Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7752 besök totalt
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

de sakerna jag tänkte på när jag läste tråden var att nästan alla glömde besikningskraven (fram till slutet nu)

och jag vet inte hur mycke tjänstevikten ligger på men gissar på ca 800kg vilket skulle leda till att den inte får ha mer än 160hk (vet inte om bromsbevis ska vara på hjul eller vevaxel)

och kollar man på de motorerna jag tror kan vara kul i en sådan bil är det antingen hondas v-tech (eller liknande varvvillig motor) eller hålla sig till svenska saab eller volvo
saabs 2,0 ltt ger 150hk och om det är hk på hjulen som räknas så borde man kunna byta styrsystem och regga med det (mycke potensial att leka om man vill) eller volvos 2,3LTT (940 motorn) ligger på 136hk och är nästintill identiskt med turboblocket som tål uppmot 400hk med orginalbotten
så för att komma till gränsen på 160hk så borde det gåigenom med nytt styrsystem och upgraderign av turbo (sen så får man väll trixa så bromspaprerna stämmer)

saabs motor ska som jag förstått det passa enkelt på Opels låda till de bakhjulsdrivna och volvolåder finns det gott om och håller de inte så går det att montera en BMW M-låda (inte så mycke modifiering ska kravas)

men tänka på att sätta i en motor som ligger på för mycke mos och behöva byta motor för besikning så är det lite galet efter som man lätt kan se att han kör olagligt ifall nån kollar upp det antingen på tävling eller nått annat tilfälle som besikning eller rutinkontroll (då är det ju smartare att ändra lite elektronik i rätt motor för det är inget som synns)

Stockholm
Här sen Dec 2002

superMOG skrev:
Westfield; håller med dig men du missar en sak bara. Prylar som laptimer, dataloggning, magnesium fälgar kan man alltid kompletera med senare när man får råd. Motorn byter man inte så lätt så valet är rätt viktigt och borde kunna få kosta en slant extra.

Fair enough.

Jag ser dock utlägg som utlägg och tidsaspekten är en likviditetsfråga.

Motor byter man inte lätt, jag håller med, därför satsade jag själv på att bygga för en maskin med potential och som är stryktålig. Man vill kunna använda och piska sina grejor utan att behöva känna sig orolig - dvs efter kvarnen på Kinnekulle kunna ligga kvar på varvstoppet på trean nerför backen och under bron, trots att det smäller och bangar, just för att jag VET att den orkar, och säger det BANG så är det en relativt mindre utlägg och kostnad att fixa.

därför köpte jag en motor för 3000kr, jag tyckte det räckte där, och la resten på andra saker som gör att jag kan hålla högt tempo på banan (högt tempo för mig då alltså ).

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Jag har inte läst hela tråden, men när jag såg denna på Blocket tänkte jag seven

http://www.blocket.se/vi/7448702.htm?ca=12_s

Göteborg
Här sen Jan 2005

Folxam skrev:
Jag har inte läst hela tråden, men när jag såg denna på Blocket tänkte jag seven

http://www.blocket.se/vi/7448702.htm?ca=12_s

Sätt i kolvar och stakar från en 200sx ca18det eller 180zx ca18et samt grenrör från en 200sx ca18det med turbo och ladda hårt!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Är jag dumm eller,, snurrar nissan åt samma håll som ``vanliga morötter?!? lämplig vxellåda för bakhjulsdrift är???
från dum och frågvis..

Göteborg
Här sen Jan 2005

Michael Th skrev:
Är jag dumm eller,, snurrar nissan åt samma håll som ``vanliga morötter?!? lämplig vxellåda för bakhjulsdrift är???
från dum och frågvis..

tja varför inte den från 200sx? Den är dessutom riktigt härlig! lagom racekänsla i dom hehe

Regards, Johan Eriksson.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Synd bara att den motorn är felkonstruerad och man skulle inte vilja ta i den med tång :P

(Nu kommer jag få massa skit men men, nissan motorn just SR18,SR20deten är ju erkänt dålig. SR20DET:en håller väll för iofs för orig-effekt, men det är knappt. Finns som sagt bättre. )

Vad gäller höger/vänster motorer så är det var jag vet bara tidiga Hondor som har felsnurrade motorer. Dvs nästan alla japssnurror borde funka. (jag kan ha fel här)

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Cobolt skrev:
Tycker att C20XE, Ecotec etc är utmärkta motorval med mycket potential för framtida trim.. provkörde i somras ett Seven derivat med skruvkompressormatad Ecotec snurra med plenummonterade ITB:s, torrsump och hela kittet... 270hk nämndes i sammanhanget och registret, gasrepsons mm var helt superb. - nu är inte jag någon superförare, så jag kanske gör något bakvänt, men det här med hjulspinn osv.. ehm

Det går ju att bygga motorer med fint register som är lättkörda med sjuk effekt, och jag tror att kompressor är 756^18 gånger bättre i en seven än en turbo som laddar mkt. Dock kostar det ju lite att bygga en motor med de specs som den du körde, kompressorer brukar kosta runt 20', torrsump 10', ITBs+ plenum 15' och motorstyrning runt 15' och sedan skall man ha en växellåda och diff som pallar...

Men det hade varit trevligt med en 270hk sug Cosworth duratec för 12'£ även om jag nog skulle vara rädd hela tiden att något dyrt skulle gå sönder...

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

_maniac_ skrev:
Synd bara att den motorn är felkonstruerad och man skulle inte vilja ta i den med tång :P

(Nu kommer jag få massa skit men men, nissan motorn just SR18,SR20deten är ju erkänt dålig. SR20DET:en håller väll för iofs för orig-effekt, men det är knappt. Finns som sagt bättre. )

Vad gäller höger/vänster motorer så är det var jag vet bara tidiga Hondor som har felsnurrade motorer. Dvs nästan alla japssnurror borde funka. (jag kan ha fel här)

Varför är dom motorerna erkänt dåliga? Jag hör hemskt sällan nått ont om dem!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Äh,orkar inte gå in på det i detalj. Känns lite väl offtopic. Men det handlar ju kort om underdimensionerade lager och dålig oljekylning.

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

_maniac_ skrev:
Äh,orkar inte gå in på det i detalj. Känns lite väl offtopic. Men det handlar ju kort om underdimensionerade lager och dålig oljekylning.

Som framför allt orsakas av dåligt underhåll samt att man pressar motorn för hårt! Tror du nån motor skulle klara sig speciellt länge med plattan i mattan på bana en varm dag utan att få problem med oljetempen om inget är gjort för att ha koll på den?

De där är gammalt groll! Ungefär som att Opel bara är bra på en sak - rosta! Skitsnack! Har man koll på grejjerna är de inget att oroa sig för! Motorn i sig är rätt robust egentligen. Klarar helt standard 8000rpm t ex! De är inte kattpiss direkt!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Cassius skrev:
_maniac_ skrev:

Dom framförallt upplyses av dåligt underhåll samt att man pressar motorn för hårt! Tror du nån motor skulle klara sig speciellt länge med plattan i mattan på bana en varm dag utan att få problem med oljetempen om inget är gjort för att ha koll på den?

De där är gammalt groll! Ungefär som att Opel bara är bra på en sak - rosta! Skitsnack! Har man koll på grejjerna är de inget att oroa sig för!

problemet är att för lite budget på grejorna köper en begagnad snurra som man inte vet hur den skötts...
då kan det vara säkrare med en motorn utan punkter (som i 200:ns fall väl är dålig oljeretur) som måste skötas exemplariskt.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Nä, det är nog helt enkelt så att nissan ägare inte vet hur man fyller på olja.

5 min sökning på blocket och 200SX klubben genereade följande.

1:På Blocket Nissan 200 sx13
Årsmodell: 93 Färg: Vinröd
10000 mil
Mycket nytt Bla
Kamrem och drivremar
Vevlager

2:På blocket Hej säljer min nissan 180zx!
knack i motor troligtvis vevlager!
sitter volvo 940 intercooler i den!

3:200SX klubben. Motorer till 200sx s13!!
Jag har en komplet motor med växellåda, som har gått ca 17.500mil!

Pris:15.000kr bvsa

Sen har jag en motor som har dåliga vevstagslager men turbon är ny

4: block till sr20det och det är brottom
block till sr20det och det är brottom!!!!!!!!!!!!!!!
ring mig nu!!

5: Sr20det
Behöver köpa en komplett bottendel
eller en motor omgående, då jag skjutit mitt eget block med vevaxel å hela faderullan,

6: Vevaxel sökes till S13
En vevaxel sökes. Helst i bra skick.
och gärna till bra pris.

7: Block S13 köpes.
Med kolvar och stakar.

P.S du från Falköping ring mig igen lyckades slarva bort ditt nummer och kunde inte höra av mig.

Till det kan vi lägga raden av polare som kört vevlagerras på sina nissans. De är förståss kompletta idioter eftersom de aldrig byter olja.

Klockrena motorer. Funkar finfint.

Citera
Sword
Svartsjö
Här sen Jul 2005

Med risk för att få huvudet avhugget av "318is-maffian" här på forumet så tänkte jag bara komma med ytterligare ett motorförslag.

Till vår Seven har vi slaktat en 318is från -90 och har använt motor, växellåda, diff, drivaxlar, bromsar och bakspindlar. M42 motorn är lite hög, men den ligger åt "rätt" håll och skymmer inte föraren speciellt mycket. 136hk och varvillig tror vi blir helt rätt för en kul seven.

Mvh

Sword

Älvängen
Här sen Sep 2003

Sword skrev:
Med risk för att få huvudet avhugget av "318is-maffian" här på forumet så tänkte jag bara komma med ytterligare ett motorförslag.
Till vår Seven har vi slaktat en 318is från -90 och har använt motor, växellåda, diff, drivaxlar, bromsar och bakspindlar. M42 motorn är lite hög, men den ligger åt "rätt" håll och skymmer inte föraren speciellt mycket. 136hk och varvillig tror vi blir helt rätt för en kul seven.
Mvh Sword

hur mycket anpassning på motor och bil krävs för detta??

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Jag som är nergrävd i V6-träsket måste rekomendera lite olika V6:or från Mazda:

1.8L V6 136hk, Mazda MX-3

2.0L V6 145hk, Mazda 323F 94-98 (finns även två hottade versioner på 160hk och 170hk)

2.5L V6 167hk, Mazda 626, MX-6, Xedos 9, Ford Probe

2.5L V6 200hk, Mazda Xedos 9 (endast såld i Japan)

Vikten på dessa motorer ligger runt 120kg. Priserna mellan 5000-10000:-

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Sword
Svartsjö
Här sen Jul 2005

Karl Birgander skrev:
Sword skrev:
Mvh Sword

hur mycket anpassning på motor och bil krävs för detta??

Tråget måste bytas ut till ett betydligt lägre, eventuellt torrsump. Ett stag i "motorrummet" måste flyttas. Bakspindlarna är avfrästa vid svetsen som sammanbinder spindeln med bärarmen och monterade på ett DeDion-rör. I övrigt verkar det änsålänge som om det ska fungera. Planen just nu är att använda orginalsprutet om vi kan få det att fungera, annars blir det megasquirt. Eventuellt så kommer det att trilla på en turbo såsmåningom (efter reg. besiktningen). Eventuellt så bygger vi ett nytt plenum också för att få ner höjden, men vi hoppas fortfarande på orginalet.

/Sword

Göteborg
Här sen Jan 2005

_maniac_ skrev:
Nä, det är nog helt enkelt så att nissan ägare inte vet hur man fyller på olja.

5 min sökning på blocket och 200SX klubben genereade följande.

Klockrena motorer. Funkar finfint.

Hur många har koll på oljetempen och är helt orginal av dom där då?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Du har rätt, det är mest troligt att alla är vråltrimmade och att ingen ens hört ordet oljetemp.

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

_maniac_ skrev:

Honda motorer utom Civic typR och S2000 snurrar "bakvänt"

Citroen DS (och TA) snurrar "bakvänt"

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re: Colin

Per Fogelberg skrev:
Nu vänder sig nog Colin Chapan i graven !!
Vid det här laget har vi nog även satt snurr på Ers levande MT i dennes seicento.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7752 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande