| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck för långlopp?
|
2209 besök totalt |
|
Däck för långlopp?
Hej alla däckexperter
Funderar lite på vad för R-däck som är lämpligt till 8 timmars långlopp? och var man kan köpa dessa. Bilen är en Honda Civic på ca 800kg Mvh Toni Ahlqvist |
||
|
Ingen erfarenhet av det personligen, men många säger ju att Falken Azenis ska vara bra till långlopp eftersom det håller så bra trots att det kanske inte är ett renodlad r-däck.
Dessutom många i Hondaklubben som gillar det för bankörning, så om du kollar forumet på HPC kanske du kan få mer info!
/ Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
Re: Däck för långlopp?
Du kan ju alltid börja kolla vad de vinnande teamen åkt på för en första vägledning.
Sen är era bil väldigt mkt lättare än många andra. Det kan göra att däck som inte fungerar för vissa funkar för er. Snabbaste R-däcket på marknaden just nu är troligen Michelin, men livslängden på 1200kg-bilar är högst begränsad sägs det. Säkra kort är Bridgestone RE540 eller Yokohama 032/048. Finns en del ERF-team som även kört med framgång på Toyo 888 på lättare bilar. Sånna finns ju till bra pengar oftast. Falken Azenis...har jag inte sett en enda seriös racebil använda sig av...men jag har kanske missat ngt.
|
||
|
Fjolårs 3:an i klass 1 körde Falken Azenis
Yokohama har jag hört om bristande grepp rätt tidigt
Bridgestone, var köper man dessa? Likaså Toyo? Jovisst kunde jag väl frågat er också
|
||
Bara retas med dig Toni.
Bridgestone är det väl fortfarande Dahlbäck som är ÅF för. Toyo säljer Martin på Wheelbase, länk finns på däcksidan. Martin har även Kumho, men hur de står sig i långlopp vet jag inte. Finns ju nga sorter att välja på oxå. Att Yokona tappar grepp tidigt var nytt för mig, men jag har aldrig åkt på dom så jag vet inte. |
||
|
Matex, vars bil också väger 800kg (fast med hundra kusar till) körde första delen av säsongen på Yokohama och avslutade på Kumho. Bägge tillverkarna har r-däck som håller för långlopp utan större problem, lite skillnader hit och dit men bra däck
_________________ /Kristian Elisson |
||
|
Tjena Toni!
Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter och funderingar... Som vanligt.
Falken Azenis: Har kört dessa på både 240 och S40. Håller extremt bra men har inte det bästa greppet. Funkar bäst första 20-30 min för att sedan tappa grepp, ev. pga överhettning (på S40:n). Det bästa valet för ekonomin. Förra året testade vi Kumho Ecsta V70A och Dunlop Formula-R D01J, båda med hårdhet Hard. Vi vill, som du kanske vet, ha ett däck som håller två tävlingar på framdäcken. Båda dessa däck hade ett betydligt bättre grepp än Falken, tyckte nog att Kumho var ngt bättre än Dunlop. Dock slets Kumho snabbare, men båda kan klara två race om man bara har full koll på inställningarna och däcktryck. Jag hade nog testat Toyo R888 eller R881 om jag var dig (gissar att du kör på 15"?). Bra pris och bra grepp, har dock hört att de slits något snabbare än t.ex Kumho. Finns att köpa bl.a här: http://www.racingtyres.se/ I år blir det troligen Kumho, Yokohama 032R eller Dunlop. Hade vi kunnat köra på 55-profil hade det nog blivit Yokohama A048 från orionracing.se. Frågan är lite vad du vill ha? Snabbaste möjliga däck eller bra grepp och hållbarhet till bra pris? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Vi ska retas lite på banan istället
Lutar åt Yokohama ska bara se vilken profil som passar, sitter Yokohama på bilen nu men enligt förra ägaren så tappade dessa grepp fort. Säger ni att det ska gå så kanske vi provar. Bridgestone är också intressant. Thomas, billiga, snabba och hållbara 032R hur är detta däck?
Kristian, Kumho ska jag kolla upp lite närmare Ekonomi är ju prioriterat lika så grepp men håller däcken garanterat för 8 timmar så är det perfekt. Antingen 15" eller 14" vi har fälgar till 14" just nu så det vore väl det bästa. |
||
![]() |
Däck för banåka
Däck för långlopp?
|
2209 besök totalt |