| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Racekatalysator, storlek?
|
728 besök totalt |
|
Har införskaffat ett avgassystem med katersättare, men tänkte att jag skulle skaffa racekattar som den miljövän man är Men jag funderar på vilken kapacitet man skall välja då jag ibland sett att det verkar vara motorns kubiktal som är viktigt. Tex motorn är på 3,2 liter då räcker det med en kat som klarar den volymen, men om man har två avgasrör, räcker det med två kattar som klarar halva den volymen var då tro?
/Johan B
_________________ Johan B |
|
Hur mycket varvar du?
Har man 2 avgasrör borde man väl teoretiskt kunna köra 2 mindre kattar.. Men monolitarean måste bli större på en stor än två små som ska trängas. Ett större avgasrör borde dessutom bli lättare än 2 mindre med samma totalarea. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Det triviala svaret är väl att en 3" räcker. Jag menar, den räcker ju till flera hundra hästar turbomotor, typ 500hk, och då borde det ju funka på en sug 3ltr? Eller? Dyr? Pja, en 3" är säkerligen billigare än två stycken 2.5". Betänk att du slipper tjorva med nåt konstigt grenrör eller byxpipa (hosenror på tyska). Ingen knepig övergång från 2-1. Inga sömnlösa nätter där du vrider dig i våndans plågor kring frågor som "Är det lika flöde över båda? Är jag säker på att det inte är nån strypning någonstans?".
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
![]() |
Skruva banåkabil
|
728 besök totalt |