| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stum krängningshämmare?
|
1218 besök totalt |
|
Stum krängningshämmare?
Hallå ni vise. Nu har jag en fråga om krängningshämmare (igen) Dessa är oftast (alltid?) gjorda i fjäderstål. När jag funderar över saken så kan jag bara tänka mig att man har fjäderstålet får att inte få konstiga fjädringsrörelser på ojämn väg, att man ska klara ett gupp med ena hjulet utan att bilen sätter sig. Finns det flera sätt än dessa? För om detta är det enda skälet till att ha en fjädrande krängare så borde en stum krängare inte vara helt fel ur bansynpunkt, eller har racebilar något att tjäna på fjädrande krängare? dessa behöver ju knappast bry sig om komforten
_________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
|
Fjäderstål har man för att inte krängaren ska mattas i matterialet och med tiden gå av.
om du gör en helt stel krängare så har du byggt en dedion bakvagn/stel bakaxel på din bil. Även om du gör den i vanligt järn i samma dim så kommer den ju inte bli stel. Hoppas du förstår mig och att jag förstog dig rätt. _________________ Emil Rehnfors |
|
jag menade naturligtvis i bonnstål, vilket fjädrar en del
mmmm, det är sant, tänkte inte på att det faktiskt motsvarar stel axel om den är helt stum, farligt att försöka tänka när man är trött
_________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
|
Hej.
Så länge du inte överbelastar krängningshämmaren och går över materialets sträckgräns, så fjädrar alla typer av stål i princip lika mycket. Det blir altså inte styvare om du använder fjäderstål. / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
![]() |
Skruva banåkabil
Stum krängningshämmare?
|
1218 besök totalt |