Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (8374 totalt) |
Jag skulle nästan kunna tänka mig att sova i min Peltorkruka - skulle köpt en för LÄNGE sedan, men aldrig fått ut tummen s.a.s.
KÖP! /J - Peltor G6 |
||||||||
Ni som kan; Peltor G7 Rally Pro tycker jag verkar vettig. Godkänd för tävling i Sverige? Någon som vet?
Länk till hjälmsidan på Forsmans _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Skall du ha något för att åka på bana så är det G6... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||||
Jaha! och den är godkänd av SBF? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Yepp! Åker med en sådan själv liksom 70% av alla ![]() Underbart! Klockrent! ![]() Känns som att det börjar bli dags för köp. ![]() Vilka var det som hade tänkt köpa nu? Så vi kan gå ihop och få eventuell rabatt menar jag? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
G7 är väl inte godkänd för nationella tävlingar i Sverige, eller? (Jag har f.ö. en G6:a som jag inte hunnit använda till annat än att torrköra i lägenheten med än, men till det har den fungerat kanonbra. Är än sålänge helnöjd! ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Har skickat ett mail till dem så om ingen vet så kan jag slänga upp priset här så fort jag fått svar. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
G6: Nationellt klassad jet(öppen)hjälm, även kallade "SBF-hjälmen".
G7: Internationellt klassad jethjälm. FIA godkännd. G10: Nationellt och internationellt klassa integralhjälm. Även godkännd för Formelbilar, Karting osv. |
||||||||
Är det fortfarande så där muppigt, att om man har svensk licens, så får man inte köra med den internationellt klassade hjälmen i Sverige? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Det blev ngn form av ändring för nga år sedan..men jag vet i tusan hur det var... ![]() Tror att det är så att åker du ett STCC-race så är det ok att välja hjälm hur du vill (kan även bero på om du har internationell licens eller ej). Vi "vanliga dödliga" för så vackert åka med G6. Men som sagt, jag har för mig att en internationell licens "löser detta" för den som vill. Personligen är jag mkt glad åt att ha så få kg på skallen. Rörelsenenergin vid en vurpa i 170km/h med relativt abrupt stopp blir ju ganska hög. Mao fortsätter jag med min G6. |
||||||||
Har för mig det sas på licenskursen att det hade med den internationella licensen att göra ja. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Yepp Inte är det som de riktiga och inte får man tävla men de är lätta och räcker väl för bandagar? Nöjd med min Konstiga storlekar small är inte speciellt liten osv. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
OK. Nu åkte allt uppochner igen. Small är inte särskilt liten. Och jag som har litet huvud. Då blev det svårt. Någon som har en annan uppfattning? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Jag har också litet huvud men den sitter OK Sen finns det väl inga alternativ? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Du har nog rätt. Inga alternativ. Bara att köpa och vara nöjd m.a.o. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Du har nog rätt. Inga alternativ. Bara att köpa och vara nöjd m.a.o. ![]() Alternativet är väl då den dyra Peltors G6, som ju har stoppning (delvis) av Tempur, det där materialet som formar sig med "minne". Det borde väl göra att hjälmen sitter riktigt bra även den "nästan" är för stor? _________________ Pär Hylander |
||||||||
Det beror väl på om du vill skadas av för tung hjälm eller p.g.a. för klent skyddande hjälm. Med keps blir det ännu lättare. ![]() SBF:s regler är väl så att hjälmen får väga max 800 g utan komutrustning och 950 g med komutrustning om man rejsar med täckt bil. Tydligen har folk med komutrustning starkare nackar... Är det någon annan hjälm är G6:an som klarar de reglerna? Race-hjälmen klarar viktkraven, men är den godkänd för övrigt? Man kanske kan hänga dit en ytterst lätt komutrustning, typ hörsnäcka, och få med någon annan hjälm? Har man internationell licens gäller FIA:s regler och man får ha andra hjälmar. Men får man då ö.h.t. åka med G6:an, eller får man välja? Det finns en del i bl.a. NASCAR som dött av att sopa in ansikten in i ratten, så det kanske inte vore så dumt med integralhjälm och nackkrage, samt lite brottarträning för nacken. Skallen väger ju ganska mycket ändå, så frågan är om några hekto till gör så himla mycket? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (8374 totalt) |