Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Plastrutor i bilen
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (15122 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Plastrutor i bilen

Tja.

Håller på i fullfart med att sätta ihop racebilen men jag har en fråga till er med plastrutor i bilen. Har blivit sponsrad med plastrutor till min bil, en alfa 75 3.0. min fråga är till er:

Hur sätter man upp dom lämpligast?

Skall man limma dom i befintlig skarv eller som jag har tänkt att man pillar bort dekorlisten på utsidan och nitar/skruvar samt limmar med typ sikaflex i den ram som uppenbara sig då?

Jag vet inte vilken plastmodell som sponsorn har tänkt sig heller. Polycarbonat plast av någon form är det och vi har tänkt oss 5mm. Våran klass (CAR Corsa) inga invädningar mot detta men det var osäkert med tjockleken. Att jag har siktat på 5mm är bara pga av att dom flesta klasser verkar vilja ha det t.ex Kamasa Cup.
Biforgar bild på hur bygget ser ut just nu

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Plastrutor i bilen

På min bil (som jag inte byggt själv) så sitter rutorna på samma vis som orginalrutorna. Alltså i gummilister etc.

5 mm är nog tjockare än vad som behövs, ivf vad gäller sidorutor. Tror att mina är 2 eller 3 mm. Flexar när man trycker på dom med handen men inget som märks när man kör.

Polykarbonat är det tekniska namnet på sådan plast. Handelsnamn är t.ex makrolon.

Täby
Här sen Dec 2002

Re: Plastrutor i bilen

Kunta skrev:
Tja.

Håller på i fullfart med att sätta ihop racebilen men jag har en fråga till er med plastrutor i bilen. Har blivit sponsrad med plastrutor till min bil, en alfa 75 3.0. min fråga är till er:

Hur sätter man upp dom lämpligast?

Skall man limma dom i befintlig skarv eller som jag har tänkt att man pillar bort dekorlisten på utsidan och nitar/skruvar samt limmar med typ sikaflex i den ram som uppenbara sig då?

Jag vet inte vilken plastmodell som sponsorn har tänkt sig heller. Polycarbonat plast av någon form är det och vi har tänkt oss 5mm. Våran klass (CAR Corsa) inga invädningar mot detta men det var osäkert med tjockleken. Att jag har siktat på 5mm är bara pga av att dom flesta klasser verkar vilja ha det t.ex Kamasa Cup.
Biforgar bild på hur bygget ser ut just nu

Skruva/limma är nog att föredra, risken är att plasten spricker om du nitar (fråga inte hur jag kommit på det )
Men räcker det inte med 3 mm?? Funkar fint för oss iaf...

Kan du övertyga din sponsor om merkostnaden så skall du definitivt använda ythärdad plast, håller sig fräsch o fin även efter ett par tvättar thumbs up

Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Ni ser ju själva vilken fet kuvös jag äger. Så 5mm låter tjockt även om en del klasser kräver det? Vore ju inte alltför snitsigt att tvingas byta rutor om man uppgraderar klass sedan. O andra sidan med så mycket yta så kan man ju spara en del vikt med lite tunnare rutor kanske.
2mm låter ju som att åka med gladpack i ruthålen, flexar det verkligen inte mer? org. glasrutor är säkert 6mm på bilen just nu.
Vad åker ni själva för klass med dessa rutor?
Det börjar bränna till eftersom jag håller på att demontera dörrarna för tuillfället. SKall skära ur dom och plocka bort elhissar o skit som väger. Skall ta ställning till detta under veckan. Själva monteringen skall jag se om glasfirman gör, så det blir snyggt!

A4 Avant T
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

3mm åker vi SLC med...och det flexar inte direkt så man blir mörkrädd, men komfort och ljudnivå är väl inte direkt högprioriterat i vår vagn...

Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
PCR skrev:
3mm åker vi SLC med...och det flexar inte direkt så man blir mörkrädd, men komfort och ljudnivå är väl inte direkt högprioriterat i vår vagn...

Komfort? Ljudnivå? Vad är det för något???

Nu låter det ju i precis allt. Låter som grejerna hålelr på att trilla isär nu när all ljudisolering o skit har försvunnit. Och då har jag ännu inte startat upp motorn
oki 3mm skulle nog funka isf. Men bakrutan då? Den är över 1 m2. Kanske man skall ha den i 4mm för att slippa värsta fladdret? tanken är att jag gör en sjutlucka på förarsidan för ventilation och nät på insidan isf, risken är väl att man får en j-a massa fladder i bakrutan eller?
Bifogar bild på bettan bakifrån

A4 Avant T
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Det där med 5 mm, är inte det i framrutan det gäller (om man nu har plast i den). Så är det iaf i ERF, 5 mm i framrutan och 3 mm i övriga rutor. Jag hade kört 3 mm även i bakrutan. Du kommer att ha annat att fundera på än att bakrutan flexar lite..

Var också noga att grada av alla kanter och ev hål (försänk gärna) så att du får bort alla brottanvisningar. Annars kommer rutorna att spricka med tiden. thumbs down

Laholm
Här sen Nov 2002

Jag mätte en sidoruta i igår, tjockleken är 3 mm.

Bakrutan på 924:an är mycket större än på din Alfa! Men sannolikt så är det tjockare plast i den än i sidorutorna, kom dock inte åt att mäta.

Täby
Här sen Nov 2002

Går det att montera plastruta i bakluckan? glaset är ju välvt på både höjden och bredden.
Värmer man plasten med glaset som "form" eller är det montering med hjälp av våld och starkt lim som gäller?

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Går det att montera plastruta i bakluckan? glaset är ju välvt på både höjden och bredden.
Värmer man plasten med glaset som "form" eller är det montering med hjälp av våld och starkt lim som gäller?

Det finns många 9x4 som har plastbakruta, sparar måååånga kg. Hur det går till vet jag faktiskt inte, men jag skulle gissa på varmformning.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Tack för alla svar. Låter som 3mm skulle sitta som en smäck på min bil.
Är det vanlig polycarbonat (felstavning) eller är det någon som har koll åp vad plasterna heter som man kan använda?

Makronlon = vanlig plast? m= repas lätt?
Vad finns det för mer allternativ?

A4 Avant T
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Kunta skrev:
oki 3mm skulle nog funka isf. Men bakrutan då? Den är över 1 m2. Kanske man skall ha den i 4mm för att slippa värsta fladdret? tanken är att jag gör en sjutlucka på förarsidan för ventilation och nät på insidan isf, risken är väl att man får en j-a massa fladder i bakrutan eller?
Bifogar bild på bettan bakifrån

Tror inte det skall vara några bekymmer med fladder i bakrutan även med 3 mm tjock plast. På gammelbilen (Volvovägg den med) hade vi 2 mm tjock plast från Göfab (billigt) och vi åkte någon tävling helt utan sidoruta utan problem...

Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Hittade lite roliga uppgifter om vad makrolon väger

2mm 2,40kg/m2
3mm 3,60kg/m2
4mm 4,80kg/m2
5mm 6,00kg/m2

I mitt fall så handlar det om 1,6 m2 om jag inte mindes fel.
3mm = 5,76kg
5mm = 9,6kg

Sparar alltså 4kg då
Har dessutom fått klart med Sponsorn att vi kommer att använda den reptåliga plasten. Tyvärr så nämde han inget namn på plasten men jag är glad ändå.

A4 Avant T
Citera
Patrik Norrman
Löddeköpinge
Här sen Feb 2003

Bakrutan på 924 behöver ingen värmning för att bockas. Skruvas/popnitas och bockas efter hand hela varvet runt.
/Patrik.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Patrik Norrman skrev:
Bakrutan på 924 behöver ingen värmning för att bockas. Skruvas/popnitas och bockas efter hand hela varvet runt.
/Patrik.

Intressant Berätta gärna mer hur man går tillväga! Gör man i en mall i papp först som man skär ut plasten ifrån? Vilken tjocklek använde du? Har profiler som stöd för rutan? (har sett en del 9x4 som har det)

Löddeköpinge
Här sen Feb 2003

Använde 2 mm makrolon.(lätt att bocka/klippa). Tog först bort glasrutan från rutramen och gjorde den ren. La sen på en stor makrolon skiva som jag la rätt i ovankanten och fäste den där. Bockade och klippte sen (med handplåtsax) runt hela varvet och fäste den efter hand.(klippte den ca 15cm åt gången) Tog det i ordningen: ovankant, sida, sida, nederkant. Har sen lagt ett 8mm rundjärn med små fästklackar mitt på rutan för att styva upp den lite.
/Patrik.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Funderade på att sätta plastrutor i RX-7:an så jag frågade modellverkstan här på Volvo PV. Enligt dem kan man "varmforma" Polycarbonat (t ex lexan) från 140º, akrylplast (plexiglas) formas från 100º. Akrylplast är dock inte att rekomendera då den spricker lättare och inte tål solljus lika bra.
Fast behöver man inte varmforma utan kan bocka och nita/skruva fast som Patrik N skriver så är det ju inget man behöver bry sig om.

Ett tips från USA är att man lägger polycarbonatskivan mellan två stycken rutor av den typ man vill göra tillsammans med ett svart papper. Sen lägger man bara ut det i solen och väntar ca två veckor (killen som skrev detta bodde i Phoenix, där är det varmt) . När man tar ut plastrutan så är den formad precis som glasrutorna och kan monteras med samma fästen som orginalrutan!

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hur blir det med ythärdningen om man värmer rutan? Är det kanske tillräckligt varmt för att sabba härdningen?

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Bra fråga, den ställde jag inte.
Enligt fotograferna på krockbanan (de så kallade fotogroparna har ett lager lexan som skydd över glaset) kan ythärdningen i själva verket bestå av ett tunt lager av något annat (hårdare) material än lexan. Om det verkligen stämmer och vad som i så fall händer när det värms upp har jag ingen aning om.

Hur värmer man för övrigt en stor bakruta till 140º? Går man ner till Pizzabagaren, beställer en kebabpizza och ber om att samtidigt få lägga in rutan i ugnen?

Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Vad gäller bakruta till 9x4 har nog en del köpt hos Sandén som har makrolonrutor som ersättning.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Sniker in med en liten fråga. Kan man ha plastrutor när man besiktigar bilen? Tanken med min Rekord är ju att den ska vara gatlegal. Den har väldigt plana rutor, tacksamt när det gäller plast...

Allmänt banåkaforum
Plastrutor i bilen
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (15122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande