| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
material i insug/plenum
|
1 besök senaste veckan (2481 totalt) |
|
material i insug/plenum
Skall nu äntligen få tummen ur och bygga nya insug på lekbilen, och har en liten fråga om materialval. Funderar på att skaffa en lämplig fläns mot toppen, och sedan göra resten i avgasrör. Frågan är egentligen, hur fungerar det att göra insuget i "bonnstål" kommer det att rosta om det blir kondens invändigt under uppstälningstid, och hur nyttigt är det isåfall när "rostflagor" dras in med insugningsluften. Skall man se till att göra det i aluminium, och skaffa fram någon som kan svetsa ihop det åt mig, eller kommer det fungera med vanligt bonnstål? |
||||
|
Mitt blir i aluminium.
Funderade länge på att göra det delat...en del plast och resten aluminium, men alla jag pratat med i stan som limmar plast vågade inte garantera att det skulle hålla > så jag vågade helt enkelt inte göra så.
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Är det vättigt att måla invändigt med färg, vad för typ av färg skall man använda isåfall? tänkte att det blir ju en lite ansträngande miljö, med vissa temperaturväxlinggar, och bensin som dushas in. |
||||
|
Äsch då, så farligt är det väl inte?
Fälgar och utsidan av motorn är ju lika illa t ex och jag har målat med vanlig enkomponents sprayburk på båda delarna utan några som helst problem med att färgen skulle lossna. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Mitt insug till 302 motorn var i stål och det fungerade utmärkt. Om DU tänker efter så har många standardmotorer gjutjärnsinsug och gjutjärn rostar lika bra det, men det händer just ingenting. Det här insuget för fyra IDA Webers gjorde jag 1980, och det är i Hookers kuldragna avgasrörsbockar. Själva plattan mot insuget är i 5 mm järnplåt. Det är dock urlättat just över lyftargalleriet så där är det ett 3mm aluminiumlock, skruvarna som håller det syns på bilden. Det är lackat med svart epoxi. Det såg varken simpelt ut eller blev tungt.
MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Har kört med tryckrör i vanliga avgassystemsböjar under sommaren. När jag kontrollerade insidan kunde jag inte se några tendenser till rost. Rören får en tunn beläggning av olja invändigt så det är inga problem.
Anledningen att få verkar göra insug av stål är att det inte går att polera och då inte matchar de blåa sillikonslangarna på ett korrekt sätt
Fördelarna är att det är enkelt att svetsa och kostar lite pengar. Enda direkta nackdelen är väl att det blir lite tyngre om man inte hittar rör med mindre godstjocklek. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag kanske upprepar mig men... de rören som är på bilden är 1mm gods. Den tjocka plåten är mest hål för portar och i mitten är det alu. Jag tror inte man bygger ett lättare rör i aluminium. Bockarna i den tjocka plåten böjde jag genom att grunda ner 3mm med en kapskiva i stället för cirkelsåg, sittandes i en snickerimaskin. Blev knivskarp bockning, sedan en lätt svets efter böjen. En riktigt stum profil mot motorn. Ett annat trix jag använde mig av var att jag limmade 5mm vitbok mot förgasarytan. Sedan körde jag bara insuget över rikten så blev alla fyra ytorna mot förgasarna 100:plant med varandra. Dom bitarna syns på bilden precis under förgasarfoten. Ett tunt lager epoxilack över skyddar. Det insuget hade jag i 10 år! Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Skulle vitbok fungera att sätta mellan topp och insug för att minska värmeöverföringen? _________________ Tommi Eriksson |
||||
Ja, det tjänade två syften i mitt fall. Först var att jag svetsade järnplattor som förgasarfotsmontering och att dessa alltid hamnar ur vinkel lite grand på grund av svetsvärme så det behöver riktas. Samt att värmeskyddet kommer med som extra bonus så att säga. Det går med andra träslag också, t.ex rödbok. Min tanke var att de ska vara ett homogent träslag med tämligen jämn årsved och hårt. Jag gängade pinnbult i järnplattan och hade lite större hål i träet. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Bara inte motorn baktänder så ska det väl inte vara några problem.
http://img50.imageshack.us/img50/1016/insug3mb9.jpg _________________ Benjamin Johansson Pyysch T16 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
material i insug/plenum
|
1 besök senaste veckan (2481 totalt) |