Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skillnader på IC och vattenkyl?
2 besök senaste veckan (1115 totalt)
Corolla gtr
Norrahammar
Här sen Nov 2005

Trådstartare

om det inte är några (mig veteligen inte) kan man inte ha vattenkyl till IC??

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Citera
distinkt
Askersund
Här sen Okt 2005

När jag ställde den omvända frågan (ha IC som vattenkyl) på ett annat forum, så påpekades att kanalerna i en vattenkylare är smalare än i en luftkylare, och att anslutningarna skiljde ganska mycket storleksmässigt. Jag tror att det är lämpligare att kyla luft med ett vattenkyl, än att kyla vatten med ett luftkyl. Men jag har haft fel förr.

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Kanalerna i en vattenkyl är väldigt mycket smalare än i en IC så du får mycket sämre flöde, Det behövs inte lika mycket flöde i en vatten kyl jämfört med en IC. Så använder du en vattenkylare som IC så förlorar du nog mer i flöde än vad du vinner på kylningen, skulle jag tro.

omvänt är nog inte heller en bra lösning. Fördelen med tunna kanaler (så länge flödet i kylaren är tillräckligt) är ju att ytan på kanalens väggar blir större i förhållande till volymen och det är ju ytan som kyls, så vattnet kyls nog bättre i en vattenkylare än om man använt en IC med vatten i.

Edit: Insåg precis att kanalerna nog har en väldigt tunn tväryta, då blir skillnaden i förhållande volym/yta inte så stora som för en helt rund kanal.

I vilket fall som helst så tror jag inte det är någon bra idé att använda en vattenkylare som IC eller tvärt om.

Uppsala
Här sen Sep 2005

Re: Skillnader på IC och vattenkyl?

Corolla gtr skrev:
om det inte är några (mig veteligen inte) kan man inte ha vattenkyl till IC??

skulle du sätta en vanlig kylare som IC eller skulle du ta kylelement från en vanlig kylare och göra en vattenkyld IC

(är nog jag som är trög som inte förstod var du syfta på)

Norrahammar
Här sen Nov 2005

Trådstartare
vilket som jag tar gärna en vattenkyld IC om du/någon kan ge ett bra sätt/smidigt

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

och jag missuppfattade trådens rubrik och trodde det skulle handla om skillanden mellan att använda IC och att använda Vatteninsprutning vi höjt laddtryck...

Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (1115 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande