Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 34729 besök totalt |
Glöm inte bort att F360 CS också har ett av världens underbaraste motor/avgas-ljud. Kommer ihåg när jag var på 2004 års Scuderia-kurs och hade två (eller var det tre?) F360 CS i min grupp. Det var ståpäls hela dagarna igenom, när dessa bilar gasade ut på sektionsträningarna... ![]() Har inte full koll på ekonomibiten, men helt billiga i drift lär de knappast vara. Har för mig att Jimmy hade en prisuppgift på vad en storservice kostade. Hur var det? Jag vill i alla fall minnas att en vän till mig som kör F430 F1 fick betala 40000 kr för ett kopplingsbyte... (om jag inte minns fel. Men jag kommer i alla fall ihåg att jag reagerade över att det var ganska dyrt...) |
||||||
När inte vädret tillåter att fightas på racingbanorna, så kan det ju i alla fall värma upp stämningen att få fightas lite vid tangentbordet... Alla har vi olika intressen och prioriteringar. För vissa är det viktigt att vara snabb. För andra är det viktigt att skilja sig från mängden. För vissa räcker det att ha en vass tunga... Jag uppskattar i alla fall alltid lite kärleksfulla påhopp och dåligt underbygda personliga åsikter... För den som inte håller med, så finns det säkert andra trådar här på forumet som passar bättre till var och ens personliga smak... ![]() |
||||||
Diesel doris ![]() (Audin körde jag om på senaste lazzat iofs) ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Troeng |
||||||
Här finns en film med Audi RS4, 911 C4 och Gallardon.
ojoj! Att höra V10:an yla i ksogen! ![]() http://www.rs6.com/forum/showthread. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Verkar ju vara en fin vintervagn det där
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sportbilsreportage med vinterföre ![]() http://www.autobild.de/test/neuwagen _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
och efter? ![]() _________________ ![]() |
||||||
Haha, kul ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Jag har läst de senaste sidorna i denna tråd och jag slås av onda känslor när jag läser inläggen.
Handlar inte sportbilskörning om att ha kul genom att uppleva härlig kommunikation, balans och glädjen att manövrera bilen. Även att se på något vackert medan man pustar ut med en kopp kaffe i näven efter ett pass på bana eller Bogesundsvägen är en del av, om inte körglädjen så i alla fall, åkglädjen. Generellt verkar det som att man med "bra bil" menar en snabb bil på bana. Eftersom tekniken går framåt ger det att ju modernare bilmodellen är desto snabbare är den vilket alltså automatiskt innebär en "bättre bil". Jämför lite i 360 kontra 430-inläggen. 360 är en dålig bil därför att 430 är snabbare. 360 duger bara att posera med och om man ska posera kan man lika gärna ha en spider. En bil med paddellåda är lite snabbare runt en bana än om den har H-låda och därmed är paddelbilen en "bättre bil". Kan man egentligen påstå att en BMW M3 är en roligare (bättre) bil att köra än en gammal Alfa Romeo 1600 GTA bara för att den har bättre tid på ringen? Jag finner de här resonemangen illavarslande och framförallt tråkiga. Det är så man kan undra om ni vann mycket prispengar på senaste banmötet? Enligt min uppfattning måste man kunna köra bil utan hjälpmedel för att uppleva riktigt sportbilskörglädje annars är det mest åka fort-glädje och där har moderna aid-bilar naturligtvis sin plats. Den som åker sporthoj vet nog vad jag menar med sportbilskörglädje även om det inte finns någon bil som är i närheten av en sporthoj vad det gäller närvaro, känsla och kommunikation, för att inte tala om adrenalin. Ju närmare en bil är en sporthoj i sin karaktär, desto bättre enligt min mening. För de som uppskattar bilkörning på det sätt som jag gör kan man kanske få föreslå att byta bort allt modernt skräp mot en Ferrari F40 (som jag tyvärr inte har haft förmånen att få köra). Inget bromsservo, inget styrservo, ingen ABS, ingen antispinn, inget antisladdsystem, ingen launch control, ingen paddellåda. Det är en bil som ärar den som äras bör, en bil som ger uttrycket No guts no glory ett ansikte. En snabb tid med en fyrhjulsdriven, R-däcksförsedd full-aid-missile ger tyvärr ingen glory i mina ögon. Bilar som körs med hjälpmedel är för mig posörbilar vare sig de är på banan eller Stureplan. Sportbilskörglädje: F40, Tipo 33 Stradale Åka fort-glädje: Gallardo, F430 Posörglädje: Gallardo, F430 i spidermodell Adrenalinpump: Sporthoj ![]() _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
Bilglädje är liksom allt annat en smaksak. Det framgår väl av denna tråden. Själv så har jag generellt sett svårt att förstå glädjen/charmen med äldre bilar. Jag tycker NÄSTAN alltid att en nyare modell av vilken som helst bilmodell är bättre än en äldre. Utvecklingen går ju dock framåt, och oftast är detta i positiv riktning. Det största problemet är väl att generellt sett så blir de nya bilarna tyngre och tyngre, vilket som bekant inte gynnar oss som gillar att köra bana. Vad gäller moderna elektroniska hjälpmedel så håller jag med dig. ESP slås naturligtvis av så snart som motorn sätts på! Visserligen så är vissa bilars ESP-system mer användbara än andra, men snabbast och bäst går det alltid med ESPn helt avslagen. |
||||||
Nya bilder
Nu är Gallardo-hemsidan uppdaterad med 51 nya bilder. Riktigt bra sådana, skulle jag vilja säga. Tagna på Spa i Belgien. Bara att klicka in sig, för de som är nyfikna... http://lamborghini.gallardo.se/ |
||||||
Ja, det var överlag mycket fina bilder. Tänk vad en bra kamera med schyssta linser kan göra!
Ser ut som en riktig bålgeting! _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re: Nya bilder
underbar bild! röda bromsskivor och bilen används som den ska! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Re: Nya bilder
Ja, bromsarna fick bekänna färg. Förutom bristen på takhöjd har jag nu funnit ännu en nackdel med Gallardon, och det är just bromsarna. Inte för att de fadade eller bettade dåligt, men därför att livslängden var i kortaste laget. Efter en dag på Nürburgring och två på Spa, så fans det NOLL kvar av bromsbeläggen fram (varningslampan lyste dock inte, varför jag körde på ända tills det blev metall mot metall). Närmare inspektion av skivorna visade inte bara på repor p.g.a. de avsaknade beläggen, utan även stora sprickor i de borrade hålen. Så därför har jag idag hämtat ut Lambon från verkstaden i Södertälje med helt nya skivor och belägg. (Det blev väldigt lugn körning från Belgien till Sverige. Stor framförhållning och mycket motorbroms, så klarar man sig nästan helt utan att använda bromspedalen...) Men förutom dessa små tillkortakommanden, så är jag extremt nöjd med bilen efter förra veckans banpremiär. Motorn räcker till hela tiden, ljudet är så underbart att jag nästan inte blev insläppt på Nürburgring och balansen är fantastisk. Powerdrifting är skoj... ![]() Bästa notering på Autobahn blev för övrigt 325 km/h enligt mätaren. Då fanns det fortfarande mer att ge, fast det kom trafik i vägen... |
||||||
Re: Nya bilder
Sitter det inte samma bromsar på Gallardon som på RS6an? Så vitt jag vet så kan man köpa Audi RS6 belägg istället för Lambo och halvera kostnaden ![]() |
||||||
Härliga bilder!! Man blir inte lite sugen på att åka en sväng på spa.. Hur långt är det till banan egentligen? Mycket längre än till ringen? Jag tycker det helt klart verkar vara bra priser på grc:s arrangemang där!
|
||||||
Ja, Erik förstår ju inte bättre... /J _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Re: Nya bilder
Just vad jag sa redan när han var i tyskland och brumade och klossarna var slut... /J _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Re: Nya bilder
hehe han är ju smålänning ![]() |
||||||
Erik såg att vi kört på just samma tid på NS. Se dig slagen på den tiden om ett par veckor
![]() ![]() På mitt varv var det ganska mycket trafik. De som ligger runt 8min vet att det brukar innebära en väldans massa omkörningar. Eller hade du fritt? ![]() ![]() ![]() Kul att du gillar bilen! Bromsarna på RS6 är väldigt bra, är så trött på allt snack om hur dåliga de är. Självklart funkar de ännu bättre på gallardo och nya RS4an. Dina komentarer om bromsarna verkar mer stämma överens med mina egna erfarenheter, det bromsar väldigt bra, även på 2060kg Avant ![]() Tror jag har ett gäng svarta pagid liggande som du kan få om du vill. Uppenbarligen så bromsar vi amatörer lite för mycket på varven, om inte så hade vi ju kört lite fortare runt, eller vad tror du Erik? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 34729 besök totalt |