Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
<<   1, 2, 3, 4
7752 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

24-Seven skrev:
Cobolt skrev:
Tycker att C20XE, Ecotec etc är utmärkta motorval med mycket potential för framtida trim.. provkörde i somras ett Seven derivat med skruvkompressormatad Ecotec snurra med plenummonterade ITB:s, torrsump och hela kittet... 270hk nämndes i sammanhanget och registret, gasrepsons mm var helt superb. - nu är inte jag någon superförare, så jag kanske gör något bakvänt, men det här med hjulspinn osv.. ehm

Det går ju att bygga motorer med fint register som är lättkörda med sjuk effekt, och jag tror att kompressor är 756^18 gånger bättre i en seven än en turbo som laddar mkt. Dock kostar det ju lite att bygga en motor med de specs som den du körde, kompressorer brukar kosta runt 20', torrsump 10', ITBs+ plenum 15' och motorstyrning runt 15' och sedan skall man ha en växellåda och diff som pallar...

Som en parentes så kan jag nämna att den motorn var betydligt dyrare än så, rubbet är bytt på insidan och delarna hållbara nog för betydligt högre effekt. Prion i bygget är dock inte effekt utan att bilen ska kunna piskas väldigt mycket utan att maskin ska närma sig några stressgränser.

Nu menade jag absolut inte att man tvunget ska starta i den dyra änden, utan mer att om man ska lyfta in en prisvärd motor som man vill ha möjlighet att växa med, så är tex Ecotec ett otroligt bra val med tanke på hur mycket prisvärt trim som går att skaffa efter hand när plånboken så tillåter.

Jag har förövrigt samma upplevelse som dig av riktigt bra kompressormotorer vs. riktigt bra turbomotorer med samma trimgrad. På bana åker jag mycket hellre med kompressor (kanske skulle jag ha en annan åsikt om jag var bättre på att hela tiden köra inom rätt register... )

Forshaga
Här sen Okt 2003

Tanke !

Jag har läst alla synpungter om motor installationer och funderar på en del saker : Är det ett rece eller Crusing forum ? Fint ljud i en sexa, ja i en M3 vid 9000 rpm låter ok men en sur Opel ! ennan tanke är en Clubbman bil har en helt standard Zetec, 4växlad låda, motorn fram och en del även stel bakaxel låter inte häftigt men kolla tiderna STCC får passa sig !! Gälleråsen på 1.07-1.08 låter tala för sig. En annan tanke är att en hobby bil blir aldrig klar, på vintern bygger man om och trimmar så motorn kan vara standard till chassit är justerat och intrimmat så kommer man till motorn, sen är det som någon klok skrev här att kolla vad trim grejorna kostar innan spisen installeras.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
<<   1, 2, 3, 4
7752 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande