| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Enkel bränslemapp med smalbandslambda?
|
3216 besök totalt |
|
Fick en liten tanke i bilen på väg till jobbet idag.. Nackdelen med smalbandare är att vi inte kan se annat än just lambda 1 och mager eller fet. Tanken med bredbandare är väl att vi ska kunna se när vi närmar oss effekttoppen vid 12,8?:1 AFR Med en smalbandare kan vi "enkelt" mappa fram en bränseltabell för lambda 1 (afr=14,7:1) för hela registret under fullgas. Borde det inte helt enkelt bara vara att köra fram en sådan mapp och sedan lägga på 15% extra bränsle under fullgas? 14,7/12,8= 1.1484... dvs ca 15% mer. Är det för enkelt?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
funkar nog bra. Men en smalbandare kan inte se lambda 1 heller. Utan den kan bara märka när det slår om. Men visst, är man observant på när det slår om så har man ju hittat lambda 1. Och visst kan man sen öka bränslemängden så mycket som motsvarar önskad ökning/minskning av Lambda.
Kruxet är att det är svårt att hitta lambda 1 med en smalbandare. Det fladdrar gänra fram och tillbaka och signalen är väldigt svår att tyda. Men visst går det. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Soppan till en sugmotor är inte speciellt svår att få till vettigt. Lägger man sig på lambda 0.9 på fullast så är det tillräckligt bra. Det som är svårt att mappa med bränslet är kallstarten.
En turbomotor är en annan femma. Att mappa en sådan utan tillgång till bredbandslambda och avgastemp är helt förkastligt. Tändningen däremot kräver tillgång till broms där man kan låsa motorn på vissa varvtal. Man kan fundera hur bra mappar vissa "proffs" fixar utan en sådan. Små ändringar av tändvinkeln ger stora skillnader på bromsat moment. Sen är väl inte tanken med en bredbandare enbart att kunna se när vi närmar oss effekttoppen vid 0.9 då det är en generalisering. Alla motorer ger inte maximal effekt precis vid lambda 0.87. Utan även för att kunna se hur fett eller magert det går, kunna köra lite magert på låglast om man kör utan katalysator mm. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Går det inte att få till hyfsade prestandamätningar med en accelerationsmätare, och testa sig fram med olika steg på tändningskurvan, tills man har en bra kurva.
|
||
|
Jag har ju mappat en del nu och i de fall man bara har smalbandslambda att utgå från så kan man visst lägga en "basnivå" som du säger (utgå från ungefärligt lambda 1 och grundjustera kurvan) men det handlar mycket om att gå efter hur motorn beter sig också. Som någon annan skriver vet vi ju sällan i förväg exakt vilket lambdavärde som ger mest effekt.
Prestandamäta funkar om man har gott om tid och tålamod, det svåra är att mäta små skillnader med säkerhet. Det gäller ju att mäta så att inte hjulspinn och liknande kan påverka resultatet. En mappning på väg blir sällan (aldrig) helt optimal ur effektsynpunkt, ska man ta ur det sista lilla är det bromsning som gäller. Trots det kan man bli mycket mycket nöjd med en "vägmappad" motor, speciellt när det gäller körbarhet. Effekt är ju som bekant inte allt ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu... men jag har DTA sprut på min bil.. Och kopplar jag in en dator och tittat på informationen så ser jag bland annat en lamdamätare som visar mellan 8-16:1 blandningen.
Vad har jag för lamdasond då? Bredbandlamda kan det väl inte vara, för den sitter ju där jämt, inget man byter ut inför inställning. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Det är en vanlig smalbandslamda du har. Det är bara en grafisk mätare som du får upp i datorn, precis om varvräknare mfl. Problemet med dessa är att dom är inte är speciellt exakta, inget man ska mappa en bil med, används snarare för att få en ungefärlig bild av om motorn går fett eller snålt.
Jag har fått lära mig att smalbandslamdan ger ett ganska exakt värde vid just 14.7, allt över eller under är snarare en uppskattning, dvs värdelöst. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Nja, det var just det där "värdelöst" jag ville få bort, vet vi 14,7 under en viss driftsituation så kan vi %uellt få fram andra värden genom att öka på eller minska motsv. Givetvis kan man inte hålla på att hitta alla belastningsfall, dock borde en med normalrejsvarm motor på en hyffsat slät väg i de växlar och hastigheter vi använder på bana en 25° sommardag med fullgas fungera som grund för en hyffsad map.. eller? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Hej!
Smalbandslambda småller bara från låg till hög runt 1.0. Den kan inte ge pålitlig information om hur fett eller snålt man kör. Färgglada mätare finns det gott om men det är bara ögongodis...siffrorna är helt tagna ur luften då spänning på sensorn varierar med EGT och ålder. Enda som är pålitligt är just omslaget runt 1.0. Och nej, man kan inte ha en (högst olinjär) lookup-tabell heller då den skulle bli oerhört koplex och ta i asnpråk ålder, temperatur, tillverkare osv. Tyvärr åker många runt med mätare kopplade till smalbandslambda i tron att dom faktiskt ser relevant information. Summa sumarum: det är i stort sätt omöjligt att få till en bra mappning med smalbandslamda. I bästa fall kan man få till det så man i alla fall inte ligger på snåla sidan. Personligen tycker jag att det är ganska knepigt även att mappa upp bilen på gatan med bredbandslambda. Det låter lätt i teorin, men i praktiken är det massa fram-och-tilbaxåkande, dumpande av loggar från LM1:an, pillande i tabeller och mer fram-och-tillbax åkande. Men det går. Mappning på gatan utan bredbandslambda med samtidig loggning av både varv och lambda är i praktiken också i stort sätt omöjlig. Så personligen anser jag detta vara lägsta godtagbara nivå för "gör det själv" mappning: Avlyst flygfält (t.ex. Lunda) Bredbandslambda med loggning av både varv och AFR (t.ex. LM1 med AuxBox) Två laptops, ena för sprut och andra för LM1, billaddare för bägge, gott om tid och fint väder. Ask me how I know
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Man klarar sig dock med EN dator ifall man kör med ett sprut som har stöd för bredbandslambda som t.ex LC-1 vilket gör det hela mycket lättare. Finns t.o.m Autotune i Megasquirt nu med AFR-tabell där man skriver in önskade värden så fixar den resten bara man kör varierat.
_________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||
|
Samtidigt så måste man ju definiera för sig själv vad "godtagbar lägsta nivå är".
om man är nöjd med att få en mappning som ser till att bilen går utan att tjuvstanna, utan att rycka och utan att bränna kolvar, men som kanske inte ger absolut max effekt och bränsleekonomi så går det visst att mappa fram det med smalbandslambda på väg (i de flesta fall). Speciellt om det handlar om en ganska snäll sugmotor (en vass turbomotor är det lite värre med, riskerna för ras blir större). Jag har ju själv mappat flera bilar just så (och de har rullat ganska många, ganska hårda mil). Min Capri låg på runt 1 liter/mil blandad körning och gav kanske 180-200 hk (med turbo) mappat på detta vis. Utan ras... Nyckeln är att veta att man inte BARA kan titta på sin smalbandssond, utan att man måste lyssna och känna och förstå hur motorn reagerar. Inga mätverktyg kan ersätta ett sunt förnuft. Bredbandslambda (och avgastemp...) ÄR ett helt fantastiskt hjälpmedel men inte absolut nödvändigt för att komma igång. Så tycker jag :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3216 besök totalt |