Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
luftmassemätarfråga!!
2 besök senaste veckan (890 totalt)
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005

Trådstartare
luftmassemätarfråga!!

Halloj.. Dags för första inlägget då... Jag äger en vento 2,0:a som jag bygger på när ekonmin tillåter. som läget är nu så är det mest avgas och luftfilter i trimväg. Nu till frågan. På denna modellen sitter det nån form av mekanisk massamätare i luftboxen... Jag har moddat denna för att få dit min kolfiberbox.. men det känns ju lite "nerjobbat" om hålet är ca4*4 cm och en jobbig klaff som mekaniskt mäter luftflödet.. Om man skulle byta denna till nån annan modell skulle detta då funka? den gör väl inget mer än att mäta ändå, frågan är väl om den skickar samma signaler. Vad skulle man behöva byta mer i annat fall? Planerna finns på att använda vr6:ans spjällhus och porta å plana toppen. Lite bättre spridare så att jag tror att den stryper en hel del som den är nu.

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Tror att du får ett ganska exakt svar på frågan , om du ställer den på detta forum

http://www.gtiklubben.nu/

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kan säga rakt av att det inte fungerar bra.
Grejen är den att en klaffmätares utslag inte är linjärt med luftflödet. Den är så att säga känsligare vid små flöden.

Medans en luftmassemätare som mäter strömmen det går åt för att hålla en platinatråd vid konstant temperatur har en utsignal som är linjär emot luftflödet.
Det finns folk som har bytt typ av mätare men jag anser att det skapar fler problem än vad det löser. Bland annat behöver du en utsignal som bränner rent Lmm när motorn har körts och vissa förutsättningar är uppfyllda.

Skulle tippa på att sålänge motorn är orginal så stryper inte klaffmätaren. Då den rimligen är helt öppen eller nästan helt öppen. Jämför arean igenom mätaren med arean på spjällhuset.
Tycker att det verkar konstigt om biltillverkaren skulle använda klaffmätaren som ett sätt att sänka motoreffekten.

Skulle säga att du bara skapar problem om du inte bottnar mätaren. Vilket inte är sannorlikt då den eventuella effektökningen av att byta till ett större spjäll och en portning av toppen är låg.

Skulle jag trimma en sådan motor hade jag gett mig på att byta bland annat kamaxel.

Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005

Trådstartare
krister Andersson skrev:
Tror att du får ett ganska exakt svar på frågan , om du ställer den på detta forum

http://www.gtiklubben.nu/

Skriver en del på det forumet och fick ett väldigt exakt svar där.... Skulle inte ge nån effekt ihop med luftfilter ändå... thats it,,, sen vidareutvecklades den tråden till en tråd av hat, melankoli och personagrepp.. men tack ändå.. Min frågaa stod dock obesvarad när kanonröken lättat och folk flytt fältet,,

Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Kan säga rakt av att det inte fungerar bra.
Grejen är den att en klaffmätares utslag inte är linjärt med luftflödet. Den är så att säga känsligare vid små flöden.

Medans en luftmassemätare som mäter strömmen det går åt för att hålla en platinatråd vid konstant temperatur har en utsignal som är linjär emot luftflödet.
Det finns folk som har bytt typ av mätare men jag anser att det skapar fler problem än vad det löser. Bland annat behöver du en utsignal som bränner rent Lmm när motorn har körts och vissa förutsättningar är uppfyllda.

Skulle tippa på att sålänge motorn är orginal så stryper inte klaffmätaren. Då den rimligen är helt öppen eller nästan helt öppen. Jämför arean igenom mätaren med arean på spjällhuset.
Tycker att det verkar konstigt om biltillverkaren skulle använda klaffmätaren som ett sätt att sänka motoreffekten.

Skulle säga att du bara skapar problem om du inte bottnar mätaren. Vilket inte är sannorlikt då den eventuella effektökningen av att byta till ett större spjäll och en portning av toppen är låg.

Skulle jag trimma en sådan motor hade jag gett mig på att byta bland annat kamaxel.

Den står alltså pall denlilla rackaren.. Då har du just räddat livet på den vidriga lilla tingesten
den är så ful att ha liggande där som en klump bara... ser ut som en radarstation från mir..

Citera
Skruva banåkabil
luftmassemätarfråga!!
2 besök senaste veckan (890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande