Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
peltorhjälmar :P
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (8374 totalt)
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jag skulle nästan kunna tänka mig att sova i min Peltorkruka - skulle köpt en för LÄNGE sedan, men aldrig fått ut tummen s.a.s.

KÖP!

/J - Peltor G6

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ni som kan; Peltor G7 Rally Pro tycker jag verkar vettig. Godkänd för tävling i Sverige? Någon som vet?

Länk till hjälmsidan på Forsmans

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Claes Haglund skrev:
Ni som kan; Peltor G7 Rally Pro tycker jag verkar vettig. Godkänd för tävling i Sverige? Någon som vet?

Länk till hjälmsidan på Forsmans


Skall du ha något för att åka på bana så är det G6...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Claes Haglund skrev:
Ni som kan; Peltor G7 Rally Pro tycker jag verkar vettig. Godkänd för tävling i Sverige? Någon som vet?

Länk till hjälmsidan på Forsmans


Skall du ha något för att åka på bana så är det G6...


Jaha! och den är godkänd av SBF?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Claes Haglund skrev:

Jaha! och den är godkänd av SBF?


Yepp!

Åker med en sådan själv liksom 70% av alla som åker

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Claes Haglund skrev:


Skall du ha något för att åka på bana så är det G6...


Jaha! och den är godkänd av SBF?

Yepp!

Åker med en sådan själv liksom 70% av alla [/quote]

Underbart! Klockrent!

Känns som att det börjar bli dags för köp.
Vilka var det som hade tänkt köpa nu? Så vi kan gå ihop och få eventuell rabatt menar jag?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



Kolla priset hos Trendab innan ni köper. Det visade sig vara en trevlig överraskning.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Claes Haglund skrev:
Ni som kan; Peltor G7 Rally Pro tycker jag verkar vettig. Godkänd för tävling i Sverige? Någon som vet?

Länk till hjälmsidan på Forsmans


G7 är väl inte godkänd för nationella tävlingar i Sverige, eller?

(Jag har f.ö. en G6:a som jag inte hunnit använda till annat än att torrköra i lägenheten med än, men till det har den fungerat kanonbra.
Är än sålänge helnöjd! thumbs up thumbs up thumbs up )
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Nisse skrev:
Kolla priset hos Trendab innan ni köper. Det visade sig vara en trevlig överraskning.


Vad kostar dom där då?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Arne skrev:
Nisse skrev:
Kolla priset hos Trendab innan ni köper. Det visade sig vara en trevlig överraskning.


Vad kostar dom där då?


Har skickat ett mail till dem så om ingen vet så kan jag slänga upp priset här så fort jag fått svar.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



G6: Nationellt klassad jet(öppen)hjälm, även kallade "SBF-hjälmen".

G7: Internationellt klassad jethjälm. FIA godkännd.

G10: Nationellt och internationellt klassa integralhjälm. Även godkännd för Formelbilar, Karting osv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



AL skrev:
G6: Nationellt klassad jet(öppen)hjälm, även kallade "SBF-hjälmen".

G7: Internationellt klassad jethjälm. FIA godkännd.

G10: Nationellt och internationellt klassa integralhjälm. Även godkännd för Formelbilar, Karting osv.

Är det fortfarande så där muppigt, att om man har svensk licens, så får man inte köra med den internationellt klassade hjälmen i Sverige?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ice skrev:
AL skrev:
G6: Nationellt klassad jet(öppen)hjälm, även kallade "SBF-hjälmen".

G7: Internationellt klassad jethjälm. FIA godkännd.

G10: Nationellt och internationellt klassa integralhjälm. Även godkännd för Formelbilar, Karting osv.

Är det fortfarande så där muppigt, att om man har svensk licens, så får man inte köra med den internationellt klassade hjälmen i Sverige?


Det blev ngn form av ändring för nga år sedan..men jag vet i tusan hur det var... Minns inte helt enkelt.

Tror att det är så att åker du ett STCC-race så är det ok att välja hjälm hur du vill (kan även bero på om du har internationell licens eller ej). Vi "vanliga dödliga" för så vackert åka med G6.

Men som sagt, jag har för mig att en internationell licens "löser detta" för den som vill.

Personligen är jag mkt glad åt att ha så få kg på skallen. Rörelsenenergin vid en vurpa i 170km/h med relativt abrupt stopp blir ju ganska hög. Mao fortsätter jag med min G6.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AL skrev:
[Tror att det är så att åker du ett STCC-race så är det ok att välja hjälm hur du vill (kan även bero på om du har internationell licens eller ej). Vi "vanliga dödliga" för så vackert åka med G6. .


Har för mig det sas på licenskursen att det hade med den internationella licensen att göra ja.

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Är det någon som provat Peltors snikmodell, Race?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



ice skrev:
Är det någon som provat Peltors snikmodell, Race?

Yepp
Inte är det som de riktiga och inte får man tävla men de är lätta och räcker väl för bandagar? Nöjd med min
Konstiga storlekar small är inte speciellt liten osv.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



cat7even skrev:
ice skrev:
Är det någon som provat Peltors snikmodell, Race?

Yepp
Inte är det som de riktiga och inte får man tävla men de är lätta och räcker väl för bandagar? Nöjd med min
Konstiga storlekar small är inte speciellt liten osv.


OK. Nu åkte allt uppochner igen. Small är inte särskilt liten. Och jag som har litet huvud. Då blev det svårt. Någon som har en annan uppfattning?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Claes Haglund skrev:
cat7even skrev:
ice skrev:
Är det någon som provat Peltors snikmodell, Race?

Yepp
Inte är det som de riktiga och inte får man tävla men de är lätta och räcker väl för bandagar? Nöjd med min
Konstiga storlekar small är inte speciellt liten osv.


OK. Nu åkte allt uppochner igen. Small är inte särskilt liten. Och jag som har litet huvud. Då blev det svårt. Någon som har en annan uppfattning?


Jag har också litet huvud men den sitter OK
Sen finns det väl inga alternativ?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



cat7even skrev:
Claes Haglund skrev:
cat7even skrev:
ice skrev:
Är det någon som provat Peltors snikmodell, Race?

Yepp
Inte är det som de riktiga och inte får man tävla men de är lätta och räcker väl för bandagar? Nöjd med min
Konstiga storlekar small är inte speciellt liten osv.


OK. Nu åkte allt uppochner igen. Small är inte särskilt liten. Och jag som har litet huvud. Då blev det svårt. Någon som har en annan uppfattning?


Jag har också litet huvud men den sitter OK
Sen finns det väl inga alternativ?


Du har nog rätt. Inga alternativ. Bara att köpa och vara nöjd m.a.o.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Claes Haglund skrev:
cat7even skrev:
OK. Nu åkte allt uppochner igen. Small är inte särskilt liten. Och jag som har litet huvud. Då blev det svårt. Någon som har en annan uppfattning?


Jag har också litet huvud men den sitter OK
Sen finns det väl inga alternativ?


Du har nog rätt. Inga alternativ. Bara att köpa och vara nöjd m.a.o. [/quote]

Alternativet är väl då den dyra Peltors G6, som ju har stoppning (delvis) av Tempur, det där materialet som formar sig med "minne". Det borde väl göra att hjälmen sitter riktigt bra även den "nästan" är för stor?

_________________
Pär Hylander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AL skrev:
ice skrev:
AL skrev:
G6: Nationellt klassad jet(öppen)hjälm, även kallade "SBF-hjälmen".

G7: Internationellt klassad jethjälm. FIA godkännd.

G10: Nationellt och internationellt klassa integralhjälm. Även godkännd för Formelbilar, Karting osv.

Är det fortfarande så där muppigt, att om man har svensk licens, så får man inte köra med den internationellt klassade hjälmen i Sverige?


Det blev ngn form av ändring för nga år sedan..men jag vet i tusan hur det var... Minns inte helt enkelt.

Tror att det är så att åker du ett STCC-race så är det ok att välja hjälm hur du vill (kan även bero på om du har internationell licens eller ej). Vi "vanliga dödliga" för så vackert åka med G6.

Men som sagt, jag har för mig att en internationell licens "löser detta" för den som vill.

Personligen är jag mkt glad åt att ha så få kg på skallen. Rörelsenenergin vid en vurpa i 170km/h med relativt abrupt stopp blir ju ganska hög. Mao fortsätter jag med min G6.

Det beror väl på om du vill skadas av för tung hjälm eller p.g.a. för klent skyddande hjälm. Med keps blir det ännu lättare. G6:an är väl för klen för att bli godkänd av FIA så frågan är ju hur bra den är egentligen om man dunkar i nåt.

SBF:s regler är väl så att hjälmen får väga max 800 g utan komutrustning och 950 g med komutrustning om man rejsar med täckt bil. Tydligen har folk med komutrustning starkare nackar... Är det någon annan hjälm är G6:an som klarar de reglerna? Race-hjälmen klarar viktkraven, men är den godkänd för övrigt? Man kanske kan hänga dit en ytterst lätt komutrustning, typ hörsnäcka, och få med någon annan hjälm? Har man internationell licens gäller FIA:s regler och man får ha andra hjälmar. Men får man då ö.h.t. åka med G6:an, eller får man välja?

Det finns en del i bl.a. NASCAR som dött av att sopa in ansikten in i ratten, så det kanske inte vore så dumt med integralhjälm och nackkrage, samt lite brottarträning för nacken. Skallen väger ju ganska mycket ändå, så frågan är om några hekto till gör så himla mycket?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
peltorhjälmar :P
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (8374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande