Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
peltorhjälmar :P
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (8374 totalt)
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



ButterflyRacing skrev:
Nu jämför vi äpplen och päron igen..........När jag pratade om syrebrist, menar jag naturligtvis inte i kart eller mc........där det finns rörlig luft runt huvuder.
I Cobran är det i stort sätt vindstilla i vissa hastigheter........och den lilla luftrörelse som finns kommer bakifrån. Och då har jag upplevt att luften står still i hjälmen.
I en täckt bil är det ännu mindre luftrörelse.


Behövs verkligen visiret då? Blir det inte bättre om man tar bort det?

JMF F1 nackmusklernas betydelse vid en krock finns men att förare tränar upp nackmusklerna beror på g krafter vid normal körning. Vilket är ngt helt annat än 20g+ vid en krock.
HANS systemet är ju framtaget pga detta.
till Er som betvivlar sätt er i en sådan där släde som trafiksäkerhetsnissar brukar ha på mässor och krocka i x km/h krockvåldet är löjligt stort trots att man är beredd och hastigheten låg.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ButterflyRacing skrev:
Nu jämför vi äpplen och päron igen..........När jag pratade om syrebrist, menar jag naturligtvis inte i kart eller mc........där det finns rörlig luft runt huvuder.
I Cobran är det i stort sätt vindstilla i vissa hastigheter........och den lilla luftrörelse som finns kommer bakifrån. Och då har jag upplevt att luften står still i hjälmen.
I en täckt bil är det ännu mindre luftrörelse.

De flesta standardbilsförare i t.ex. DTM, ETCC, etc. kör väl med integralhjälm och det verkar gå bra, så det kanske beror på vilken hjälm man har.

Jag trivs klart bäst i en integralhjälm och skulle helt klart använda en sån om jag fick, men nu får jag åka omkring i en G6:a som jag inte har någon övrig användning för, då den väl inte skyddar tillräckligt för att vara godkänd för nåt annat - inte mycket att göra något åt. Men många som vant sig vid jethjälm tycker att det känns instängt och med dålig sikt i integralhjälm så det är väl lite vad man är van. Synd att man inte får välja bara.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



ButterflyRacing skrev:
Nu jämför vi äpplen och päron igen..........När jag pratade om syrebrist, menar jag naturligtvis inte i kart eller mc........där det finns rörlig luft runt huvuder.
I Cobran är det i stort sätt vindstilla i vissa hastigheter........och den lilla luftrörelse som finns kommer bakifrån. Och då har jag upplevt att luften står still i hjälmen.
I en täckt bil är det ännu mindre luftrörelse.


Har du också sånna bekymmer.. på min Lotus är det mest passageraren som klagar på att det inte finns nån luft ...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AndersY skrev:
[
Nej, det infördes först i år i F1.
Burti sopade ju in i räcket på Spa för ett par år sedan i 300 knyck så att Armcon böjde sig en meter, men han klarade också nacken. Det största problemet är nog när man inte är beredd, som t.ex. en touch bakifrån, eller liknande.


Som jag minns Burtis krasch så bromsade det upp på ungefär en billängd. Alltså från ca 80 m/s på ca 5 m. Om jag inte snurrat till det skulle det innebära en genomsnittlig retardation på 640m/s^2, alltså ca 65g !! Burtis nacke skulle alltså tagit upp en "tyngd" av motsvarande 350 kg Menar ni att han gjorde det på egen hand utan hjälp av några skyddssystem för huvud/nacke?

Jag har svårt att föreställa mig att det skulle spela någon som helst roll om man är beredd eller ej om man utsätts för 65g

_________________
Pär Hylander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det var nog mindre än 5 meter, 3 lager däck plus en knapp meters förskjutet/tänjt armco. Tror han kom upp i 90g eller nåt sånt.
Tungviktsbrottare klarar ju att hålla emot sin egen vikt plus en 140 kg-klump till ovanpå med sin nacke. Det är klart att man inte klarar av att hålla emot utan att huvudet åker framåt, men lite hjälper det säkert att avlasta nackkotorna om man är vältränad.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
peltorhjälmar :P
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (8374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande