Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
lamborghini.gallardo.se -racing...
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
34729 besök totalt
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 738


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
En gammal bil som jag själv bara älskar är Ferrari 360 Challenge Stradale. Jag vet inte ett skvatt om Ferrari, men man undrar ju om de verkligen kan vara så ömtåliga och dyra i drift/underhåll som man hört ryktet säga. Eller är det kanske bara en av många gammla myter som snurrar runt?


Glöm inte bort att F360 CS också har ett av världens underbaraste motor/avgas-ljud. Kommer ihåg när jag var på 2004 års Scuderia-kurs och hade två (eller var det tre?) F360 CS i min grupp. Det var ståpäls hela dagarna igenom, när dessa bilar gasade ut på sektionsträningarna... thumbs up

Har inte full koll på ekonomibiten, men helt billiga i drift lär de knappast vara. Har för mig att Jimmy hade en prisuppgift på vad en storservice kostade. Hur var det?

Jag vill i alla fall minnas att en vän till mig som kör F430 F1 fick betala 40000 kr för ett kopplingsbyte... (om jag inte minns fel. Men jag kommer i alla fall ihåg att jag reagerade över att det var ganska dyrt...)

_________________
Erik Jirhall
GRC - Gentlemen Racing Club
ES Kassasystem
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 738


Trådstartare
VincentM skrev:
God this thread sucks (OK I didn't read it all).
All about appearences being different than other people (who cares....), my car is faster than yours bla bla bla, the 360 is 7 year old i.e outdated and consequently not interesting any longer, the GT3 is a main stream car boring to take to a trackday and so on and so on... So much BS on Rejsa, I am confused

I feel no passion for any car here sorry and even less value added thumbs down


När inte vädret tillåter att fightas på racingbanorna, så kan det ju i alla fall värma upp stämningen att få fightas lite vid tangentbordet...

Alla har vi olika intressen och prioriteringar. För vissa är det viktigt att vara snabb. För andra är det viktigt att skilja sig från mängden. För vissa räcker det att ha en vass tunga...

Jag uppskattar i alla fall alltid lite kärleksfulla påhopp och dåligt underbygda personliga åsikter... För den som inte håller med, så finns det säkert andra trådar här på forumet som passar bättre till var och ens personliga smak...

_________________
Erik Jirhall
GRC - Gentlemen Racing Club
ES Kassasystem
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467



Särås skrev:
FEED ME skrev:
Eftersom jag vägrar att vara som alla andra, så brukar jag därför ta Porschen när jag ska åka och handla och när jag ska ut på racingmöten så tar jag Audikombin...


Nån ljuger här....
Henrik vet Du vad Erik pratar om?
Alla gånger jag sett Erik så har han kommit i en stor VW buss som låter som en traktor...
En buss!!!!!
/Jimmy Särås


Diesel doris
(Audin körde jag om på senaste lazzat iofs)

_________________
Henrik Troeng
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Här finns en film med Audi RS4, 911 C4 och Gallardon.

ojoj! Att höra V10:an yla i ksogen!

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8632

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Verkar ju vara en fin vintervagn det där .









Sportbilsreportage med vinterföre .
http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=10980

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Fredrik C skrev:

Sportbilsreportage med vinter före .
http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=10980


och efter?

_________________
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Atariman skrev:
Fredrik C skrev:

Sportbilsreportage med vinter före .
http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=10980


och efter?


Haha, kul !


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Jag har läst de senaste sidorna i denna tråd och jag slås av onda känslor när jag läser inläggen.

Handlar inte sportbilskörning om att ha kul genom att uppleva härlig kommunikation, balans och glädjen att manövrera bilen. Även att se på något vackert medan man pustar ut med en kopp kaffe i näven efter ett pass på bana eller Bogesundsvägen är en del av, om inte körglädjen så i alla fall, åkglädjen.

Generellt verkar det som att man med "bra bil" menar en snabb bil på bana. Eftersom tekniken går framåt ger det att ju modernare bilmodellen är desto snabbare är den vilket alltså automatiskt innebär en "bättre bil". Jämför lite i 360 kontra 430-inläggen. 360 är en dålig bil därför att 430 är snabbare. 360 duger bara att posera med och om man ska posera kan man lika gärna ha en spider. En bil med paddellåda är lite snabbare runt en bana än om den har H-låda och därmed är paddelbilen en "bättre bil". Kan man egentligen påstå att en BMW M3 är en roligare (bättre) bil att köra än en gammal Alfa Romeo 1600 GTA bara för att den har bättre tid på ringen? Jag finner de här resonemangen illavarslande och framförallt tråkiga. Det är så man kan undra om ni vann mycket prispengar på senaste banmötet?

Enligt min uppfattning måste man kunna köra bil utan hjälpmedel för att uppleva riktigt sportbilskörglädje annars är det mest åka fort-glädje och där har moderna aid-bilar naturligtvis sin plats. Den som åker sporthoj vet nog vad jag menar med sportbilskörglädje även om det inte finns någon bil som är i närheten av en sporthoj vad det gäller närvaro, känsla och kommunikation, för att inte tala om adrenalin. Ju närmare en bil är en sporthoj i sin karaktär, desto bättre enligt min mening.

För de som uppskattar bilkörning på det sätt som jag gör kan man kanske få föreslå att byta bort allt modernt skräp mot en Ferrari F40 (som jag tyvärr inte har haft förmånen att få köra). Inget bromsservo, inget styrservo, ingen ABS, ingen antispinn, inget antisladdsystem, ingen launch control, ingen paddellåda. Det är en bil som ärar den som äras bör, en bil som ger uttrycket No guts no glory ett ansikte. En snabb tid med en fyrhjulsdriven, R-däcksförsedd full-aid-missile ger tyvärr ingen glory i mina ögon. Bilar som körs med hjälpmedel är för mig posörbilar vare sig de är på banan eller Stureplan.

Sportbilskörglädje: F40, Tipo 33 Stradale
Åka fort-glädje: Gallardo, F430
Posörglädje: Gallardo, F430 i spidermodell
Adrenalinpump: Sporthoj


_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 738


Trådstartare
Corsa skrev:
Jag har läst de senaste sidorna i denna tråd och jag slås av onda känslor när jag läser inläggen...


Bilglädje är liksom allt annat en smaksak. Det framgår väl av denna tråden. Själv så har jag generellt sett svårt att förstå glädjen/charmen med äldre bilar. Jag tycker NÄSTAN alltid att en nyare modell av vilken som helst bilmodell är bättre än en äldre. Utvecklingen går ju dock framåt, och oftast är detta i positiv riktning. Det största problemet är väl att generellt sett så blir de nya bilarna tyngre och tyngre, vilket som bekant inte gynnar oss som gillar att köra bana. Vad gäller moderna elektroniska hjälpmedel så håller jag med dig. ESP slås naturligtvis av så snart som motorn sätts på! Visserligen så är vissa bilars ESP-system mer användbara än andra, men snabbast och bäst går det alltid med ESPn helt avslagen.

_________________
Erik Jirhall
GRC - Gentlemen Racing Club
ES Kassasystem
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 738


Trådstartare
Nya bilder

Nu är Gallardo-hemsidan uppdaterad med 51 nya bilder. Riktigt bra sådana, skulle jag vilja säga. Tagna på Spa i Belgien. Bara att klicka in sig, för de som är nyfikna...

http://lamborghini.gallardo.se/

_________________
Erik Jirhall
GRC - Gentlemen Racing Club
ES Kassasystem
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Ja, det var överlag mycket fina bilder. Tänk vad en bra kamera med schyssta linser kan göra!

Ser ut som en riktig bålgeting!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Re: Nya bilder

FEED ME skrev:
Nu är Gallardo-hemsidan uppdaterad med 51 nya bilder. Riktigt bra sådana, skulle jag vilja säga. Tagna på Spa i Belgien. Bara att klicka in sig, för de som är nyfikna...

http://lamborghini.gallardo.se/

underbar bild! röda bromsskivor och bilen används som den ska! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 738


Trådstartare
Re: Nya bilder

Karl Birgander skrev:

underbar bild! röda bromsskivor och bilen används som den ska! thumbs up thumbs up thumbs up


Ja, bromsarna fick bekänna färg. Förutom bristen på takhöjd har jag nu funnit ännu en nackdel med Gallardon, och det är just bromsarna. Inte för att de fadade eller bettade dåligt, men därför att livslängden var i kortaste laget. Efter en dag på Nürburgring och två på Spa, så fans det NOLL kvar av bromsbeläggen fram (varningslampan lyste dock inte, varför jag körde på ända tills det blev metall mot metall). Närmare inspektion av skivorna visade inte bara på repor p.g.a. de avsaknade beläggen, utan även stora sprickor i de borrade hålen. Så därför har jag idag hämtat ut Lambon från verkstaden i Södertälje med helt nya skivor och belägg. (Det blev väldigt lugn körning från Belgien till Sverige. Stor framförhållning och mycket motorbroms, så klarar man sig nästan helt utan att använda bromspedalen...)

Men förutom dessa små tillkortakommanden, så är jag extremt nöjd med bilen efter förra veckans banpremiär. Motorn räcker till hela tiden, ljudet är så underbart att jag nästan inte blev insläppt på Nürburgring och balansen är fantastisk. Powerdrifting är skoj... Helt enkelt underbart kul att köra på bana -fast dyrt...

Bästa notering på Autobahn blev för övrigt 325 km/h enligt mätaren. Då fanns det fortfarande mer att ge, fast det kom trafik i vägen...

_________________
Erik Jirhall
GRC - Gentlemen Racing Club
ES Kassasystem
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Standardbelägg från fabrik eller?

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233



Re: Nya bilder

FEED ME skrev:


Ja, bromsarna fick bekänna färg. Förutom bristen på takhöjd har jag nu funnit ännu en nackdel med Gallardon, och det är just bromsarna. Inte för att de fadade eller bettade dåligt, men därför att livslängden var i kortaste laget. Efter en dag på Nürburgring och två på Spa, så fans det NOLL kvar av bromsbeläggen fram (varningslampan lyste dock inte, varför jag körde på ända tills det blev metall mot metall). Närmare inspektion av skivorna visade inte bara på repor p.g.a. de avsaknade beläggen, utan även stora sprickor i de borrade hålen. Så därför har jag idag hämtat ut Lambon från verkstaden i Södertälje med helt nya skivor och belägg. (Det blev väldigt lugn körning från Belgien till Sverige. Stor framförhållning och mycket motorbroms, så klarar man sig nästan helt utan att använda bromspedalen...)

Men förutom dessa små tillkortakommanden, så är jag extremt nöjd med bilen efter förra veckans banpremiär. Motorn räcker till hela tiden, ljudet är så underbart att jag nästan inte blev insläppt på Nürburgring och balansen är fantastisk. Powerdrifting är skoj... Helt enkelt underbart kul att köra på bana -fast dyrt...

Bästa notering på Autobahn blev för övrigt 325 km/h enligt mätaren. Då fanns det fortfarande mer att ge, fast det kom trafik i vägen...



Sitter det inte samma bromsar på Gallardon som på RS6an? Så vitt jag vet så kan man köpa Audi RS6 belägg istället för Lambo och halvera kostnaden

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Härliga bilder!! Man blir inte lite sugen på att åka en sväng på spa.. Hur långt är det till banan egentligen? Mycket längre än till ringen? Jag tycker det helt klart verkar vara bra priser på grc:s arrangemang där!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



TobbeC skrev:
Standardbelägg från fabrik eller?


Ja, Erik förstår ju inte bättre...
/J

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Re: Nya bilder

Pelle75 skrev:
FEED ME skrev:


Ja, bromsarna fick bekänna färg. Förutom bristen på takhöjd har jag nu funnit ännu en nackdel med Gallardon, och det är just bromsarna. Inte för att de fadade eller bettade dåligt, men därför att livslängden var i kortaste laget. Efter en dag på Nürburgring och två på Spa, så fans det NOLL kvar av bromsbeläggen fram (varningslampan lyste dock inte, varför jag körde på ända tills det blev metall mot metall). Närmare inspektion av skivorna visade inte bara på repor p.g.a. de avsaknade beläggen, utan även stora sprickor i de borrade hålen. Så därför har jag idag hämtat ut Lambon från verkstaden i Södertälje med helt nya skivor och belägg. (Det blev väldigt lugn körning från Belgien till Sverige. Stor framförhållning och mycket motorbroms, så klarar man sig nästan helt utan att använda bromspedalen...)

Men förutom dessa små tillkortakommanden, så är jag extremt nöjd med bilen efter förra veckans banpremiär. Motorn räcker till hela tiden, ljudet är så underbart att jag nästan inte blev insläppt på Nürburgring och balansen är fantastisk. Powerdrifting är skoj... Helt enkelt underbart kul att köra på bana -fast dyrt...

Bästa notering på Autobahn blev för övrigt 325 km/h enligt mätaren. Då fanns det fortfarande mer att ge, fast det kom trafik i vägen...



Sitter det inte samma bromsar på Gallardon som på RS6an? Så vitt jag vet så kan man köpa Audi RS6 belägg istället för Lambo och halvera kostnaden


Just vad jag sa redan när han var i tyskland och brumade och klossarna var slut...
/J

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Särås skrev:
Ja, Erik förstår ju inte bättre...

Ja, Ja. Då har han ju möjlighet att uppgradera från borrade skivor i all fall

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233



Re: Nya bilder

Särås skrev:
Pelle75 skrev:
FEED ME skrev:


Ja, bromsarna fick bekänna färg. Förutom bristen på takhöjd har jag nu funnit ännu en nackdel med Gallardon, och det är just bromsarna. Inte för att de fadade eller bettade dåligt, men därför att livslängden var i kortaste laget. Efter en dag på Nürburgring och två på Spa, så fans det NOLL kvar av bromsbeläggen fram (varningslampan lyste dock inte, varför jag körde på ända tills det blev metall mot metall). Närmare inspektion av skivorna visade inte bara på repor p.g.a. de avsaknade beläggen, utan även stora sprickor i de borrade hålen. Så därför har jag idag hämtat ut Lambon från verkstaden i Södertälje med helt nya skivor och belägg. (Det blev väldigt lugn körning från Belgien till Sverige. Stor framförhållning och mycket motorbroms, så klarar man sig nästan helt utan att använda bromspedalen...)

Men förutom dessa små tillkortakommanden, så är jag extremt nöjd med bilen efter förra veckans banpremiär. Motorn räcker till hela tiden, ljudet är så underbart att jag nästan inte blev insläppt på Nürburgring och balansen är fantastisk. Powerdrifting är skoj... Helt enkelt underbart kul att köra på bana -fast dyrt...

Bästa notering på Autobahn blev för övrigt 325 km/h enligt mätaren. Då fanns det fortfarande mer att ge, fast det kom trafik i vägen...



Sitter det inte samma bromsar på Gallardon som på RS6an? Så vitt jag vet så kan man köpa Audi RS6 belägg istället för Lambo och halvera kostnaden


Just vad jag sa redan när han var i tyskland och brumade och klossarna var slut...
/J



hehe han är ju smålänning

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Erik såg att vi kört på just samma tid på NS. Se dig slagen på den tiden om ett par veckor
På mitt varv var det ganska mycket trafik. De som ligger runt 8min vet att det brukar innebära en väldans massa omkörningar. Eller hade du fritt? Till mitt försvar var det även två vägbyggen varav i vartfall det ena sinkade mig lite kan jag tro. Körde du r däck eller ?

Kul att du gillar bilen! Bromsarna på RS6 är väldigt bra, är så trött på allt snack om hur dåliga de är. Självklart funkar de ännu bättre på gallardo och nya RS4an. Dina komentarer om bromsarna verkar mer stämma överens med mina egna erfarenheter, det bromsar väldigt bra, även på 2060kg Avant thumbs up . RS6 skivorna kan bli lite onödigt varma, dock kan skivorna ta hur mycket värme som helst ingen fara, vilket inte kan sägas om orginal padsen. Är det så att det är samma pads i oken på gallardon som på RS6 måste de bytas!. Det är Pagid som gör orginal padsen åt RS6an, dock är det bara en gat pad. Mina orginal pads totalt brann upp på ett antal varv på en förmiddag på ringen i RS6 p g a r-d med mm, då körde jag inte alls många varv heller. Svarta Pagid har jag kört på RS6 en del och de kan ta värme, de förbrukar du inte upp lika fort. Annars lär de gråa ta än mer värme än de svarta t o m. Dessa pads tar som du vet lite mer skiva men det är ingen fara. Det är billigare att byta skivan efter ett tag trots att de kostar 5000kr st än att ständigt byta orginal pads vilket blir ännu dyrare, den kalkylen gjorde jag fort på RS6an.
Tror jag har ett gäng svarta pagid liggande som du kan få om du vill.

Uppenbarligen så bromsar vi amatörer lite för mycket på varven, om inte så hade vi ju kört lite fortare runt, eller vad tror du Erik?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Allmänt banåkaforum
lamborghini.gallardo.se -racing...
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
34729 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande