| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rollcentrum på halvstela bakaxlar
|
1093 besök totalt |
|
Vad händer med en sådan när bilfa.... kränger??? och var ligger rc om det nu finns ett sådant? Jag tror rc ligger mitt i mellan infästingspunkterna i karrossen, stämmer? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Det beror på utfjädringen Dom som andvänder sådan axel i ex historisk racing låter inte axel gå under sitt exenter rörelse, annar så blir det domkrafts effekten.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Re: Rollcentrum på halvstela bakaxlar
Skjuvcentrum för balkprofilen måste ha ngt med saken att göra. Det är ju där balken vill vrida sig. Rc hamnar vääldigt nära den punkten, enligt mannen bakom väghållningen på Diners Clubs 9-3SS. och jaaaaa, jag vet att den inte hade mjukstel bakaxel. Men jag tror han kan mer än bara McPärson.
_________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||
|
Nu har jag använt njuren igen
Axelkräket sätt uppifrån. a=infästing i karros b=tvärrör/stång/U-balk c=hjulets centrum typ d=fjäderns plasering om nu b-b har oändligt LITEN vridstyvhet men ser till att hjulen INTE får typ toein/out. Så har vi i prinsip 2st längsgående bärarmar. Detta ger rc i markplanet. Vad jag svamlade om förut var en bra fråga
Lägger vi nu in en vridstyvhet i d-d kommer det fungera som krängre. _________________ Johan Sjölinder |
||||
om du lägger in en punkt "e" i skuvcentrum på d-d... Kan man säga att a och e är ledpunkter för armarna till c, dvs vi har i princip en semi-trailing arm a la e21 m. fl. (?). Stämmer inte det? Var hamnar rc då? Fyller på svamlet...
||||
Hmm... E flyttar sig också med in/utfjädring...
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1093 besök totalt |