| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
High Rev Motor. Tips tack
|
<< 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (8521 totalt) |
|
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
|
Det verkar som det handlar om lite show där man vill ha varvtalet till ljudeffekt, vilket kan vara kul i drifting. Jag skulle föreslå Fords 302 Boss motor. En oerhört liten (till format och vikt) motor. Den varvar 8000 utan alför stora kostnader. Då har vi ett skapligt antal förbränningar i sek. Sedan bygger man ett avgassystem med lämpliga primärrör som skapar en ljudbild av ett ohyggligt varvtal.
Motorn får plats i nästan vilken bil som helst, och man får skaplig effekt iom slagvolymen. Skulle föreställa mig en motorvikt på 175 kg. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Nä så dyra var dom inte nej! Men i en Opel tycker jag de ska vara GM drivlina, i en Ford får de däremot gärna vara Ford drivlina!
Ford's 302a är riktigt grym! Vi har en Top fuel åkare här i byn som hade en Musse med 302a tror jag tidigare, men med maxborr och 289 vev! Den var snuskigt varvvillig och gick ärligt talat som satan! och de är ett klart gott alternativ till "showen"! Fler cylindrar skapar ju fort bilden av att de är högre varv än vad de i verkligheten är!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re: High Rev Motor. Tips tack
11500 varvar Katsuhiro UEo med sin Toyota 4-AGE sugmotor - den ger då 218,5 hk på 1587cc twin cam Toyota's Formula Atlantic motorr gav 265-285 hk ur samma motordesign med 322 graders kammar på både insug & avgas 6 "lite" andra godsaker - en sådan motor kostar idag 15000 dollar -det är billigt men den varvar fortfarande inte mkt mera än 11500 med orginal vevaxel. BMW M3E30 har jag för mig att veven skulle klara ca 13500 varv på innan den rasade.... nån som kan verifiera detta ? MVH/ .......k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Enligt de data om Atlantic motorn jag har så är vevaxeln original men det är ett visst utförande av vevaxeln. Varvtalsområdet är 6000-10000 rpm med max effekt vid 9500 rpm. Tror inte BMW veven klarar såpass höga varvtal om man vill ha någon sånär hållbarhet på det hela. Med tidigare tävlingsmotorer begränsade man varvtalet till 9000 rpm eller något sådant då torsionssvängningar börjar ge problem. |
||||||
|
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
OJ... Mycket svar man fick. Och en hel del matnyttigt att läsa
Men jag tror att mycket misstolkning skett i mina kanske rätt luddiga förklaringar och uttalande
Iaf. Jo MÅLET är att komma så NÄRA 14.000rpm som möjligt. inte ATT ABSOLUT komma dit. som ex kan ju skillnaden på 13.500rpm - 14.000rpm vara flera hundra tusen kronor..... Vad jag fått fram själv av en fin effektkurva är bore/stroke = 94/66 *4=1831cc med fasta kammar nackdelen med denna effektkurva är att den är sten död efter närmare 12.000rpm. Tankarna gick då till att försöka lösa problemet med Ex. V-Tec att då kunna öka på en aning mer utan att fölora bottenvarven totalt. överladd är absolut ett krav. Men som jag ser det nu verkar det som om antingen köpa en färdig racemotor som klarar av varven men där rök ekonomin. eller hålla mej under målet. 11.500 rpm är ju hittils ganka billigt. Så om man nu tänker omvänt istället för att se det uppifrån och bara se det "omöjliga" om man redan har en motor som varvar 11.500. Vad kan man göra för att öka varven ytterligare en aning i taget. Allt sätts i ren teori. ingen idé att bygga och försöka lösa då. Idé till teori till plan och slutligen se OM det kan funka. så sett om man bara är ute efter ljudet kan man lösa det med ett avgassystem även på en 4 med noggranna uträkningar. vad jag ville ha ut var en helhet. att den faktiskt varvar det den låter som. Wankel är ett alternativ men inte så lockande för denna bil som jag vill fortfarande ska se så orginal ut som möjligt även i motorrummet (Jag vet hur det låter men får inte ner min bild idé i text )
Fick läsa här också att en slaglängd på 53 var att föredra vid 14.000rpm. om jag då vill upp i en litervolym mellan 1600cc och 1800cc är det någon som har en idé om (teoretiskt) hur denna effektkurva skulle se ut??? Verkar ju för min del som är lekman i ämnet som om man får en hängmattekurva typ. eller är jag ute och cyklar? För väldigt enkelt kontrollerande brukbarhet vill jag (enligt min setup) inte ha några "överaskningar" vid körning. utan hamna på en ganska exakt lika stegrande effektkurva hela vägen. mao mer varv mer effekt, lätt trottelstyrning för att bibehålla slip eller accelerera. Funderingar har även gått bland sugmotorer men det förtar idén tyvärr. så med ett litet aggregat kunna integrera detta i effektkurvan INNAN tillräcklig effekt uppnås för slip för att underlätta körning. Käner att jag skrivit mer än jag kommer ihåg just nu och är en smula trött så innan jag repeterar mej själv är det lika bra jag lägger mej. Trevligt forum btw. många svar och snabbt. "keep it comming"
_________________ ----------------------------- Robin Lundh Nissan 300ZX TT -91 Nissan 180ZX T -88 Ford Probe GT TURBO -91 Sic transit gloria mundi |
||||||
http://videos.streetfire.net/iPlayer.aspx?fileid=7C2FE870-129C-48CC-833F-FF3D584C8FE5
_________________ Jörgen Blennow 0708-145580 |
||||||
|
Här en firma som kanske kan hjälpa:
http://www.powertecracing.com/index. Sedan en kille som har en 14500 rpm varvande motor is sin Alfa 75!! http://www.alfa75.info/id553.htm Han varvar "bara" 10k för att han tydligen är lite feg med kostnaderna
_________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
Alfa motorn i detta fall är ju en DTM motor, ingenting som han byggt själv mao. Har man pengar så kan man ju alltid göra på detta sätt. Sådana motorer är dock inte bara dyra i inköp utan även i service. Har man råd så behöver man ju inte heller nöja sig med en DTM motor, varför inte köpa en F1 motor? |
||||||
|
Ja. efter många om och men så har ekonomin sagt att det får duga med en något moddad 3S-GTE motor.
Nu ska bara en adapterplatta mellan motor och låda tillverkas om någon har tips på detta. _________________ ----------------------------- Robin Lundh Nissan 300ZX TT -91 Nissan 180ZX T -88 Ford Probe GT TURBO -91 Sic transit gloria mundi |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
High Rev Motor. Tips tack
|
<< 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (8521 totalt) |