Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hålla bromsskivans nav orostig?
10 besök senaste veckan (3457 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Ska montera nya bromsskivor runt om på cabben.

Finns det något smart att göra med den delen av bromsskiva (över navet mot fälgen till) som inte blir svept av bromsbeläggen, det brukar ju börja bli ytrost direkt och sen ser det tråkigt ut, hur håller man den nakna metallen fin? Fälgvax?

(det var väl nästan OT det här... ;-))

Laholm
Här sen Nov 2002

Putsnisse!!!

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Vax gör nog ingen nytta där, måla med ngn värmebeständig färg.

Karlstad
Här sen Apr 2003

SUPERTIPS!!!

Alla ni som målar ok och andra bromsdetaljer se hit!
Det är många som har varit och köpt ny färg som skall tåla en massa grader. Färg som är speciellt avsedd för bromsok men ni svär över att skiten brinner upp på första banträffen. Dyr färg som är svår att applicera och som ständigt behöver bättras på.

Biltema (ja det är sant) har en färg som är avsedd för fälgar. Jag och flera andra använder denna färgen för att måla blandannat bromsok. Detta är enda färgen som har stått pall för mina inbromsningar. Mycket lätt att applicera, billig, dryg, går utmärkt att "spruta i kopp" och därefter att penselmåla för ett bra heltäckande resultat. Blir dessutom mycket fin yta som är lätt att tvätta av från bromsdamm. Har åkte i flera år på banträff med CAR och nu vill jag inte byta. Tyvärr finns den inte i så många kulörer utan jag har kört med guldfärgade ok

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19635

Så här såg mina bromsar ut efter 3 banpass. En torr trasa på dammet och dom blir som nya!

Ps. Jag jobbar inte på biltema, försöker bara undvika deras produkter. Men den här är bra. DS

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Kunta skrev:
SUPERTIPS!!!

Det är många som har varit och köpt ny färg som skall tåla en massa grader. Färg som är speciellt avsedd för bromsok men ni svär över att skiten brinner upp på första banträffen. Dyr färg som är svår att applicera och som ständigt behöver bättras på.

Biltema (ja det är sant) har en färg som är avsedd för fälgar. Jag och flera andra använder denna färgen för att måla blandannat bromsok. Detta är enda färgen som har stått pall för mina inbromsningar. Mycket lätt att applicera, billig, dryg, går utmärkt att "spruta i kopp" och därefter att penselmåla för ett bra heltäckande resultat. Blir dessutom mycket fin yta som är lätt att tvätta av från bromsdamm. Har åkte i flera år på banträff med CAR och nu vill jag inte byta. Tyvärr finns den inte i så många kulörer utan jag har kört med guldfärgade ok

Ps. Jag jobbar inte på biltema, försöker bara undvika deras produkter. Men den här är bra. DS

Tack för tipset, ska testas. Annars hade jag aldrig kommit på tanken att kolla b-tema .

Karlstad
Här sen Apr 2003

Frazze skrev:
Kunta skrev:
SUPERTIPS!!!

Tack för tipset, ska testas. Annars hade jag aldrig kommit på tanken att kolla b-tema .

Nej jag var själv skeptisk att den skulle stå pall för värmen. Har tidigare köpt dom sk. bromsoksfärgerna men samtliga 3st som jag har provat med har brunnit upp, det blir j-t tråkigt efter ett tag.
Eftersom vi har biltema 500m från jobbet så finns det ingen anledning att köpa något annat för mig. Jag är skitnöjd!

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Putsnisse!!!

hehe, det är ju Lisbeths bil!

Skulle du veta hur skitig räsern är just nu skulle du inte skrivit så

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Inget annat alternativ än Biltemafärg

NYC
Här sen Jan 2003

Jag gick till Micro och köpte motor-färg (tror jag, ngn värme-tålig historia iallafall) och det verkar funka bra (har varit på två banmöten och de nya skivorna ser fortfarande nya ut!).

Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Målade naven på min 244 med hammarlack, reflekterade aldrig över värmebeständigheten, försig körde man inte hårt med bilen eller på bana, men det såg bra ut iaf
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
hehe, det är ju Lisbeths bil!

Skulle du veta hur skitig räsern är just nu skulle du inte skrivit så

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Hammarlack fungerar också, ta däremot svart och inte silver som jag gjorde för den blev gulfärgad efter ett tag av värmen.

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

När jag köpte min bil så var redan ok och nav målade med hammarlack. (gröna!!!!... det verkar vara nån is sjuka det där med att måla bilen i konstiga kulörer internskämt ) Men än sålänge så sitter färgen kvar där iaf å inte har den tappat färgen heller

10 besök senaste veckan (3457 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande