| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ta upp större hål i gummibussning
|
2 besök senaste veckan (2341 totalt) |
|
Jag har inte lyckats få tag på bussningar med rätt håldiameter till min främre krängningshämmare trots idoga försök. Därför har jag köpt originalbussningar som jag tidigare tagit upp hålen i med *host* en rasp *host*. Detta känns liiite primitivt och jag funderar på om ni har någon idé till hur jag ska göra. Borra går inte eftersom det inte skär utan bara glider ovanpå. En skarp fräs? Glödga en metallstång och bränna upp hålen? Nackdelen är väl att gummit förstörs... Hålen är idag 19mm och dom behöver vara 23mm. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
|
Re: Ta upp större hål i gummibussning
När man dubbar rallydäck borras hålen. Det gäller tydligen att ha en väldigt hård och vass borr och rätt varvtal (minns inte vilket). Låter som en dyr borr (speciellt i de storlekar du behöver). Kanske rasp/fil är det bästa i alla fall? _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Nåt sånt här kanske kan funka!
http://www.biltema.se/products/produ Alternativt skulle jag prova med sandpapper på borr/stång något mindre än utgångshålet. Linda det i rotationsriktningen så expanderar det och slipar upp hålet. Eventuellt kan du behöva gå upp i dimension när du får större hål! Kanske inte blir superprecision i gummi men det blir nog bättre än raspen... "Borrade" min gamla moppeförgasare nån mm på detta sätt med en blyertspenna som borr! Blev kanonfint!
Lycka till! _________________ Gustav Hedelin |
||
Ja....du tar en axel...typ 15-16 mm. Skaffa bra, grov smärgelduk på rulle. Såga ett spår, axiellt, och stoppa in smärgelduken i spåret. Linda på till önskad diameter. För att öka diametern....lindar du av något varvfrån axeln. Riv av en ny bit, från rullen, på någon decimeter....och linda på den omlott med det du lindade av. Går det att förstå hur jag menar
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Det här med sliprulle funkade perfekt!
Jag var tvungen att ta lite "rast" och testa lite... Jag hittade en konisk sliprulle i verkstan och körde lite. Hur enkelt som helst. På lunchrasten får det bli stång/smärgelduksmetoden för att få upp diametern lite till! Tack ska ni ha!
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2341 totalt) |