Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tunnväggiga rör för avgassystembygge, var hitta?
5 besök senaste veckan (11022 totalt)
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Tunnväggiga rör för avgassystembygge, var hitta?

Behöver 2,5" (63,5mm) rör med godstjocklek 1mm, material vanligt "svart" (stål). Var kan man hitta det?
Har hittat för 200:-/m men tycker det är onödigt dyrt..

Nån som har tips? Behöver böjar också..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Tunnväggiga rör för avgassystembygge, var hitta?

Arne skrev:
Behöver 2,5" (63,5mm) rör med godstjocklek 1mm, material vanligt "svart" (stål). Var kan man hitta det?
Har hittat för 200:-/m men tycker det är onödigt dyrt..

Nån som har tips? Behöver böjar också..


Mekonomen, Autoexperten och alla andra bildelskedjor.
Raka rör och avgassystemet har också

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Dessa känner jag naturligtvis till.. Men deras rör har >1,5mm godstjocklek, alltså inte vad jag är ute efter..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



VVS firmor har rostfria avloppsrör. Vet inte exakta dimensioner men 3" finns iaf. Osäker på 2.5 tum.

Men de har cirka 0.7-1mm i godstjocklek. De är för övrigt inte gratis :P

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13322



Får man fråga av vilken anledning som du ska spara den där halva millimetern?
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 665



En ren gissning är för att spara vikt jag hadde ett japansk avgasystem på min gammla civic type r med 0.8mm god tjocklek det va sjukt lätt lyfte hela sytemet från katt och bakåt med en hand som ingenting tror vikten från katt och bakåt låg runt 6 kg

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

om jag nu inte räknat fel så ligger ett 2,5" rör med tjocklek
1mm på ca 1,5kg/m
1,5mm ca 2,25kg/m
2mm ca 3kg/m

På 2m rör skulle man då vinna ca 3kg om man går från 2 till 1mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13322



fuling: beräknat på ett enkelt system va?

Hmmm... där fanns ju lite vikt att spara, tur att man bara kommit halvvägs!
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



En plåtslagare med de rätta verktygen kan rulla en rörprofil i vilken tjocklek som helst på ett par minuter sen är det bara att TIGga ihop fogen. Det blir riktigt snyggt.

Hmmm.. Spara vikt? Nån som prövat med aluminium efter ljuddämparen? Titan? Kolfiber? Allt tycks finnas att köpa till hojarna: http://www.akrapovic-exhaust.com/main/main.htm

_________________
Sten Isaksson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Sten skrev:
En plåtslagare med de rätta verktygen kan rulla en rörprofil i vilken tjocklek som helst på ett par minuter sen är det bara att TIGga ihop fogen. Det blir riktigt snyggt.

Hmmm.. Spara vikt? Nån som prövat med aluminium efter ljuddämparen? Titan? Kolfiber? Allt tycks finnas att köpa till hojarna: http://www.akrapovic-exhaust.com/main/main.htm


Problemet är ju att aluminium klarar max ca 150-250 grader, därefter sjunker hållfastheten snabbt. Titan tål maximalt 600 grader i syrehaltig miljö utan att oxidera. Kolfiber tål även det ca 600 grader innan det börjar oxidera, är det i polymer matris så sätter ju den normalt gränsen mycket tidigare, säg vid 150 grader såvida inte speciella material används.

Ska man då ha avgasrör så ser inte jag någon mening med att använda något annat material än rostfritt stål eller en superlegering, ex. inconel. Med ett bra material kan man gå ned till såpass tunnt gods att materialets högre densitet inte spelar någon roll. När det gäller aluminium så kan jag inte se något skäl till att använda det, titan skulle man däremot kunna använda där det råder en lägre temperatur som ytterhöljden till ljuddämpare och liknande.

om man köper ex. 0,3 mm inconelplåt rullar och svetsar detta till rör så kommer en meter 2,5" rör att väga kring 0,5 kg. Om man ersatte inconel med något annat material så skulle man bli tvungen att gå upp i godstjocklek för att få det att hålla, så mycket lättare än så här blir det alltså inte.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13322



Johan Edlund skrev:
om man köper ex. 0,3 mm inconelplåt rullar och svetsar detta till rör så kommer en meter 2,5" rör att väga kring 0,5 kg. Om man ersatte inconel med något annat material så skulle man bli tvungen att gå upp i godstjocklek för att få det att hålla, så mycket lättare än så här blir det alltså inte.


Intressanta åsikter. Ett system i kolfiber finns det säkert många som hade velat ha.

Inconel i all ära, men tunnväggiga rör är väl ändå det enklaste för entusiasten att spara in några kilon på. Kan inte mycket om inconel, men 0,3mm är väl kanske inget man direkt loppar ihop med MIGen hemma i garaget samt bristen på lämpliga rörböjar gör att det genast krävs betydligt mycket mer kunskaper och utrustning för att få ihop ett system och då spräcker man nog alla budgetar...

till och med ett kolfibersystem borde vara enklare att få ihop - bara att leta upp lämpliga frigolitämnen att snida till systemet och sedan vira lite matta och epoxi kring

Nu råkar detta ju dessutom vara lågt placerad vikt och att börja exprimentera med alternativa material innan man bytt samtliga lösa karosspaneler mot lättare, hålborrat div skruvar osv är väl kanske lite overkill
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
ok, lite tips blev det..
Ska kolla upp det där med rostfria VVS-rör, kanske kan funka.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Anders Jeppsson skrev:
Johan Edlund skrev:
om man köper ex. 0,3 mm inconelplåt rullar och svetsar detta till rör så kommer en meter 2,5" rör att väga kring 0,5 kg. Om man ersatte inconel med något annat material så skulle man bli tvungen att gå upp i godstjocklek för att få det att hålla, så mycket lättare än så här blir det alltså inte.


Intressanta åsikter. Ett system i kolfiber finns det säkert många som hade velat ha.

Inconel i all ära, men tunnväggiga rör är väl ändå det enklaste för entusiasten att spara in några kilon på. Kan inte mycket om inconel, men 0,3mm är väl kanske inget man direkt loppar ihop med MIGen hemma i garaget samt bristen på lämpliga rörböjar gör att det genast krävs betydligt mycket mer kunskaper och utrustning för att få ihop ett system och då spräcker man nog alla budgetar...

till och med ett kolfibersystem borde vara enklare att få ihop - bara att leta upp lämpliga frigolitämnen att snida till systemet och sedan vira lite matta och epoxi kring

Nu råkar detta ju dessutom vara lågt placerad vikt och att börja exprimentera med alternativa material innan man bytt samtliga lösa karosspaneler mot lättare, hålborrat div skruvar osv är väl kanske lite overkill


Problemet är att om man gör tunna väggar utan ett bra material så kommer man få byta avgasystem som andra byter motorolja. Kolfiber armerad plast tål som sagt inte temperaturerna och ex. kolfiber armerad kol är svindyrt, dessutom oxiderar då avgasrören bort såvida man inte använder en speciell ytbeläggning.

Inconel är väl inte direkt det mest lättsvetsade materialet. Borde dock inte vara några större problem att få rör tillverkade och bockade från tunn plåt. Tunna rör finns inte att få tag på om man inte specialbeställer, färdiga böjar kan man glömma, blir att lämna till någon som kan tillverka rör från plåt och sedan också kan bocka. Materialkostnaden blir förstås högre men den största kostnaden är sannolikt tillverkningskostnaden.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



En liten paralell från motorcykelvärlden är att Honda nu till i år har lättat sin CBR1000RR med hela 3 kg. 1,5 av dem kilona kommer ifrån att man byggt avgassystem delvis i titan istället för som tidigare i rostfritt.

_________________
Jonas Edling
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Inconel är ju så där lagom billigt används en del inom kärnkraftsindustrin.

F1 använder det till sina avgasssytem.

Kikade på lite prylar tillverkade av inconel hos en kund inga stora bitar man får
för 10000:-

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Här kan man köpa inconel-rör om man vill, inga priser i katalogen, man får ringa/maila....

http://burnsstainless.com/index.htm

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är antagligen billigare (mindre dyrt) att köpa via en svensk grossist som inte har förstått att man kan ta extra betalt bara för att det står motorsport någonstans på säljarens sida eller broschyr osv.

Fick med mig en del intressant när jag var nere i Göteborg på underhållsmässa här om dagen. Får slå ett öga i katalogen och se vad dom erbjöd..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Michael Bäck skrev:
Inconel är ju så där lagom billigt används en del inom kärnkraftsindustrin.

F1 använder det till sina avgasssytem.

Kikade på lite prylar tillverkade av inconel hos en kund inga stora bitar man får
för 10000:-


Inconel är bara något dyrare än ett riktigt bra rostfritt stål. Det är vanligtvis tillverkningen som kostar. En typisk riktlinje för nickellegeringar är väl en femhundring per kg.

Problemet brukar vara att om man går till en grossist och ska köpa så har de bara kraftiga rör för industribruk. Ska man ha något tunnt så får man i så fall köpa plåt och tillverka rören själv.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Edlund skrev:

Problemet brukar vara att om man går till en grossist och ska köpa så har de bara kraftiga rör för industribruk. Ska man ha något tunnt så får man i så fall köpa plåt och tillverka rören själv.


Jag tror att jag fick papper på tunnväggiga rör på mässan. Har inte ittat så noga än.
Kan iofs ha varit 2 mm gods eller liknande, det är ju tunt inom industrin..
Återkommer i frågan.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



onödigt-vetande mode på:
Inconel X-750 innehåller 7% järn.
onödigt-vetande mode av.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Tunnväggiga rör för avgassystembygge, var hitta?
5 besök senaste veckan (11022 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande