Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Vilken dimension/däckstyp får man minst rullmotstånd med? | 3523 besök totalt |
Gör en fräckis och smyger in med en fråga som egentligen berör min "dragster" (Valiant 67:a)
Till den har vi 14" eller 15" fälgar. Framdäcken ska rulla så lätt som möjligt. Bilen ska vara körbar på gatan - till och från korvmojjen. Övrig väghållning finns det inga krav på. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
vikt på framaxeln vore en bra förutsättning samt beräknad topphastighet.
förutsättningslöst kan väl ett 165-15 (87 i lastklass) med 1090kg i totalvikt på framaxeln och 190 kmh i topphastighet bli ett ganska bra val. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Men ska jag ha hög eller låg profil? Jag har fått för mig att större omkrets rullar lättare - men det ger ju mer vikt. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
hög profil med högt tryck ger minst rullmotstånd. se på alla frontrunners i dragracing.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Nu kan man väll ställa sig frågan hur mycket gör en sänking av rullmotståndet fram?
De första metrarna är väll inte framhjulen i backan i alla fall, eller? om de är i backen är väll vikten över framaxel betydligt lägre. Spåntat käns det viktigare att jag vikt på bilen än att jag lågt rullmotstånd på framhjulen pga vikten förenklat är propotionell mot tiden upp till ca 100km/h. Dessutom så påverkar vikten både rullmotståndet och tiden att axa massan. Effektåtgången för att övervinna rullmotståndet är rätlinjit mot hastigheten på bilen. Axa bilvikten är på en är en funtion av hastigheten i kvadrat(fart*fart) Effektåtgången för att övervinna luftmotståndet är hastigheten upphöjt till 3 (fart*fart*fart), luftmotståndet böjar spela en stor roll när man paserar 100km/h. Lite så här generalt brukar man säga att rullmotståndet(kr)=0,02 för luftgummihjul. Tummepekfinger ger en stor sänkning av kr en liten vinst på effektåtgången totalt för att flytta skrotet 0-402m Sammanfatting: Lättre att mata föraren med lacksermedel än att leta rätt på däck med lägst rullmotstånd ps det är inte skrivet för att vara beservisser utan för att få folk att tänka, jag kan även vara ute och cykla någonstans. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tänkte skriva detsamma......... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
men en riktig dragster har ju cykelhjul fram... där är det ganska låg profil. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
precis därför stälde jag frågan här. alla "besservissers" som finns här brukar verkligen kunna få en att tänka till - till skillnad från ett annat forum där alla "besservissers" ska göra sig märkvärdiga utan att bidra med något. tack för svaret. ska nog försöka banta 20kg istället då. ps. 45kg ger en tiondel på 402 meter. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Däck för banåka Vilken dimension/däckstyp får man minst rullmotstånd med? | 3523 besök totalt |