| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Crossply vs. Radial slicks - egenskaper
|
1732 besök totalt |
|
-Vad är det för skillnaden i egenskaper mellan crossply-slicks och dito radial? Är crossply (diagonal) stabilare än radial? ....men läste att radial är mer förutsägbara... Någon som har erfarenheter/koll ??? _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
|
Har för i år bytt från Dunlop D105 crossply till Avon radial slicks ocht testar första gången på fredag den 17/3 på Croix-en-Ternois i Frankrike. Återkommer med rapport.
Vi har dock justerat ned neg. camber fram från 3 grader till 2,7 grader men behåller 3 grader bak. Dessutom provar vi 1 mm toe-in totalt bak, istället för 4,8 mm som vi använt med cross-ply. Toe-out fram behålls tills vidare med 0,5mm totalt. Sen får vi se. Vi har oxå ökat fjäder från 325llbinch till 440 fram och från 425 till 525 bak. Eftersom det är långlopp som gäller för i år så använder vi mindre toe vinklar för att spara däcken. |
||||
och det är den blå-göna Elisen nedan som byggts om för racing i år. Ca 650 kg totalvikt tom. |
||||
|
Nu är det ju inte slicks men främsta skillnaden mellan Avon ACB10 (crossply) och Yokohama 032 (radial) brukar ju beskrivas med mänden negativ camber som är lämplig.
Kör man med -2 grader på Yokisarna kan man tydligen klara sig med -1 (eller ännu närmare 0) med ACB10 (har jag för mig att jag läst nånstans). Detta verkar vara generella råd och jag har ingen personlig erfarenhet. För slicks får man nog försöka att få erfarna aktiva räsers att lätta lite på "sekretessen".
|
||||
|
Korrekt. Dunlops cross-ply kan nästan ta hur mycket neg. camber som helst. Det som begränsat oss är Elisen. Vi har svarvat ned styrarmarna för att kunna komma till -3 grader och vi kan inte gå hur lågt som helst pga vinklarna på drivaxlarna. Jag vet dock att andra bilar kör med upp till -5/-6 grader neg. camber med Dunlops cross-ply...
|
||||
Men det är väl inte förvånande att det är fabrikat/modellberoende. Ett Crossply kan förmodligen byggas ganska olika precis som radial (olika antal lager och material mm). STCC kör/körde väl på Dunlop slicks (radial eller crossply?) och -5 grader var väl inte ovanligt (iaf inte på ytter fram på Falkenberg). Själv kör jag med -3 på Yokis 032
|
||||
Vad jag menade var att Dunlops cross-ply verkar kräva mer neg. camber än Avon crossply och Avon radials. Yokos Ao48 och 32or verkar ta något däremellan. Hänger väl mest ihop med hur styva däcksidorna är etc... |
||||
|
Min egen Morgan kördes med Avon crossply-slicks när den tävlade på 80-talet. Den är 'satt' med ganska lite negativ; -0.8 grader. Fick bekräftat av en erfaren 'Morgan-preppare' att detta var normal camber för denna typen av däck.
|
Jag fick öka på ca 1,5 grad camber när jag bytte från ACB10 till normala R-däck (Yokohama 048). Mängden grepp minskade också en hel del, men bilen blev betydligt snällare på vägen, samt att regn inte blev riktigt lika förenat med livsfara, så istället för extrem fara för liv och lem, är det numera bara ganska farligt
Jag gillade dock enormt mkt ACB10ornas uppträdande på bana. Rekommenderas helt klart!!! Men...de slets ganska fort...
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1732 besök totalt |