| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bocka 1,5 mm aluplåt -> 7 vingar för ringa peng
|
1, 2, 3 >> 5388 besök totalt |
|
Hur går jag tillväga för att bocka 1,5 mm aluplåt snyggt? Ska bockas i 90° tight. Längden på plåten som skall bockas är 20 cm. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
|
Jag brukar sätta upp två stycken rejäla träbitar, typ 2x4 med plåten emellan i skruvstädet. Sedan tar jag helt sonika och viker över. Däreefter ytterligare en likadan bit och tar helt enkelt hammaren och bankar ner så att kanten blir skarp och fin - träbiten sprider ju krafterna så det inte blir märken. För mindre arbeten funkar det hyffsat.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Tja och det är ju fyra bitar så jag kanj ju behöva testa fyra ggr.
_________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
|
Re: Bocka 1,5 mm aluplåt
Enkel handbockningsmaskin, finns väl för strax över femhundring i inköp. Tänk bara på att du har rätt aluplåt som är bockningsbar så den inte spricker istället. _________________ Roland Johansson |
||||
Det var nåt sånt jag hade tänkt mig göra jag har några schyssta ekbitar kvar efter att jag fixade till några trösklar i höstas. Man kan ju testa det först. Du har förresten sett vad det är jag ska göra. Det fanns på CSR-Caterhamen vi kollade på på mässan. Fast där var det gjort i kolfiber. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
|
Re: Bocka 1,5 mm aluplåt
Får väl testa mig fram... Lite skoj det också. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
så här gör jag också, fast jag brukar använda stålprofiler istället. Trä är nog bättre då det inte repar lika mycket (inte för att jag har haft problem med repor, men det är säkert smidigare med trä som sagt...). |
||||
Ja, men du får säga vilka bitar det är det fanns många bockade alu-bitar på Caterhamen...
Annars som sagt, några aluminium-profiler borde ge ännu skarpare kant, men som sagt, finns ju alltid viss risk att det blir anti-bling med nån liten repa
Jag gav ett antal lämpliga profiler till Bisting när jag städade ur garaget, profiler som borde funka att spänna fast plåten mellan, sedan tar du en träbit och bockar med och bankar till det med. JAHA! nu är jag med vad du tänkte göra, du tänkte göra vingarna vid noskonen? Coolt. Lägg upp en bild när du är klar. Självklart förutsätter jag att du gör vetenskapliga tester med resulterande ökning av toppfarten - för det är väl inte utseendet du är ute efter?
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Precis. Fast jag har haft dessa vingar konstruerade av papp i tre år. Men då jag så dem på CSRen så var jag ju tvungen att ta tag i det. Jag har ju en "slasknoskon" och en som är fin så nu ska slasken få vingar. Den har ju redan ställbar nummerplåt. Nu så kommer vingar och lite intern aerodynamik. Sen kan man ju testa empiriskt mot fin-konen. Fast jag tänkte göra två vingar per sida.
||||
Från något lämpligt vitrinskåp eller annan lämplig möbel kanske? Kom att tänka på när jag tillverkade kolfiberdörrsidorna till pontiacen på föräldrarnas glasbord en helg då de var bortresta.
Tur att de inte läser här!
|
||||
|
Så. Klart. Sen kan man byta till försänkta skruvar. Men nu är det monterat och "klart".
EDIT: Sen ska förstås själva noskonen snyggas till. Detta är ju fulkonen. Tänkte måla om den svarta kolfiberranden i orange. Så får vingarna orange färg också. Lite BRM-aktigt alltså.
||||
|
Ska jag berätta om hur mkt böter du kommer få av polisen för dessa, När du retat upp dom
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Gärna. Som sagt har jag två noskoner. En finkon och så denna.
Det jag är verkligt intresserad av är att se om det kommer att ha någonsomhelst verkan. Jag har ju fixat till denna nos med ställbar nummerplåt (läs spoiler) och ska ta upp luften uppåt istället för neråt. Bara i vetenskapligt syfte alltså. EDIT: Du har väl hört om den norska uppfinningen osthyveln? Fast lite mera seriöst. Om du kommit dit som fotgängare eller nåt annat man kan stöta på i trafiken så är du så rökt att du inte vill veta hur rökt du är. Det är i princip innanför framhjulens främsta punkt. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
|
|
||||
Förklaringen till detta tilltag är att förhindra att fotgängare kommer i kontakt med framhjulen, de ska ju flippas över fordonet, inte slås till backen och köras över.
Annars kanske en förstorad nummerplåt är populär, den syns ju bättre för trängselkamerorna... |
||||
Nej den har trillat av... (dagsens sanning) Jag måste hitta en annan nummerplåtshållare. Däremot är vinkeln på nummerplåten ställbar med vantskruv. Och den är konstruerad spå att den hoppar ur stagen och fälls in / dras upp om man kör på något.
Ahhh Den kreativa förklartingen till endplates har jag inte kommit på. Det skall vi fundera över. Dock konstaterade jag att man faktiskt skulle kunna fixa till en vinge av traditionellt slag där vingarna siitter. Det finns bra med rum i ren luft. Fast jag har ju bara den andra noskonen i trafiken. Den har en yttepytteliten neråtvinklad nummerplåt... Som ni kanske redan insett så avser jag testa placebo-effekten med denna noskon. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 5388 besök totalt |