Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (17071 totalt) |
Köpte min första Porsche 944 turbo hösten -99. Var otroligt nöjd med den bilen, åkte dock bara bana med den 1 gång innan den såldes för att utgöra insatsen till ett husbygge.
Efter 2 års avsaknad blev abstinensen för stor och efter en kort tids letande hittade jag min nuvarande -86:a. Föregående ägare hade haft den sedan september 87 och förutom att han hållt den i väldigt fint skick så har han också varit noga med att dokumentera allt. Jag fick lova att sköta om den väl och helst hålla den i originalskick och det var inte utan tårar i ögonen som han skiljdes från sin bil. Motormässigt är den modifierad med en turbo av samma modell som satt på årsmodell 88-91, modifierad wastegate, intercooler med större flöde, sportlufltfilter samt att laddtrycket är höjt något. Effekten är c:a 300 hästar. Det är originalbromsar på den med stålomspunna bromsslangar, Castrol SRF bromsolja samt PFC-belägg fram och bak. Hjulupphängningen fram är enligt följande: Bilstein clubsport fjäderben med ett speciellt fjäderpaket framtaget av Forza. 30 mm. krängningshämmare. Bak sitter det Bilstein coil-overdämpare också de framtagna av Forza. I övrigt har jag monterat en Sparco evo-2 stol annars är bilen helt original. För att minska däckskontot har också en omgång R-däck inhandlats. Begagnade Pirelli P-Zero-C på äkta turbo-cup magnesiumfälgar. Jag hoppas att jag kommer att möta fler av er i år!!! Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Dags för en uppdatering om bilen!
Under vintern byttes topplockspackning, bromsskivor, bärarmsbussningar och framfjädrar. Efter det såg den ut så här: Jag var fortfarande inte nöjd med väghållningen, särskilt greppet bak så jag sänkte bilen ytterligare 1 cm. bak och 8 mm. fram. Jag köpte även en omgång 17-tummare med R-däck. Nu var bilen bättre men fortfarande gjorde sig avsaknaden av diff.broms påmind och jag var heller inte nöjd med bromsarna. Var ett tag inne på att byta bil till en nyare bil men bestämde mig slutligen för att behålla min och bygga vidare på den. Fick tag på en begagnad diffad växellåda samt GT3-bromsar och när jag ändå var i tagen så blev det en bakvinge, frontspoiler och ett fjäderbensstag. Eftersom jag åker med 16-tummare till vardags så innebar det att jag fick se mig om efter en omgång större fälgar. Slutligen blev det en omgång Sport Classic 2, 18-tummare. En effekt av sänkningen var att jag inte fick plats med mina Michelin Pilot Sport Cup, dock fick mina P-Zero-C plats. Lösningen på detta blev att slipa av cirka 7 mm. på skärmkanterna bak. Så här ser bilen ut med 17"-fälgarna: Så här ser den ut till vardags, här på lätt sladd i slalombanan. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Tjena Rickard,
Det var ju ett tag sedan vi sågs på något banmöte nu - jag har ju mest kört i andra sammanhang än med PCS. Nu börjar ju din bil i alla fall se riktigt giftig ut och jag får nog uppgradera rejält till nästa gång vi ses. Hur funkar bilen efter bromsuppdateringen? Jag har haft lite problem att klara mig med dom "små" bromsarna på Cupen. _________________ -- |
||
Fullbur blir det inte men en båge står högt på önskelistan. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Fredrik: Jag är supernöjd med bromsarna!!! Det är lite bättre bett men den största skillnaden är att de är mycket mera lättdoserade. Jag tror dock inte att du behöver så stora grejor på din cup! Tror dessutom inte att du behöver uppgradera för att hänga med min bil på någon bana! Vi ses väl förr eller senare Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Dags för lite uppdateringar
En bild tagen i slutet på förra säsongen. Här syns tydligt att bilen är väldigt låg bak vilket i kombination med för mjuka fjädrar resulterade i en del understyrning och ibland kunde fjädringen bottna med våldsam överstyrning som följd. Efter byte till hårdare fjädrar blev det betydligt bättre men blir troligtvis inte perfekt förrän bakvagnen byggs om men det är ett projekt jag väntar med tills nästa vinter. Bilen har dragit stora mängder olja under lång tid och förra säsongen märkte jag att bilen tappade en hel del i prestanda. Därför beslöt jag mig för att renovera motorn inför nästa säsong. Det visade sig att 2:ans och 3:ans cylinderväggar var kraftigt repade och att kolvringarna var kraftigt skadade. Reporna var så djupa att blocket behövde borras. Nu blev det inte så eftersom Peter Sandén hade ett begagnat block liggande i gömmorna. Han hade även en kamaxel till en 944 N/A liggande så jag köpte den också. Jag passade också på att byta ut min gamla turbo till något betydligt fräshare! Jag valde medvetet ett ganska litet aggregat för att få så bra respons som möjligt och laddtryck lägre ned i varvregistret. Turbon är en Garrett GT 2871R. Här är äntligen motorn tillbaks i bilen. Om jag vetat i förväg hur mycket jobb det skulle bli att få dit den nya turbon så hade jag avstått från köpet. På den här bilden syns hur mycket större inloppet till turbon är jämfört med original och hur tight inloppet är mot generatorn. Det krävdes en hel del klurande och jobb innan det gick att sätta dit LMM och filterbox. Ett stort tack till Peter Sandén på Sandéns bilteknik i Göteborg för allt bra arbete, fiffiga lösningar och trevligt bemötande!!! Mina dämpare hade gått 8000 mil så jag tyckte att det var dags för nya. Jag lämnade in mina gamla fjäderben till Forza för renovering och omkalibrering. Eftersom bilen skall gå en hel del på bana och tävlas med i slalom så blev det en betydligt tuffare sättning än tidigare. På bilden syns även de nya fjäderbensfästena. Jag passade även på att byta bärarmsbussningarna till hårdare. Resultatet är helt fantastiskt, responsen och precisionen i styrningen har nått nya höjder. Nu börjar bilen bli som jag vill ha den! Jag hoppas att den skall bli snabbare både på bana och i slalom. Jag har i alla fall satt upp som mål att köra runt 1.01 blankt på Kinnekulle. Jag är helt säker på att bilen klarar den nivån men sedan är ju det där som sitter bakom ratten också Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Tjenare Fredrik På Kinnekulle lovar jag att du får ta i lite om du skall hänga med Jag lovar att vänta tills snön har släppt, banpremiären blir på Mantorp 29:e april, förhoppningsvis utan inslag av snö och leca-kulor Tills dess skall chauffören trimmas minst 4 ggr/vecka på träningscykel så att det inte blir som förra säsongen. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Fin bil
Vad kör du med för chip o laddtryck om man får fråga? Sen kör du mbc eller ebc? Vad hamnar effekten på ett ungefär? |
||
Hej Johan! Jag har samma chip som du har. Det finns en mbc monterad men den används ej, vågar inte ladda mer än 1,1 bar. Effekten borde hamna runt 320 hästar. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
ok.
glömde fråga, har du orginal wastegate som är shimsad till 1.1 bar eller kör du med en tial som alla andra? I år ska jag ladda lite mer tänkte jag, friskt vågat |
||
Hej igen! Min wastegate är shimsad, tidigare ägare köpte Sandéns paket med chip och wg. Tror du Tial är bättre? Tack vare den hårdare fjädern överboostar den cirka 0,1 bar på 4:ans och 5:ans växel om man gasar fullt på låga varvtal. Ta det lugnt med laddtrycket, det är mycket lätt att blåsa topppackningen! Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Trevlig bil! Har också en -86:a
Verkar vara många på rejsa som har 944 Turbos. Gjorde det stor skillnad med diff? Drömmen hade ju varit en diffad 6 vxl 968 låda men de verkar kosta 25-30 tusen.. _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lotus Elise -97 Lådbil |
||
Ja ett kul projekt att följa! Min bil en -87 951 kommer följa liknande väg i modifiering men för tillfället har jag ett Leda kit, camber plates och en tial liggandes. "Turligt" har jag den diffade lådan oxå!
Bussningar blir det troligtsvis till sommaren oxå, samt om man hittar kränghämmare till hyffsat pris. Motorn får bli orginal först förutom lätt trim, typ chip, wg, b-trycksreg. Den drar olja nu men jag ska byta turbon så får jag hoppas att det försvinner blårykningar... Vad har du för bussningar och kränghämmare? Mvh Peter _________________ /Peter Johansson _________________ Porsche 944 TURBO -87 Audi SQ5 -13 |
||
Mattias:
Byte till diff.broms gjorde stor skillnad i uppträdande. Förut spann innerhjulet lätt loss i kurvorna. Bilen blir dock betydligt mer krävande att köra och kan växla ganska kraftigt mellan över- och understyrning. Hann inte riktigt komma underfund med den förra säsongen. Peter: I fram har jag 30 mm. krängare (samma som satt på 968:or med M030 paket). Bussningarna är från Powerflex. I bak är allt original än så länge. Måste tyvärr avråda dig från att öka laddtrycket innan du fått ordning på oljeförbrukningen. Jag tror inte din förbrukning beror på turbon utan på slitna kolvringar, det verkar vara ett standardfel på dessa bilar. Så om du ökar laddtrycket kommer motorn att suga i sig ännu mera olja vilket kan resultera i ett haveri. Om du är intresserad av en originalturbo i bra skick till bra pris så skicka ett PM. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Så här ser motorutymmet ut. Det mesta är standard än så länge. En sak som byggdes om under vintern är vevhusventilationen. Uppsamlingskärlet är en gammal bromsvätskeburk - svartlackad för att inte synas för mycket och det funkade - besiktningsmannen såg den inte! Jag har fått en del frågor angående vingen. Dessa bilder visar hur den är fäst till bakluckan. Tyvärr är den limmad, jag hade föredragit någon annan slags fastsättning så att man kunde ta bort den vid besiktningar. Vingen är gjord av M A Komposit i Kungshamn. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Hallå Rickard, det där blir nått att köra i från på banmötena i sommar:p .
Härliga uppdateringar på kärran . Jag har oxå gått o köpt topplagringar av Sandèn o lurar lite på monteringen av dessa. Monterade du dina direkt i tornen eller lade du nån form av "gucka" i mellan? Hur drog du muttern på stötdämparen? Går inte kolven i dämparen runt när man drar den? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Hej Fredrik Jag har ju ganska lite erfarenhet från andra banor än Kinnekulle så jag blir nog inte så svår att köra ifrån där men på "kullen" lovar jag att bjuda på motstånd Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med monteringsanvisningar då mina fästen monterades av Sandén. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
|
||
I lördags blev det min Porsche-premiär för säsongen i denna bil...kan inte bli mycket bättre..
Vackert väder, torr och fin väg, mycket trevligt att få äran att provköra! Bra effektregister med tidigt laddtryck som mosa på bra upp i registret. Mycket stadig och "tajt" i chassit. Vill ha... Stort tack Rikard. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (17071 totalt) |