Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga wattlänk?
1, 2   >>
11202 besök totalt
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1032


Trådstartare
Bygga wattlänk?

Jag funderar på att bygga Wattlänk på min Cobra. Jag använder mig av en stel Volvo 240 axel bak med 4-länk upphängning. Vad fins det för nackdelar respektive fördelar med wattlänk?
Har ni några bilder på olika varianter så lägg gärna upp dom här!

Nedan är ett en byggsats som går att köpa från SAM Bilmode. Detnär dock lite dyr ( ca 5500:-) så jag tänkte snickra själv istället.


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Hej
Här finns lite info (=prOpellern i chassit har fördelar):
http://www.bodinchassiteknik.se/teknik.html

Annars är sökfunktionen ett tips
Då kan man hitta t ex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13793

mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



halvt OT men är det utag för oljekylning man ser på lockets nederkant ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Som tidigare konstaterats så går det precis lika bra med panhardstag för banåka.
Billigare och enklare att lösa, i alla fall om fjädringsvägen kan hållas kort.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



nackdelen med watlänk är snarast att RC hamnar högt i förhållande till markfrigång (om man inte lägger proppellern ner.)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1032


Trådstartare
om man väljer panhard stag istället, vad ska man då tänka på med vinklar och längder på stag?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Så långt stag som möjligt, så lågt placerat som möjligt, horizontellt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1032


Trådstartare
Infästningen i axeln var sitter den bäst? I sidled alltså?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Så nära hjulet som är möjligt, för att få så långt stag som möjligt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



Acke skrev:
halvt OT men är det utag för oljekylning man ser på lockets nederkant ??

Det du menar är nivåplugg, och hamnar på höger sida.

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Proppellern

Det går utmärkt att sätta proppellern i chassit och dom andra infästningspungterna i banjon på det sättet går det att få ner RC.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1032


Trådstartare
Är det någon som någolunda enkelt (nybörjare) kan förklara vikten av att få ner RC så långt som möjligt?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
Nu har jag funderat ett tag och bollat siffror.
och hävdar att sänka rc på en stel axel inte är värt jobbet i de flästa fall detta pga att man inte har någon jackaing med stel axel.

Så länge man man har typ CGH på typ 400-600 och rc på typ typ 150-300 så får man bara anpassa krängningsmotståndet till (CGH-rc). Har man nu förban..... högt rc på en stel axel kan man flytta in fjädrarna på centrum så kan man minska krängningsmotståndet från fjädranran men behåller fjädringsstyvheten. Allså man slipper en bil som är pissmjuk bak och jätte hård fram rent fjädermässigt.


Kanske inte en enkel förklaring

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1032


Trådstartare
Precis vad jag tänkt mig

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



De oönskade effekter man får av högt RC i förhållande till tyngdpunktshöjden är ett lite lynnigt uppträdande hos bakvagnen.

De saknas 'töj' i fästet, så det släpper lättare vid slag och ojämneter, samt att det släpper direkt ganska tvärt när det släpper.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Så här uppfattar jag det:
(Nedanstående gäller för stela axlar. Där finns ingen jackning, annars kommer det in i bilden också och gör att man vill få ner RC)

Krängning
Vertikala avståndet mellan rullcentrum (RC) och tyngdpunkten (CG) är hävstången för CG och gör att bilen vill kränga i kurvorna. Hur mycket bilen kränger beror sedan på hur mycket motstånd fjädrar + krängare åstadkommer.
Man kan alltså påverka krängningen genom att ändra avståndet RC - CG eller ändra styvheten hos fjädrar + krängare. Om RC ligger nära CG påverkar styvheten hos fjäder+krängare mindre, vilket minskar justeringsmöjligheterna. Därav en möjlig anledning till att inte ha för högt RC

Lastväxling
När man kör i kurvan flyttas lasten från innerhjul till ytterhjul (lastväxling). Hur mycket last som växlas påverkas inte av hur mycket bilen kränger (om inte CG höjd ändras väsentligt)
Hur lastväxlingen sker påverkas däremot av RCs position mellan marken och CG. Om RC ligger i marknivå kommer all lastväxling ske via fjädrar + krängare. Om RC ligger mittemellan kommer 50% av lastväxlingen ske via länkaget och 50% via fjäder + krängare. Lastväxlingen via länkaget är "hård" vilket borde vara mindre gynnsamt för greppet än lastväxling via fjädrarna som blir mjukare. Alltså en annan möjlig anledning till att man inte vill ha för högt RC

"Stage-coach effect" (har inte sett någon svensk benämning)
om RC för en stel axel ligger högt kommer axeln också att röra sig i sidled vid roll eller vid en "bump" på ena hjulet. En tredje möjlig anledning till att hålla ner RC

mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Speedster:
Gav mitt inlägg dig något?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1032


Trådstartare
Tack för alla svaren! Nu börjar det klarna något thumbs up

Då var det bara hem och bygga, jag ska inhandla coilovers idag och i samma veva som det svettsas fästen till dom så ska panhardstaget byggas.
Jag kanske ska starta en byggtråd så man kan ta del av allt kunnigt folk på rejsa Jag vet dock inte hur mycket bankörning det blir med detta bygge men bla lite RS körning blir det väl.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



någon som har bild på wattlänk där prOpellern sitter i karossen??
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Titta på sista sidan i den här tråden
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13793

_________________
Johan Lekås
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



om det e bilden på sista inlägget du menar??
antingen e jag dum på riktigt el så fattar jag inget ting för som jag ser det så sitter prOpellern fast i bakaxlen
Citera
Skruva banåkabil
Bygga wattlänk?
1, 2   >>
11202 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande