| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 7752 besök totalt |
|
de sakerna jag tänkte på när jag läste tråden var att nästan alla glömde besikningskraven (fram till slutet nu)
och jag vet inte hur mycke tjänstevikten ligger på men gissar på ca 800kg vilket skulle leda till att den inte får ha mer än 160hk (vet inte om bromsbevis ska vara på hjul eller vevaxel) och kollar man på de motorerna jag tror kan vara kul i en sådan bil är det antingen hondas v-tech (eller liknande varvvillig motor) eller hålla sig till svenska saab eller volvo saabs 2,0 ltt ger 150hk och om det är hk på hjulen som räknas så borde man kunna byta styrsystem och regga med det (mycke potensial att leka om man vill) eller volvos 2,3LTT (940 motorn) ligger på 136hk och är nästintill identiskt med turboblocket som tål uppmot 400hk med orginalbotten så för att komma till gränsen på 160hk så borde det gåigenom med nytt styrsystem och upgraderign av turbo (sen så får man väll trixa så bromspaprerna stämmer) saabs motor ska som jag förstått det passa enkelt på Opels låda till de bakhjulsdrivna och volvolåder finns det gott om och håller de inte så går det att montera en BMW M-låda (inte så mycke modifiering ska kravas) men tänka på att sätta i en motor som ligger på för mycke mos och behöva byta motor för besikning så är det lite galet efter som man lätt kan se att han kör olagligt ifall nån kollar upp det antingen på tävling eller nått annat tilfälle som besikning eller rutinkontroll (då är det ju smartare att ändra lite elektronik i rätt motor för det är inget som synns) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Fair enough. Jag ser dock utlägg som utlägg och tidsaspekten är en likviditetsfråga. Motor byter man inte lätt, jag håller med, därför satsade jag själv på att bygga för en maskin med potential och som är stryktålig. Man vill kunna använda och piska sina grejor utan att behöva känna sig orolig - dvs efter kvarnen på Kinnekulle kunna ligga kvar på varvstoppet på trean nerför backen och under bron, trots att det smäller och bangar, just för att jag VET att den orkar, och säger det BANG så är det en relativt mindre utlägg och kostnad att fixa. därför köpte jag en motor för 3000kr, jag tyckte det räckte där, och la resten på andra saker som gör att jag kan hålla högt tempo på banan (högt tempo för mig då alltså ).
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Jag har inte läst hela tråden, men när jag såg denna på Blocket tänkte jag seven
http://www.blocket.se/vi/7448702.htm _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Sätt i kolvar och stakar från en 200sx ca18det eller 180zx ca18et samt grenrör från en 200sx ca18det med turbo och ladda hårt!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
tja varför inte den från 200sx? Den är dessutom riktigt härlig! lagom racekänsla i dom hehe
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Synd bara att den motorn är felkonstruerad och man skulle inte vilja ta i den med tång :P
(Nu kommer jag få massa skit men men, nissan motorn just SR18,SR20deten är ju erkänt dålig. SR20DET:en håller väll för iofs för orig-effekt, men det är knappt. Finns som sagt bättre. ) Vad gäller höger/vänster motorer så är det var jag vet bara tidiga Hondor som har felsnurrade motorer. Dvs nästan alla japssnurror borde funka. (jag kan ha fel här) _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Det går ju att bygga motorer med fint register som är lättkörda med sjuk effekt, och jag tror att kompressor är 756^18 gånger bättre i en seven än en turbo som laddar mkt. Dock kostar det ju lite att bygga en motor med de specs som den du körde, kompressorer brukar kosta runt 20', torrsump 10', ITBs+ plenum 15' och motorstyrning runt 15' och sedan skall man ha en växellåda och diff som pallar... Men det hade varit trevligt med en 270hk sug Cosworth duratec för 12'£ även om jag nog skulle vara rädd hela tiden att något dyrt skulle gå sönder...
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Varför är dom motorerna erkänt dåliga? Jag hör hemskt sällan nått ont om dem! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Som framför allt orsakas av dåligt underhåll samt att man pressar motorn för hårt! Tror du nån motor skulle klara sig speciellt länge med plattan i mattan på bana en varm dag utan att få problem med oljetempen om inget är gjort för att ha koll på den? De där är gammalt groll! Ungefär som att Opel bara är bra på en sak - rosta! Skitsnack! Har man koll på grejjerna är de inget att oroa sig för! Motorn i sig är rätt robust egentligen. Klarar helt standard 8000rpm t ex! De är inte kattpiss direkt! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
problemet är att för lite budget på grejorna köper en begagnad snurra som man inte vet hur den skötts... då kan det vara säkrare med en motorn utan punkter (som i 200:ns fall väl är dålig oljeretur) som måste skötas exemplariskt. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Nä, det är nog helt enkelt så att nissan ägare inte vet hur man fyller på olja.
5 min sökning på blocket och 200SX klubben genereade följande. 1:På Blocket Nissan 200 sx13 Årsmodell: 93 Färg: Vinröd 10000 mil Mycket nytt Bla Kamrem och drivremar Vevlager 2:På blocket Hej säljer min nissan 180zx! knack i motor troligtvis vevlager! sitter volvo 940 intercooler i den! 3:200SX klubben. Motorer till 200sx s13!! Jag har en komplet motor med växellåda, som har gått ca 17.500mil! Pris:15.000kr bvsa Sen har jag en motor som har dåliga vevstagslager men turbon är ny 4: block till sr20det och det är brottom block till sr20det och det är brottom!!!!!!!!!!!!!!! ring mig nu!! 5: Sr20det Behöver köpa en komplett bottendel eller en motor omgående, då jag skjutit mitt eget block med vevaxel å hela faderullan, 6: Vevaxel sökes till S13 En vevaxel sökes. Helst i bra skick. och gärna till bra pris. 7: Block S13 köpes. Med kolvar och stakar. P.S du från Falköping ring mig igen lyckades slarva bort ditt nummer och kunde inte höra av mig. Till det kan vi lägga raden av polare som kört vevlagerras på sina nissans. De är förståss kompletta idioter eftersom de aldrig byter olja. Klockrena motorer. Funkar finfint. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Med risk för att få huvudet avhugget av "318is-maffian"
här på forumet så tänkte jag bara komma med ytterligare ett motorförslag.
Till vår Seven har vi slaktat en 318is från -90 och har använt motor, växellåda, diff, drivaxlar, bromsar och bakspindlar. M42 motorn är lite hög, men den ligger åt "rätt" håll och skymmer inte föraren speciellt mycket. 136hk och varvillig tror vi blir helt rätt för en kul seven. Mvh Sword _________________ Fredrik Svärd |
||||
hur mycket anpassning på motor och bil krävs för detta?? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Jag som är nergrävd i V6-träsket måste rekomendera lite olika V6:or från Mazda:
1.8L V6 136hk, Mazda MX-3 2.0L V6 145hk, Mazda 323F 94-98 (finns även två hottade versioner på 160hk och 170hk) 2.5L V6 167hk, Mazda 626, MX-6, Xedos 9, Ford Probe 2.5L V6 200hk, Mazda Xedos 9 (endast såld i Japan) Vikten på dessa motorer ligger runt 120kg. Priserna mellan 5000-10000:- _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
Tråget måste bytas ut till ett betydligt lägre, eventuellt torrsump. Ett stag i "motorrummet" måste flyttas. Bakspindlarna är avfrästa vid svetsen som sammanbinder spindeln med bärarmen och monterade på ett DeDion-rör. I övrigt verkar det änsålänge som om det ska fungera. Planen just nu är att använda orginalsprutet om vi kan få det att fungera, annars blir det megasquirt. Eventuellt så kommer det att trilla på en turbo såsmåningom (efter reg. besiktningen). Eventuellt så bygger vi ett nytt plenum också för att få ner höjden, men vi hoppas fortfarande på orginalet. /Sword _________________ Fredrik Svärd |
||||
Hur många har koll på oljetempen och är helt orginal av dom där då? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Honda motorer utom Civic typR och S2000 snurrar "bakvänt" Citroen DS (och TA) snurrar "bakvänt" |
||||
|
Re: Colin
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 7752 besök totalt |