss ena bakre stötdämparen och försökte montera lagret enligt freuline Tina's beskrivning ovan. Det funkar inte! Satt och körde igenom alla kombinationer man kan tänka sig, igentligen gillar jag inte någon av dom. Men starkaste kandidaten är den Thomas och jag klurade fram, dvs. brick nr 3 (från vänster) i botten med den breda delen uppåt mot lagret och bricka nr 1 i toppen med breda delen uppåt. Det som inte stämmer är att det är väldigt lite av distansbrickan i botten som sticker upp i lagret och att det därför blir en tjock spalt inne i lagret, det gör att jag inte riktigt kan släppa det här. Gör jag som freuline Tina skriver så sitter lagret för tajt mot fjädersätet. Behöver sova på saken.... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Fäste för EGT givare
Tog och gjorde ett besök hos Johan "fuling" tidigare idag. Han såg till att det tillverkades och sattes fast ett fäste för EGT givaren. Först tillverkades själva fästet.
Sen blev det till att borra i kollektorröret.
Färdigsvetsat.
Gängar.
Klart.
Slipade bort alla grader på insidan. Tvättade alla rören med avfettning och vatten och skruvade sen i gvaren.
Såhär ser det nu ut på insidan.
Tusen tack för hjälpen Johan
||||
|
Hemma hos Johan tog vi också och tittade på bakre stötdämpare och hur den ska sitta i topplagret.
Det som känns bra är att det helt klart bara finns ett fungerande sätt att göra det här på, samma variant som Thomas och jag klurade fram. Det är helt klart så att FVD med sin supportorganisation lyckats få mig att montera dom främre lagren 3 ggr och dom främre 1,5 ggr
Jag måste ursäkta mig och ändra "ratingen" på deras supportorganisation från en 1:a till en 0:a på en skala från 1 - 10.000 (1 är lägst). Det hade varit bättre om dom inte givit mig någon support överhuvudtaget, för dom ger mig vilseledande information _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Kvar att göra
- Kontrollera möjligheten till att slipa ett större hål i plattan som reglerar camber inställningen bak - Hjulinställning + corner weight inställning - Svetsa fast fäste för lambda givare (behöver hitta TIG-svetsare) - Beställa och Installera RS-Dörrsidor - Installera nya rör till bromskylningen - Provtrycka spridarna, (är på gång) - Installera luftburk och intercooler - Installera avgassystem - Montera bakskärmen _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
ser bra ut det där..
men en fråga.. hur kopplar man in en lambda mätare om man ej har lanbda original.. tex om man kölper en lambda för sig och en mätare för sig-- finns ju lambda med olika mängd sladdar.... |
||||
har du inte lambda original så är troligen inte ditt styrsystem gjort för att använda lambda eller behöver få den funktionen aktiverad. Man kan koppla in en annan lambda med en kontrollbox till den och skaffar då en lambdasensor med det antal sladdar som styrenheten behöver. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
saken är att jag inte har nått styrsystem. kör förgasare. men tänkte att det skulle gå att koppla in en lambda med en bränsle/luftmätare som går att köpa på tex micro.. går det att lösa eller ska jag ge upp? skulle varit bra att ha när man ställer in förgasare tex.. //Niklas (full, ursäkta stavfel)
|
||||
Du behöver s.k. bredbandslambda. "Vanlig" lambda indikerar bara när du passerar stochiometriska punkten, dvs. 14.7:1... den ger såleddes väldigt lite information om hur snålt/fett dina förgasare är inställda. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Niklas, jag har två lambdagivare, en som återkoppling till insprutningen och en bredbandslambda som jag använder för att läsa av och logga bränsleblandningen. Har köpt grejorna från www.zeitronix.com Du hittar lite information i den här korta tråden, tror att jag har länkat till installationen av bredbandslambdan på trådens första sida. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Uppdatering.
Fick tillbaka spridarna från El & Diesel i Bandhagen, inga problem med spridarna. Lämnade in min avgaskrök (som kommer att ersätta ljuddämparen) för fastsvetsning av hållare för lambdasensorn, hoppas att jag kan hämta den i morgon. Beställde dörrsidor från www.appbiz.com.
I kväll har jag installerat spridarna.
Tog loss bromscoopen, touchade upp dom med lite färg och ska nu byta kylrören så snart dom blir levererade.
Monterade bakskärm, luftburk och intercooler.
Nu är det bara något värmerör och kollektorröret som ska installeras sen kan jag provstarta bilen och toppa upp med olja. Ska bli riktigt spännande
Börjar få lite lätt Ågren inför Ringen resan, har skruvat rätt rejält på bilen så det lutar åt att jag trailar bilen. Gör också att jag sparar på materialet, framför allt däcken. Ska se vad det kostar att hyra ett bilsläp. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Tack Johan
På baksidan finns färdiga hål, man skär bara genom vinylen/skinnet och trycker dit knapparna för rutorna.
||||
|
Hämtade avgaskröken som ska ersätta ljuddämparen, hade lämnat den på borrning och fastsvetsning av ett fäste för min lambdagivare. Blev riktigt bra
Fick också leverans på slangen som jag hade tänkt att använda mellan bromsscoopen och bromsoken. Är lite tveksam till om jag kan använda dom, tog och värmde med en tändare, slangen började brinna. Fördelen med den här nya slangen är att den är mer stryktåliga än den gamla "köksfläktsslangen". Funderar på om jag ska använda "köksfläktslang" sista biten in mot oken för att inte riskera att slangen smälter eller tar eld.
I helgen finns det stor risk för att jag lyckats plocka ihop bilen till ett enda stycke
||||
|
Installerade avgaskröken, skönt att slippa den stora tunga ljuddämparen.
Monterade kollektorrör och wastegate i ett stycke.
Försökte starta bilen den gick bara några sekunder innan den stannade. Upptäckte att säkerhetsswitchen som kopplar bort bensinpumpen vid för högt turbotryck inte var ordentligt jordad sen funkade allt bra. Bild på displayen för Zeitronix loggen, numera med visning av EGT också
Inte så mycket kvar att pilla med. Tog och varmkörde bilen, fyllde på olja och ställde in bränsleblandningen. Utan ljuddämpare låter den rätt mullig, skulle vilja plocka bort ljudisoleringen till motorrummet bara för att få mer motorljud i bilen men är orolig för att det ska trilla ner bitar av isoleringsmaterial på ställen där man inte vill ha det, får se om jag kanske lägger plast över motorn och sliter ut isoleringen. I slutet på nästa vecka hoppas jag på leverans av nya dörrsidor. Får då också en haknyckel så att jag kan börja grovinställa höjden på bilen. Skulle också behöva ställa in toe fram så att det i alla fall går att köra bilen nu pekar höger hjul åt öster typ. Jag kommer nog inte att jobba på mer camber bak den här säsongen, det får bli så mycket det går att få , ca -2, har skruvat tillräckligt känns det som. Ska se om jag hinner installera nya slangar till bromskylningen i morgon. Behöver också ställa in halvljusen så att den går igenom besiktningen. Sen är det bara dammsugning, tvätt och polering kvar sen är bilen redo
Så jag beställer härmed vårväder från och med söndag nästa vecka
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
|
164 besök idag (667677 totalt) |