| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räcker fjäderlängden till?
|
1216 besök totalt |
|
Håller på att bygga om fjädringen lite på min Saab 900:a -94. Hade tänkt göra bakvagnen justerbar i höjd med en lösning liknande denna (lånad bild):
Huvudfjädern kommer vara på 160Nm/mm och hörnvikten är c:a 238kg....dvs fjädern kommer fjädra ihop c:a 15mm av bilens vikt. Har mätt och skissat på hur justeringen bak kommer se ut, och har kommit fram till att en fjäder som är 80mm lång blir precis lagom för att kunna justera höjden mellan låg till strax över "sänkningssats låg". Fjädringsvägen på ovan nämnda fjäder är endast 45mm. Alltså kommer jag ha c:a 30mm fjädringsväg över. Frågan är.....räcker detta? Är det möjligt att få en såpass kraftig lastförskjutning att fjädrarna kommer bottna? Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Slag när man ställer ner bilen utan hjälpfjädrar inräknat.
Du kan glatt ställa hela bilens vikt bak på en fjäder. Nu kommer inte det kunna ske pga att man har en halvstelaxel som är boxad dessutom utan en del av kraften på det infjädrade hjulet kommer hamna på motsående hjul också. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Tack för hjälpen.
Då får det bli 80mm långa fjädrar bak. Hjälpfjädrarna är bara på 0,7Nm/mm och kan knappast räknas in. Mvh Magnus PS. Boxningen av bakaxeln är numera bortkapad. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Hmm simuleringen strular lite.
Mitt åk: Kör jag på typ en kurbs 500mm lång och 50hög i 100km/h så får jag en kraft av 1,8g bak. Så säg att fjäder MÅSTE tåla hela vikten på ett hjul med mariginal. Du har nu 20mm på hörnvikten 2x--> 40mm --> 5mm till godo. Käns tuft, skulle vilja ha 20mm till. MR=0,72 så kan hjulet röra sig 45/0,72 -->62,5mm Infädring, bara att ställa bilen på fjädern --> 28,4mm (ca 20mm på fjädern) Kvar=62,5-28,4 -->34,1mm som hjulet kan åka in. Är det möligt? Skulle kännas skönt med ca 15-20mm till för säkerhets skull. Någon annan kanske har åsikter? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
ok, tror jag kan gå ner lite i materialtjocklek på detaljerna för justeringen mot vad jag först hade tänkt mig och använda mig av en 100mm fjäder.
2,5mm tjock styrbricka mellan fjädrarna istället för 5mm. Svarva ner muttrarna för fjädersätet 2mm/st (4mm). Svetsa gängröret direkt på bakaxeln istället för på en c:a 4mm tjock platta. (som på bilden) 2,5mm övre fjädersäte/styrning istället för 5mm. Sparar på så vis plats för ytterligare 13mm fjädringsväg. Sparar även c:a 600kr pga att jag kan använda billigare fjädrar från England. Bättre att vara lite "safe" på fjädringen än att ha så låg bil som möjligt.
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re: Räcker fjäderlängden till?
Var hittar man en sådan fjäder justering
Har letat ett tag men hittar inte nånstans? _________________ --VVTS-- |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1216 besök totalt |