Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (12238 totalt) |
-Kan hålla med, bättre att bygga om chassiet helt och hållet. Caterham själva tog dock vad man hade och på men en kaross...vips Caterham 21, bidde väl ingen försäljningsmässsig succé. Jag tror ramen är lite bredare än en 7en men att det i övrigt är väldigt lik?
Caterham 21 GTo i vindtunnel. 700kg, 230hp ur 1.8l K-motor ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Här fanns det idéer på att modda bort 7:ans aerodynamiska (o)egenskaper
![]() Får jag ge Ackes förslag ett exta plus? ![]() Bevara en del av grundkaraktären, men sollar trilgen bort en del nackdelar. De bilar osm finns med moddade karosaser har intem ycket Sevenkäsnla kvar. Inget fel idet, men då är det som Peter S säger ignen vits längre. Själv har jag haft del i två 7:or so far, fler blir det nog inte. Men om ett återfall skulle det nog handla om en retrokärra, inspirerad av malte blomqvists dito för flera år sedan. 1600 C/F borrat till 1700 cc drygt, lagom moddad topp, gat-kam 2 weber 40 DCOE, ev torrsump frå en gammal FF1600 etc. Stelaxel, 4 växlad Corsair 2000E låda. 6x13 +7x13 breddade Cortina plåtfälgar med dito navkpslar, ljusgrå kaross med mörkröda skärmar och klassisk vindruta (inga aeeroscreens.) Med andra ord: tillvarata koncewptets nostalgiska sportbilsfördelar, itne försöka skapa någon modernt fejkad lättviktssportbilsderivat. Om det senare är målet är den X2R eller vad den nu heter mera rätt... En Westfield Eleven, eller rörramsreplica på en Morgan +8 vore också trevliga alternativ. Betr. britttisk "aerodynamik". Det man förlorar i egenskaper vinner man i charm och äkta känsla ![]() ...and its whats all about.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Det var samma ram. Sen hade det svetsat på lite extra rörstumpar för att bära upp karossen där det inte fanns någon sevenram. Att 21an kom samtidigt som Elisen och kostade lite mer kan ju ha ngt att göra med att den inte hade så stor framgång... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Caterham 21 GTo. Intressant modell.
Jag har funderat flera gånger på att bygga en vanlig Se7en för att sedan ha den som ett rullande projekt. och det jag spånat på när det gäller kaross liknar den väldigt mycket. Någon blandning mellan den och den nya GTR Z4'an. Finns det fler bilder på den där? _________________ Mikael Bäckström |
||||
japp, satt på min fd. Cadillac 1964. den kardanen vägde ... bly ... edit: jag antar att du menade "Constant Velocity"-knutar? ![]() |
||||
Inga fler bilder, bara lite fakta: http://www.lotus7club.co.uk/c21gto.h _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
-Tycker själv att man kan ta ut svängarna rejält om syftet är att det skall gå snabbare. Men bilen bör ju isåfall syfta till att klassa in i ex Modsport. Dvs Black Brick-liknande byggen är helt OK så länge man ser att det är en 7en och grund-karaktären är kvar. Att sätta på en heltäckande kaross på ett 7en chassie är väl också OK men rätt korkat egentligen. Ser ingen vits att bygga på ett så ålderdomligt chassie om man ändå överger nostalgikänslan och den omöjliga aerodynamiken.
Tycker egentligen att Modsport/Supersaloon byggena är dom mest spännande. Snickarglädje och vedbo-trim blandat med proffsiga ideér. Drömmer i hemlighet om en Modsport-Morgan+8 med spoilers, vingar, Peter S-flapps och slicks, 2.6l motorcykel V8 på 360hp kopplad till stel axel och bladfjädrar.... ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Det som händer med vanliga knutkors är att de blir en axiel rörelse som behöver bli likadan i bägge änder av axeln för att inte vibrationer skall uppstå. Därför bör pinjongaxeln och utgående växellådsaxel vara parallella. Samma sak gäller givetvis drivaxlar till hjulen. Jag har själv ganska stor avvikelse på mina drivaxlar och har inta haft minsta problem med att de är så pass vinklade som de är. Nu skiljer det ju dock mellan drivaxlar och kardan så till vida att kardan får ju mindre moment och högt varvtal medan drivaxlarna får litet varvtal och högt moment, så viss skillnad är det. Det där blev nästan en kul vinkling på effekt vs vridmoment tråden ![]() MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Varför jag vill bygga på en Seven är av den orsaken att det finns sådana mängder information. Men som sagt det ska bli ett rullande objekt. Jag tänkte börja med en Dala 7 och vanlig noskon m.m för att sedan bygga vidare på det. Tidslinjen är mångårig =) Jag har aldrig byggt en kitcar tidigare, dock är jag utbildad svetsare och NC operatör så jag har en stabil praktisk erfarenhet av arbeten i stål. Jag ser det som ett projekt för att lära mig grunderna i bilbygge. Och när jag sedan börjar uppgradera så får man väl kalla det fortbildningskurser? Det jag har nedpräntat i mitt huvud just nu är å ena sidan en "vanlig" seven. Å andra sidan en otroligt potent banbil med täckt kaross. Dock ska alla steg vara inregistrerade för att köras på väg och köras på banträffar m.m. _________________ Mikael Bäckström |
||||
-Du gör nog helt rätt. När man skall sluta drömma och starta ett bygge måste man göra en massa kompromisser och av ena eller andra skälet skrota dom 'optimala' koncepten. Dom stannar oftast vid just drömmar. Man borde kunna bygga en kaross-7en lättare än Caterham 21 GTo'ns 700kg. 500-550kg plus karossen borde hamna klart lättare än 700kg... ![]() -Lycka till ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Kan inte sluta tänka på karossefterföljarna till se7en's; Fisher Fury, SSC Stylus, Phoenix osv.
Fisher Fury har ju fungerat bra på banorna i England med flera klassvinster. http://www.fishersportscars.co.uk/ http://www.stylussportscars.com/ http://www.stuart-taylor.co.uk/phoen Tekniken är klart Seveninspirerad och vikten är inte mycket högre. Stylus jobbade på en HT ett tag men har inte sett den till försäljning. http://www.clubstylus.be/ för den som vill läsa mer... |
||||
Jag har haft lite lösa funderingar angående "tillbehörskarossdelar" till en seven.
Tanken är att byta ut noskonen, mot en som går upp över framhjulen, sen ha "pods" som sitter melan framhjul och bakhjul, som ansluter till nämda noskon, skarv någonstans kring framhjulet, eventuellt innefattas bakskärmar i padsen, eller så har man ett akerskal med ny häck och integrerade bakskärmar. 3-4 delar, skall kunna byggas enkelt demonterbart. |
||||
Skrämmer liv i den här tråden med en bild på Caterham 21-chassiet som har haft liggande i något dammigt hörn av hårddisken ett bra tag nu. Man ser att det skiljer sig markant från 7-chassiet.
![]() Edit: En annan intressant se7enklon är Westfields FW400 från 1999. Kolfibermonocoque och Hewlandtransaxel! ![]() http://toybox48.com/fw400/index.htm Tyvärr sparsmakat med information på webben. |
||||
Ääähhh... Yttrar mig utan att tänka: Men var det inte bäst förr?
![]() En annan sak; VAD skulle egentligen kunna konkurrera med 7an gällande lättbyggt o lättkört? Finns det något? När kommer nästa genialiske uppfinnare o tar fram en ersättare? |
||||
Ehm...du menar nya Westfield looken liknar FW400 som också är en Westfield? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Ummm...oj...erm...ursäkta...jag är en idiot! ![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (12238 totalt) |