|
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454
Trådstartare

15 Mar 2006 11:41
4st spjäll på m42
nån som vet vart man kan få tag i 4spjäll till m42 insuget är ju delat så det borde ju finnas adapterplatter till m3ans spjäll..
gärna lite bilder på byggen osv
tack å hej
_________________ e r i k e r i k s s o n
|
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897

15 Mar 2006 12:06
Mc-spjäll kanske?
_________________ Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
|
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454
Trådstartare

15 Mar 2006 12:08
| 24-Seven skrev: | Mc-spjäll kanske?  |
vilka hojjar har inte förgasare då?
_________________ e r i k e r i k s s o n
|
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544

15 Mar 2006 12:29
BMW S50 (M3 E36) spjäll är i princip bara att skruva dit.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner
|
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454
Trådstartare

15 Mar 2006 12:35
| Micke Eriksson skrev: | | BMW S50 (M3 E36) spjäll är i princip bara att skruva dit. |
okej
i princip?
passar inte från m3 e30?
_________________ e r i k e r i k s s o n
|
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544

15 Mar 2006 12:51
Nej dom passar inte.
Det du behöver göra är att korta spjällaxeln och slipa lite i godset på spjällen och sen för att skruva fast dom så får du göra nån form av stor bricka lr dyligt då man inte använder dom ordinarie skruvhålen.
Så här såg det ut på min fd M42
_________________ /Mvh M|cke F@.gner
|
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897

15 Mar 2006 12:58
Tänkte kanske att M3 spjällen från 6an var lite stora (diameter) för din motor, men det kanske ändå är den enklaste vägen att gå.
Annars har ju i princip alla hojar från 98- insprutning. Vad har du för cc mått på avståndet mellan "insugsrörsparen"? Nästan alla hojar utom Suzuki GSX-r 600, 750, 1000 och busa har spjällhus som sitter i par, och då oftast med 80mm cc avstånd. GSX-r har 4st individuella TBs som går att öka avståndet imellan.
_________________ Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
|
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454
Trådstartare

15 Mar 2006 13:04
| Micke Eriksson skrev: | Nej dom passar inte.
Det du behöver göra är att korta spjällaxeln och slipa lite i godset på spjällen och sen för att skruva fast dom så får du göra nån form av stor bricka lr dyligt då man inte använder dom ordinarie skruvhålen.
Så här såg det ut på min fd M42
 |
okej.. är det dubbla spridarhål?
blev det inte lekars när man skruvar åt det med en bricka..
_________________ e r i k e r i k s s o n
|
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454
Trådstartare

15 Mar 2006 13:06
| 24-Seven skrev: | Tänkte kanske att M3 spjällen från 6an var lite stora (diameter) för din motor, men det kanske ändå är den enklaste vägen att gå.
Annars har ju i princip alla hojar från 98- insprutning. Vad har du för cc mått på avståndet mellan "insugsrörsparen"? Nästan alla hojar utom Suzuki GSX-r 600, 750, 1000 och busa har spjällhus som sitter i par, och då oftast med 80mm cc avstånd. GSX-r har 4st individuella TBs som går att öka avståndet imellan. |
okej.. tack tack .. vet du vad det brukar vara för bris på sånna?..
finns den nån sida typ som bildelsbasen fast mc-skrot?
_________________ e r i k e r i k s s o n
|
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544

15 Mar 2006 13:18
| eriksson360 skrev: |
okej.. är det dubbla spridarhål?
blev det inte lekars när man skruvar åt det med en bricka.. |
Nej de andra hålen är för vakumrailen.
Lekars?
_________________ /Mvh M|cke F@.gner
|
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454
Trådstartare

17 Mar 2006 12:35
""micke"" man måste väll bygga ett plemium varjefall?? eller bytte du sprut?
tänkte på att man moste ju ha luftmassemätarn kvar
_________________ e r i k e r i k s s o n
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

17 Mar 2006 12:52
| eriksson360 skrev: | ""micke"" man måste väll bygga ett plemium varjefall?? eller bytte du sprut?
tänkte på att man moste ju ha luftmassemätarn kvar |
Tanken är ju just att slippa den förhatliga luftmassemätaren.
Utna byte av sprut finns det en rad olika saker som ger mer för pengarna och arbetet.
troligen ger bara sprutet på originalinsuget en klar förbättring i respons osv än att montera sepparata spjäll och behålla LMM:n.
Ska du använda LMM kommer det krävas en del räknande och testande innan du fått rätt volym på plenumet samt att mappning troligen är ett måste då du ändrat på det mesta.
Mao, räkna med ett sprut i budgeten.
|
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544

17 Mar 2006 13:15
Som sagt, ska du köra med LMM kvar måste du bygga ett plenum, o köra med LMM vill man ju inte.
Bättre då att byta sprut och köra med trattarna ut i vädret med nån liten filtersocka på
Vad är det du vill uppnå med spjällbytet?
Mer effekt?
Mer brööl?
Bättre respons?
Häftigare?
_________________ /Mvh M|cke F@.gner
|
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454
Trådstartare

17 Mar 2006 13:17
| Andreas Lidström skrev: | | eriksson360 skrev: | ""micke"" man måste väll bygga ett plemium varjefall?? eller bytte du sprut?
tänkte på att man moste ju ha luftmassemätarn kvar |
Tanken är ju just att slippa den förhatliga luftmassemätaren.
Utna byte av sprut finns det en rad olika saker som ger mer för pengarna och arbetet.
troligen ger bara sprutet på originalinsuget en klar förbättring i respons osv än att montera sepparata spjäll och behålla LMM:n.
Ska du använda LMM kommer det krävas en del räknande och testande innan du fått rätt volym på plenumet samt att mappning troligen är ett måste då du ändrat på det mesta.
Mao, räkna med ett sprut i budgeten. |
okej.. Om jag byter till 4st förgasare då? hur stor efektökning kan det då bli?
_________________ e r i k e r i k s s o n
|
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544

17 Mar 2006 13:53
Då måste du klämma dit en eftermarknadständning då den är inbakad i Motronicet.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner
|
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454
Trådstartare

17 Mar 2006 14:06
| Micke Eriksson skrev: | | Då måste du klämma dit en eftermarknadständning då den är inbakad i Motronicet. |
suck...
nån som vet nått anat sugtrim men kan börga med
_________________ e r i k e r i k s s o n
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

17 Mar 2006 14:54
| eriksson360 skrev: | | Micke Eriksson skrev: | | Då måste du klämma dit en eftermarknadständning då den är inbakad i Motronicet. |
suck...
nån som vet nått anat sugtrim men kan börga med |
För att få till finliret i sluändan så kommer all trimning "kräva" ngn form av justering (läs: mappning) för att få ut maximal prestanda. På äldre maskiner bytte man munstycke i förgasarna och vred lite på fördelaren för att justera tändningen.
Visst funkar det hyffsat om man byter lite olika delar, men börjar man trimma mer seriöst måste man justera soppa och tändning och då åker du på en mappning av befintligt sprut (dålig ide) eller så får man köpa ett mer anpassat.
Standardlösningen på en is, och många andra maskiner, är lite skojjigare kammar, rätt rör efter katten, i med ett "Mario"-chip och se till att luftfiltret får kall luft. Ger ingen raket och kostar en slant men lite roligare blir det ju.
Är du lite mer skadad är det ett ritkigt topplock och ett VEMS-sprut, i mina ögon det mest vettiga sprutet sett till pris/prestanda som inte kräver total "labkännsla hängivenhet" a la Megasquirt. Då kan även ett par separat spjäll komma på tal. Med rätt val av kammar och höjt komp ska du kunna komma en bit över 200hk...tom lite till om du varvar lite...men troligen har alla delar kostat så du kunde köpt en M3 E30 istället.
Jag har alla delar till en sådan maskin liggandes förutom kammarna. Ge mig ett seriöst bud...
|
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454
Trådstartare

17 Mar 2006 18:13
| Andreas Lidström skrev: | | eriksson360 skrev: | | Micke Eriksson skrev: | | Då måste du klämma dit en eftermarknadständning då den är inbakad i Motronicet. |
suck...
nån som vet nått anat sugtrim men kan börga med |
För att få till finliret i sluändan så kommer all trimning "kräva" ngn form av justering (läs: mappning) för att få ut maximal prestanda. På äldre maskiner bytte man munstycke i förgasarna och vred lite på fördelaren för att justera tändningen.
Visst funkar det hyffsat om man byter lite olika delar, men börjar man trimma mer seriöst måste man justera soppa och tändning och då åker du på en mappning av befintligt sprut (dålig ide) eller så får man köpa ett mer anpassat.
Standardlösningen på en is, och många andra maskiner, är lite skojjigare kammar, rätt rör efter katten, i med ett "Mario"-chip och se till att luftfiltret får kall luft. Ger ingen raket och kostar en slant men lite roligare blir det ju.
Är du lite mer skadad är det ett ritkigt topplock och ett VEMS-sprut, i mina ögon det mest vettiga sprutet sett till pris/prestanda som inte kräver total "labkännsla hängivenhet" a la Megasquirt. Då kan även ett par separat spjäll komma på tal. Med rätt val av kammar och höjt komp ska du kunna komma en bit över 200hk...tom lite till om du varvar lite...men troligen har alla delar kostat så du kunde köpt en M3 E30 istället.
Jag har alla delar till en sådan maskin liggandes förutom kammarna. Ge mig ett seriöst bud...  |
ok.. har väldigt dåligt med pengar.. hoppas du har grejerna kvar i höst
_________________ e r i k e r i k s s o n
|
|