| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Effektiv vattenkylare??
|
2729 besök totalt |
|
Effektiv vattenkylare??
Eftersom jag hade problem med att bilen gick varmt på bana förra sommaren, tänkte jag försöka få dit en effektivare vattenkylare. Är det någon som har nåt tips på nån bra modell?? Gärna från någon bilmodell man kan hitta på skroten. Själva kylelementet skall ha måtten: ca 600mm bred, 50mm tjock och höjden skall vara minst 350mm. Tänkte bygga nya alu-gavlar på den, så höjden är inte så noga, går ju alltid att kapa ner. Skall väl inte vara några problem att svetsa dit nya alu-gavlar, eller måste man hårdlöda?? Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Volvo
Det finns en bra skylare som volvo har dom kallar den för tropik kylaren tror att den är till 740 skall enligt ryktena vara bra !! desutom bra pris 1700:- åk till volvo o kolla här i Karlstad hadde dom en på hyllan. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
om du ändå ska bygga nya gavlar så varför inte dubbla "kärnor"? Då kan du ju ta valfri alu radde av rätt storlek gånger 2 och svetsa ihop!
Kadett GT (t ex -89) har en i alu du kanske kan använda dig av! längd/bredd/tjocklek: 635/320/35 mm 2 sånna efter varandra bör väl duga? Billiga lär dom också vara!!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
dubbla kylare framför varandra bör man undvika om man kan, en likadan fast tjockare kylare är isåfall mycket bättre då den har ett mindre flödesmotstånd med samma "fincount" än 2 tunnare framför varandra.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re: Effektiv vattenkylare??
passat 88-96 med klima eller vr6 motor har en med ungefär de måtten, dock endast 40mm tjock. Är det en kylare som använts i typ mer än 2-3 år kommer du nog få väldiga problem att svetsa dit nya gavlar, undvik att ta bort de som finns. Alut brukar vara så ärgat och poröst att det förångas... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Hur sitter anslutningarna på den kylaren?? Eftersom det bara är ett experiment att byta till en annan modell av kylare, för att försöka få ner tempen, vill jag inte lägga ut alldeles för mycket pengar. Därför har jag ingen större lust att köpa en helt ny kylare, eller beställa en skräddarsydd....... Får ta med mig tumstocken och åka till skroten. Ärligt talat tror jag inte att byta kylaren kommer att hjälpa. Tanken var egentligen att försöka få dit en kylare i skuffen istället. Men, pga tidsbrist, tänkte jag försöka med den här lösningen först. Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
På Mekonomens hemsida kan du se både mått och anslutningsplaceringar om du klickar på 'Info'-knappen för den kylaren du är intresserad av. Ska väl kanske tillägga att detsamma gäller för Meca.se. och på Autodelar.net finns en PDF-katalog med mått och foton på Opel och VW-Audi-Seat-kylare. om du får plats med lite bredare kylare så skulle kanske den som sitter på VW Caravelle T4 vara något för dej? Den har nämligen dubbla elfläktar. _________________ Calle Olsson |
||||
|
Har för mig båda anslutningarna på samma gavel, en uppe och en nere. och någon tipsar som Caravell kylare för att den har dubbel fläkt, vill man ha fläkten med finns det en ypperlig fläkt på passaten. 1 motor men dubbla fläktar, 3 olika steg på motorn beroende på hur mycket fläkt du vill ha. Montera kylaren någonstans, kör fläkten i fart 3 och om du står framför kylaren drar/rycker det i jeans! _________________ Roland Johansson |
||||
|
jag hade nog kollat med Malmö Bilkyl !!
http://www.malmobilkyl.se/html/spec. citat från sidan: * om information lämnas och MALMÖ BILKYL får bestämma vilket cellpaket som skall monteras, garanterar vi kylningen. * Är Du missnöjd gör vi en ny kyl utan extra kostnad. Observera att en eventuellt dålig effekt skall kunna bevisas. om man kollar på de standarskylare de säljer med så tycket inte jag att de ligger fel i pris heller (men jag handlar ju å andrasidan inte kylare ofta heller...) ca 1300-2800:- berående på modell !! du kan ju be om ett pris förslag !! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Effektiv vattenkylare??
|
2729 besök totalt |