Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (8374 totalt) |
peltorhjälmar :P
Tjing tjing Alla.. jag täntke fråga om ni är nöjda med hjälmarna som ni köpte för några månader sen? tänkte införskaffa mig en lättare för denna moppehjälm som jag har duger åt en stridspilot nå.. va tyckte ni ? _________________ jag brummar |
||||
Jag köpte ingen hjälm förra gången (för jag var inte registrerad här då
![]() Kanske är jag helt ute och cyklar, för du kanske har en hemsida som beskriver allt dethär? Hoppas ni har överséende om jag har missat något. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Prata med Forsman Motor (länk dit finns på förstasidan här på rejsa.nu)
om ni nämner rejsa.nu och frågar snällt om priset så får ni kanske lite lite rabatt även nu (gruppköpet är ju avslutat) Jag är MYCKET nöjd med min hjälm. Något helt annat än Nolanhjälmen jag hade innan.... _________________ ![]() |
||||
Var inne och kikade och det såg ju finfint ut!
Satt dock och funderade över vad man skall köpa för hjälm. * Integralhjälm? Ja, det känns aktuellt så kan man använda den på MC också. * FIA-godkänd? Inte en aning. Vad tycker ni? Vad köpte ni? Behöver det för att få köra eventuella tävlingar i Sverige, va? Säkert jättedumma frågor egentligen, men jag har liksom ingen koll på detdär. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Är själv i behov av en ny hjälm. Skall man inte kunna göra ett upprop till. Nu är vi ju 3 som är i behov av nya äggskal
![]() Tyvärr så behöver FIA godkända hjälmar alltid betyda att SBF har godkänt dom. Dock peltors grejer skall det inte vara några bekymmer med. Skulle hellst av allt vilja ha en intregralhjälm så man kan utnyttja den vid gocartkörningar, eller radical om man nu skulle få den chansen ![]() ![]() ![]() ![]() Det är ju inte Rally vi åker heller ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Claes. Vi kanske skulle snacka med han och beställa samtidigt ![]() större chans att få lite rabatt då ![]() _________________ jag brummar |
||||
![]() Det är nog inte lämpligt att ta en Integralhjälm avsedd för racing med bil och ha den på när du åker MC... (misstänker att den inte är konstruerad för det..) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Johan misstänker rätt!!! (Kan man tänka sig ![]() Våldet som uppkommer mot huvudet vid en MC-vurpa är inte likvärdigt det som uppkommer om du slår i ngt inne i bilen. Handlar om "Enstötsprincip" (En eller få smäll(ar) med högt våld) kontra förmågan att kunna motstå ett upprepat antal mindre stötar. Viktigast vid en valet av en bilhjälm är att den är lätt. om ni såg Stoffes praktvurpa i Svenska Rallyt för nga år sedan vet ni kanske att han bars ut med nackkrage. Alla experter är eniga om att hade han haft en tung hjälm hade han varit invalid idag. Det finns en lätt och en hyperlätt Peltorvariant av hjälm. Svenska rallyt är internationell tävling så då får man inte ha den hyperlätta vi åker med här hemma i Svedala. Vilken hjälm Stoffe hade? Varför inte fråga honom... ![]() |
||||
oj! Se där sattes allt på ända. Då skall det alltså inte vara integral. Men som det står ovan; Radical eller Caterham exempelvis då? Inte integral då heller?
Gruppköp låter som en kalasidé! ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Visst skall du ha en integralhjälm i en Caterham eller en Radical, men du måste skilja på MC-Hjälm och Bilhjälm (integral eller inte spelar ingen roll) ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Nu är jag ute och cyklar på hal is igen. ![]() Men hur vet man skillnad på bilhjälm och MC-hjälm då?? ![]() och integralhjälm då?? ![]() Jag hade jämställt integralhjälm med hel hjälm (med hakskydd och visir och prylar) som man använder till GOCart och MC och så. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Vänd dig till typ Forsmans Motor, Dalhem GA osv, de vet skillnaden. Generellt så är ju Peltor, Sparco osv avsedda för bil medans Shoei osv är för MC ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jo, jag ser skillnad på hjälmarna, men vad som är stängd MC-hjälm och stängd bilhjälm har jag inte hajjat än. Men det kanske kommer. Bra detdär med märkena förresten. Hade AGV-hjälm när jag åkte GOCart. Borde väl varit MC-hjälm då va? Right? Men den är ju såld för länge sedan... _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (8374 totalt) |