| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga wattlänk?
|
1, 2 >> 11202 besök totalt |
|
Bygga wattlänk?
Jag funderar på att bygga Wattlänk på min Cobra. Jag använder mig av en stel Volvo 240 axel bak med 4-länk upphängning. Vad fins det för nackdelar respektive fördelar med wattlänk? Har ni några bilder på olika varianter så lägg gärna upp dom här! Nedan är ett en byggsats som går att köpa från SAM Bilmode. Detnär dock lite dyr ( ca 5500:-) så jag tänkte snickra själv istället.
_________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
|
Hej
Här finns lite info (=prOpellern i chassit har fördelar): http://www.bodinchassiteknik.se/tekn Annars är sökfunktionen ett tips Då kan man hitta t ex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||
|
nackdelen med watlänk är snarast att RC hamnar högt i förhållande till markfrigång (om man inte lägger proppellern ner.)
|
||
|
|
||
|
|
||
Det du menar är nivåplugg, och hamnar på höger sida. /Martin |
||
|
Proppellern
Det går utmärkt att sätta proppellern i chassit och dom andra infästningspungterna i banjon på det sättet går det att få ner RC. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Kanske inte en enkel förklaring
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
De oönskade effekter man får av högt RC i förhållande till tyngdpunktshöjden är ett lite lynnigt uppträdande hos bakvagnen.
De saknas 'töj' i fästet, så det släpper lättare vid slag och ojämneter, samt att det släpper direkt ganska tvärt när det släpper. |
||
|
Så här uppfattar jag det:
(Nedanstående gäller för stela axlar. Där finns ingen jackning, annars kommer det in i bilden också och gör att man vill få ner RC) Krängning Vertikala avståndet mellan rullcentrum (RC) och tyngdpunkten (CG) är hävstången för CG och gör att bilen vill kränga i kurvorna. Hur mycket bilen kränger beror sedan på hur mycket motstånd fjädrar + krängare åstadkommer. Man kan alltså påverka krängningen genom att ändra avståndet RC - CG eller ändra styvheten hos fjädrar + krängare. Om RC ligger nära CG påverkar styvheten hos fjäder+krängare mindre, vilket minskar justeringsmöjligheterna. Därav en möjlig anledning till att inte ha för högt RC Lastväxling När man kör i kurvan flyttas lasten från innerhjul till ytterhjul (lastväxling). Hur mycket last som växlas påverkas inte av hur mycket bilen kränger (om inte CG höjd ändras väsentligt) Hur lastväxlingen sker påverkas däremot av RCs position mellan marken och CG. Om RC ligger i marknivå kommer all lastväxling ske via fjädrar + krängare. Om RC ligger mittemellan kommer 50% av lastväxlingen ske via länkaget och 50% via fjäder + krängare. Lastväxlingen via länkaget är "hård" vilket borde vara mindre gynnsamt för greppet än lastväxling via fjädrarna som blir mjukare. Alltså en annan möjlig anledning till att man inte vill ha för högt RC "Stage-coach effect" (har inte sett någon svensk benämning) om RC för en stel axel ligger högt kommer axeln också att röra sig i sidled vid roll eller vid en "bump" på ena hjulet. En tredje möjlig anledning till att hålla ner RC mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||
|
Tack för alla svaren! Nu börjar det klarna något
Då var det bara hem och bygga, jag ska inhandla coilovers idag och i samma veva som det svettsas fästen till dom så ska panhardstaget byggas. Jag kanske ska starta en byggtråd så man kan ta del av allt kunnigt folk på rejsa Jag vet dock inte hur mycket bankörning det blir med detta bygge men bla lite RS körning blir det väl.
_________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
|
Titta på sista sidan i den här tråden
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Lekås |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga wattlänk?
|
1, 2 >> 11202 besök totalt |