| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tycker ni om en Halonsläckare i bilen?
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7602 totalt) |
|
Som topic! Jag vet att dem är olagliga, men är dem inte ruskigt effektiva och "rena"! Vilka risker finns att beakta? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Vi har halon i alla maskiner på jobbet... effektiva som sagt.
Något att tänka på är att andas färdigt innan man aktiverar släckaren, helst ett djupt andetag som räcker en god stund. Risken är annars att man blir utan luft... Sen är dom "rena", men kondenshinnan som bildas efter en släckning är starkt korrosiv och bör sköljas bort omedelbart. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
ok det låter ju vettigt, somsagt renligheten jämfört med tex pulver är ju överlägsen. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Dem är förbjudna... /erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jag hade halon tidigare i min bil, den var öppen iofs och om inte annat så är storleken på flaskorna att föredra. Men jag tänker direkt på tre problem när det gäller halon: Att ta ett djupt andetag och hålla andan när man sitter i en brinnande bil efter att med ett par G tryckt ut luften ur lungorna efter en krasch kanske inte är det lättaste.... Vad säger olika tävlingsreglementen om halon? om man har bilen entusiastförsökrad och gatlegal så kommer nog inte försäkringsbolagen att godkänna det heller om de kräver släckare. Självklart kan du lägga dit en pulversläckare när de kikar på bilen men om du sedan får en brandskad och inte använt pulversläckaren så kan ju ersättningen bli lägre. Bara små funderingar...
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
Bra funderingar! Min tanke är att ha en 6kgs pulver under/framför förarstolen som ska användas när det verkligen skiter sig .
Sen tänkte jag ha en liten halonsläckare som jag har liggandes, monterad på torpeden samt kopplad till en slang som går till motorrummet för släckning av eventuell motorbrand. Iom att Halon lämpar sig väl vid bensin/oljebränder. Undra vilket sorts munstycke man skulle kunna använda i änden av slangen? Vad tror ni om detta? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
om du behöver en extra, fylld halonflaska så har jag en liggandes med trasigt munstycke för "handhållen applicering", det kanske går att byta ut mot ett som ändå går till slang. Eftersom du bygger ett retrobygge så är den är gratis...
|
||||||
|
Enl. SBF så måste det väl vara "förbjudet" om inte annat enl. den miljöpolicy som finns:
http://www.sbf.se/info/miljokodex "att välja utrustning och reservdelar med hänsyn till miljöpåverkan" _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Hehe det låter trevligt! Tackar! Du kan väl pma ditt nr så kan jag slå en pling när jag passerar eller är i krokarna! MVH Eri _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Att ta ett djupt andetag och hålla andan när man sitter i en brinnande bil efter att med ett par G tryckt ut luften ur lungorna efter en krasch kanske inte är det lättaste.... [/quote] Kunde (borde?) ev ha lagt till en liten smiley efter mitt inlägg om andningen... _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Kunde (borde?) ev ha lagt till en liten smiley efter mitt inlägg om andningen...[/quote] Jag förstod att du var ironisk. Men ville ändå förtydliga....
halonsläckare hade varit jättebra i bilar som min Seven som är öppen men en handhållen halonsläckare som den jag hade från början hade inte varit speciellt lätt att släcka med om det blåser kraftigt. Det ska nog vara fasta motorrumssystem. Smidigt, men eftersom det är olagligt och miljö- och hälsovådligt så kanske man ska tänka till en och två gånger innan man väljer det... Allt beror väl på vad man ska ha bilen till. Förut var alla marinens fartyg utrustade med halon, mest för krigssituationer. Kanske fortfarande? Där var det inte så noga med personerna, bara båtarna klarade sig....
|
||||||
Såvitt jag minns har marinen dispans och har fortfarande fasta Haloninstallationer i sina motorbåtar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
En nackdel med halon släckare är ju att de kyler ingenting utan släcker ju genom att "ta bort" syret. Vid tex. en större motorbrand på en ordentligt varm motor så kan flampunkten fortfarande vara överskriden efter det att branden är släckt när det sedan kommer till nytt syre så kan det flamma upp igen pga den lagrade värmen.
Har sett det hända, och jag föredrar ju lätt de nya vattendimme släckningssystemen framför halonet vet inte hur mycket de smutsar ner men det borde ju vara minimalt med tanke på att det bara är vatten med någon sorts antifrysmedel i. _________________ Nicklas Silfverlin Div. Fordar |
||||||
|
Det finns numera "gas generating"-släcksystem som har alla halonets fördelar+massa andra fördela, bla mycket lätt p.g.a. att man inte behöver tryckkärl.
se t.ex. http://www.stormingmedia.us/58/5899/ Det är även fr.om. förra året godkännt av FIA (dock bara en tillverkare) _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Vi hade sådana i våra stridsvagn Leopard 2 och det var en del säkerhetsföreskrifter kring dem. Jag minns inte hur länge vagnen skulle luftas ur innan man fick kliva i igen efter att man skjutit en tub i stridsutrymmet, men det var ett hyfsat tag. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
Vid en riktig brasa så kommer man inte i närheten med handsläckare, om sådan är monterad i bilen. Det är sprinkler som gäller. Men man kan alltid ha en pulver i reserv. Jag hörde något om att hallon kunde alstra giftgas vid hög upphettning, och i så fall är det inte bara syrebortfallet som är farligt. Kanske någon som känner till... _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
har precis varit på brandövning en heldag hos brandkåren. det enda som kyler är mycket vatten eller mååånga skum släckare. kolsyra kyler äns inte 5 grader på en bränslebrand som varat i mer än 5 sec och det är det som det tar att öppna huven. vidare kan jag berätta att du kan andas in halon 2-4 gånger innan kvävningarna kommer. det fanns två tycper av halon (tyvärr ligger papprena på jobbet så betäckningar kan ni inte få) den ena som är den dåliga va inte bra mot människan. den tillverkades bara i ca 2 år.. den adnra som även finns vkar idag i bla finnland om man vet vart man ska leta gör bara att du låter som kalle anka ett par andetag. dock så ska man inte andas mer än 2-4 ggr.. då kan det bli lite jobbigt.. vissa företag och myndigheter har fortf dispans på halon i sverige så det finns kvar.. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7602 totalt) |