Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (8374 totalt) |
Behövs verkligen visiret då? Blir det inte bättre om man tar bort det? JMF F1 nackmusklernas betydelse vid en krock finns men att förare tränar upp nackmusklerna beror på g krafter vid normal körning. Vilket är ngt helt annat än 20g+ vid en krock. HANS systemet är ju framtaget pga detta. till Er som betvivlar sätt er i en sådan där släde som trafiksäkerhetsnissar brukar ha på mässor och krocka i x km/h krockvåldet är löjligt stort trots att man är beredd och hastigheten låg. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
De flesta standardbilsförare i t.ex. DTM, ETCC, etc. kör väl med integralhjälm och det verkar gå bra, så det kanske beror på vilken hjälm man har. Jag trivs klart bäst i en integralhjälm och skulle helt klart använda en sån om jag fick, men nu får jag åka omkring i en G6:a som jag inte har någon övrig användning för, då den väl inte skyddar tillräckligt för att vara godkänd för nåt annat - inte mycket att göra något åt. Men många som vant sig vid jethjälm tycker att det känns instängt och med dålig sikt i integralhjälm så det är väl lite vad man är van. Synd att man inte får välja bara. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Har du också sånna bekymmer.. ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Som jag minns Burtis krasch så bromsade det upp på ungefär en billängd. Alltså från ca 80 m/s på ca 5 m. Om jag inte snurrat till det skulle det innebära en genomsnittlig retardation på 640m/s^2, alltså ca 65g !! ![]() ![]() Jag har svårt att föreställa mig att det skulle spela någon som helst roll om man är beredd eller ej om man utsätts för 65g _________________ Pär Hylander |
||
Det var nog mindre än 5 meter, 3 lager däck plus en knapp meters förskjutet/tänjt armco. Tror han kom upp i 90g eller nåt sånt.
Tungviktsbrottare klarar ju att hålla emot sin egen vikt plus en 140 kg-klump till ovanpå med sin nacke. Det är klart att man inte klarar av att hålla emot utan att huvudet åker framåt, men lite hjälper det säkert att avlasta nackkotorna om man är vältränad. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (8374 totalt) |