Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kumho Ecsta MX
2049 besök totalt
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kumho Ecsta MX

Innan jag bytte från S-03 till MX sökte jag på forumet men hittade inte någon direkt matnyttig info om hur MX beter sig så jag tänkte fylla i de hål som jag hittade. Visserligen har jag liten erfarenhet från andra däck bortsett S-03 men å andra sidan är ju S-03 lite av måttstocken för gatdäck så förhoppningsvis kan andra ha nytta av mina erfarenheter.

Tidigare har jag på bana uteslutande kört S-03 som har fungerat utan några större problem.
+ Bra allround däck
+ Helt ok i väta
+ Klarar all värme som jag lyckats utsätta däcket för (20 varv i 30 grader på Kullen t.ex.)
- Tunga as
- Bullriga
- Kasst grepp när mönstret är nere vid slitagevarnarna (kanske inte helt överraskande:)

Efter bytet till MX upplevde jag att bilen blev mycket slingrig och odistinkt Greppet helt ok men finliret försvann.
+ Komfort Betydligt tystare än S-03 och PS2
+ Lätta
+ Däckgubbarna tyckte de var roligare att kränga på än S-03
+ Bra grepp vid broms
+ Verkar klara värme ok, kalvar inget.
+ Marginellt snabbare än S-03 (ovetenskapligt så det förslår iom att jag denna säsong har större bromsar men en knapp sekund snabbare på MP L) Gissar att det är i broms som jag vinner tid och förlorar i kurvor :/
- Mjuka stommar, bra för däckgubbarna, mindre bra för styrkänslan. Udden har försvunnit i kurvor och man jassar fram lite på glid.
- Sämre och sämre känsla ju varmare de blir.

Slutsats: Jättebra Gatdäck men för bana är S-03 roligare om än långsammare.
Jag provade lite hastigt och lustigt PS2 ca 30 mil kurvig landsväg och tyckte de var ännu sämre än både S-03 och MX, sidorna verkade sitta löst mot slitbanan på PS2. MX är nog ett bra däck men S-03 bättre.

215/40/17 fram 2.4 kg varmt -1.5 grader caber
265/35/18 bak 2.8 kg varmt - 3 grader.

Belgien
Här sen Feb 2004

Klart at du upplever MX'erna som slingriga. Du kommer från nåstan slicks (nedslitna Bridgestone) til nya dæck med 7-8 mm mynster. Det heter slipvinkler.

Claus

Här sen Feb 2003

han har rätt i det han säger. S03: orna har en av de hårdaste sidostomarna som tamefan finns på däck som normala människor kan köpa. (gissa hur kul det va att kränga på och av ett par S03 18" 225X35, även 15" 195x50 är halvt grönjävliga att få på och av) styrresponsen är gudomlig, finliret likaså.. men tyvärr är det oxå en av anledningarna till att de blir så hala när klackarna är slitna, det finns inte mycket flex kvar då. klackarna flexar för lite då de har mindre än 3mm kvar.

fick lära om mig (min körstil) för att köra snabbt med mjukare sidostommar efter två sesånger med S02 och S03. Och jag gillar det faktiskt. visst att man inte känner av allt och att det blir simmigare i kurspekandet med ratten men det går fan snabbare och "lugnare" körstil går att få till med mjukare sidostommar. ger föredelar på däckslitage, mer kontaktyta och jämnare varvtider.. MX är ett bra däck tycker jag. fungerar betydligt bättre även under 2mm mönster oxå...

mvh C

Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004

TARManiAC skrev:
Klart at du upplever MX'erna som slingriga. Du kommer från nåstan slicks (nedslitna Bridgestone) til nya dæck med 7-8 mm mynster. Det heter slipvinkler.

Claus

Så sant!

När jag bytte till nya GYF1 i höstas fck jag en chock. Kändes som vinterdäck jfr
med dom som var ca. 1 mm mönster på.

Skillnaden är ungefär som mellan slitna gatdäck / R-däck.

Det skillde 2,5 s på www.challenge.nu när jag jämförde slitna GYF1 med 540 R-däck.

Uppskattar att man tappar lika mycket om man jämför slitna/nya gatdäck.

Kumho Ecsta MX
2049 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande