Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 10149 besök totalt |
Vikten på era bilar?
Hallå! Var och vägde nya pärlan på vågen vid hjulstakorset i Sthlm, och vågen stannade på 1200kg med full tankt utan förare ![]() ![]() En viktfråga när jag håller på, fick höra att takluckan väger 25kg, hur mycket kan man räkna att skillnaden i vikt i taket skulle vara om man jämför ett tak utan taklucka? Dock så räknar jag med att spara c:a 25kg på lättare fälgar och cirka 10-15kg på avgasystemet som tydligen ska väga extremt mycke... |
Jag har ingen aning.........men Novan bör väga mellen 1100 och 1700 kg.
Det blir ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Golfen väger in på 1290 utan förare med halvtank. Vägt på en lastbilsvåg.
Strax efter rulla vi på kompisens maxade 530ia touring -02, vågen stannade på 1820 utan förare.. ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
Jag har vägt min 996:a på 3 olika lastbilsvågar och dom har visat väldigt lika. 1380kg med 3/4 tank å lite skit i bilen blev det igår senast. Ingen flugvikt kanske men rätt bra för att va en så stor sportbil. Idag har jag bytt från 19" till 18" och det gjorde nog 20kg
![]() |
att tänka på
finns olika sorters vikt på bilen... de 25 kilona som ligger på taluckan motsvarar 3 kg på fälgarna... roterande massa och massa med låg tyngpunkt gör mer skillnad än vad massa som ligger "gömt" i karossen... _________________ /MVH Ali Amin - 0736461148 PSCARS.SHOWS.IT - en sida för photoshoppare |
|
I likhet med McLaren F1 väger Kadetten in på 1120 original (tjänstevikt), borde bli runt 100 kg lättare när jag kommer ur garaget.
Takluckekasseten väger komplett med glastak ca 14 kg för -89 års modell, till årsmodell -90 blev konstruktionen lite stabilare och la samtidigt 5 kg till hullet. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
965kg med halvtank och utan förare för en helt original 1992 års Miata utan reservhjul, med option läderklädsel och ABS (finns ej på svensksålda). Detta gjordes vid registreringsbesiktningen så vågen borde väl vara hyfsat kalibrerad?
Tjänstevikt är ju med typ 75kg förare osv.? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
Min 318is viktar in på 1110kg utan förare och med ca 5liter bensin samt ngn väska extra i bilen.
Hur Claes lyckas få i både sig själv och 20 liter soppa till på de extra 10 han uppger fattar inte jag. ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 10149 besök totalt |