Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frågetecken ang Burbygge!
1362 besök totalt
vision79
Sundsvall
Här sen Jan 2006

Trådstartare

Har kikat lite på SBF's hemsida och försökt samla in så mkt fakta som möjligt vad som gäller vid bygge av "Skyddsbur"

Jag ska bygga halv bur i Civicen (Hatchback -94) och har därför införskaffat lite rör.

Kallbockad Huvudbåge 48*3 , sträva som går i huvudbåde diagonalt 40*2.5 (alt som på bilden , enklare för fastsättning av 6-p bälte?), samt 4st strävor dvs 2st bakåt och 2st framåt som även dom mäter 40*2.5.

Jag har 12st plattor 150x150x3mm med bulthål för M10 som jag hade tänkt bulta i karossen där buren ska fästas.

MEN jag tycker plattorna ser så stora o klumpiga ut , ska man verkligen behöva så stora? , det var vad ja läste på SBF att det skulle vara?!

Vi tänkte köra igång i morgon Söndag så tips o trix mottages med öppna armar!

Skriv gärna här i tråden vad ni tror/tycker..inte referera till ngt fakta..d har ja läst , nu vill ja ha personliga erfarenheter och råd

OBS!! Buren byggs EJ för ngt "reglements" racing utan för mer skydd vid "hobby" körning.

huddinge
Här sen Jul 2004

Mina plattor är 40x80x3mm.

men min är inte byggd efter reglementet i det avseenset.

Umeå
Här sen Maj 2004

Meningen med stora plattor är att sprida belastningen, har man för små finns det risk att röret trycks igenom plåten, vilket inte är önskvärt.

Skall man bara ha en bur för bling så spelar det ingen roll, men vill man ha skydd av den är det bra att se till reglementet, det finns till för att det skall bli bra.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
1362 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande