Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med val av fjädrar till Volvo 850.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6499 totalt)
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Hjälp med val av fjädrar till Volvo 850.

Hur beräknar man den?

_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Dropstopp till vilken nytta?

Förspänna fjädern eller se till att fjädern inte sitter löst vid full utfjädring?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
fuling skrev:
Dropstopp till vilken nytta?

Förspänna fjädern eller se till att fjädern inte sitter löst vid full utfjädring?


Läste i TPR`s tråd om chassimodifiering till S40 ( Att bilen är kissnödig beror på droopstop bak. Dessa monterades för att MINSKA greppet bak och på så sätt få bilen att styra in bättre. Gjorde underverk i snabba kurvor typ Anderstorp.) tänkte att jag skulle testa det på min bil och se om det fungerar
+ att det bilr skönt å slippa hissa upp bilen till himlen för att byta däck

_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

1 hela det gamla chassit på S40 sög häst ba.....

och du skall inte paja greppet bak utan försöka få så del av viktförflyttingen bak det går.

Jag kommer inte ihåg lyfter du inner bakhjul nu?
om inte gå på med mer krängre bak

Förmodligen behöver du även mer krängre fram också.

Sen skulle bilen må bra av fetare framdäck, vad får du in???

En liten lista:
1. vad väger aset?
2. viktfördeling?
3. vad har du för fjäderhårdheter nu?
4. Vad är det för bakvagn på din traktor?
5. krängre nu?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Hej Johan

Har aldrig fått min bil att lyfta inner bakhjul hur mycket jag än har försökt det har du ju själv sätt på Kullen.

Angående krängare bak så finns det inte så många som säljer bara bak utan komplett fram och bak.

Fram har jag krängare från 850 BTCC med justerings möjliget .

Körde med 205 förra året till i år så har jag 215 däck med högre MAX LOAD gräns än dom gamla hade.
Kör med 7" fälgar nu men har 8" på gång som jag får om 1 månad , ska jag ha bredare fälgar så blir det till att modifiera karossen ( skärmarna , typ som Volvo gjorde på sina 240 Turbo GR-A ) men det är ju inga problem att sätta lite stag för att få ut dom utåt.

1 Bilen väger 1470kg utan förare
2 vet ej har inte kollat
3Fjädrar vad är det ( sänkningssats )
4 Delta Link
5 Fram BTCC bak original.

_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Fram skull jag trycka in så mycket däck det går.

Krängre bak, kan du köra med dubbla???
Du BEHÖVER mer krängre bak skulle jag tro.

Urrk, säkningssats suuuuuuuuuuuuuuuuuger
En ca ca ca ca ca ca sats med 2-3ggr så hårda fjädrar skulle nog göra susen.

Jag fördubbla ca fjäderhårheten fram, nu är befa... ca 6ggr så hård som std fram.
och ca 3-4ggr bak

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Det blir nog 225 eller 235 däck till nästa år på dom nya 8" fälgarna.

Dubbla krängare bak blir nog svårt men jag ska se kanske kan lösa kraftigare bak från ett företag i USA som säljer krängare till Volvo.

Som jag sa till dig när vi sågs sist så har jag ett par fjädrar liggande som jag kan ha fram , dom är från 240 GR-A men passar på mina fjäderben fram och dom är djävligt hårda ( 100 nm )

Bak är inga problem med fjädrar , där kan jag få dit vilka fjädrar som hällst

_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

100N/mm fram är inga problem, dit med ski....
Skulle nog gå med ännu hårdare.
De mig lite mått på fjäden så kan jag göra ett överslag på vad fjäderkonstaten är på.
Dy=?? (ytterdiameter)
Di=?? (innerdiameter) igenligen så räker det med ytter men inner är för koll.
dt=tråddiameter
nt=totalt antal lindingsvarv
Är det några stumma varv på fjädern???
En bild är bra.

Bakvagnen har jag ingen koll på hur den ser ut.
Har du en bild?
Behöver utväxlingen/förhållandet mellan fjädens och hjulets rörelse, MR i förkorttad form och på utrikiska.

ps proppstopp ser jag som en nödlösing.
Hmm inte riktigt sant kan användas så inte fjäder sitter löst vid full utfjädring.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Tar mått på fjädern imorgon och bild med.
Ska skanna in en bild på bakvagnen från rep.boken så du får se.

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
hela fjädern 250mm lång


ytterdiameter 107mm


innerdiameter 78mm


tråddiameter 14mm

totalt antal lindingsvarv 4.75 om det är medstumma varv på fjädern

stumma varv på fjädern 2st , 1 uppe och 1 näre

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
en scannad bild på bakvagnen nr3 är krängaren


_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Skit bra med bilder thumbs up
Totalt antal lindingsvarv får jag till 5 någon ting, 5,75 låter vättigt.
Som jag räknar så tar jag bort ca 1,5varv

Dy=107
nt=5,75
dt=14
Detta ger ca 112N/mm

Blir nog bra dit med fjädrnan, stötdämparna är lite mjuka förmodligen men det funkar.

Vad har du för dimension på fjädrna som sitter på nu????


Bak:

a------b--c

a cc på possition 5 på bilden.
b är cc på fjäden
c är hjulsentrum

Hjulet fjädar väll runt pos5 så får jag avstånden
a->b=???
a->c=???

Får jag detta har vi MR bak och då kan vi göra en uppskatting av lämpliga bakfjädrar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Bak:

a------b--c

a cc på possition 5 på bilden. 1116mm
b är cc på fjäden 1090mm
c är hjulsentrum 1460mm

Hjulet fjädar väll runt pos5 så får jag avstånden
a->b=??? 435mm
a->c=??? 445mm

Måtten kan skilja på några mm.



Fjädrarna som sitter på nu är en vanlig sänkningssats från H&R
Dämparna är gula koni fram och bak öhlins slällbara runt om

_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Smaska ditt ett par fjädrar på 80N/mm bak. Detta ligger drägligt tror jag.

och fundera skarp på en justerbar krängra bak, modell STYV.
Svårt att se på bilden hur krängra ser ut bak.
En riktig bild vore dunder.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Ska se om jag kan ta en bild på bakvagnen underifrån bilen.
Tror du att det räcker med framfjädrarna som du räknade på?
Så här ser det ut vid hård inbromsning ( Bild från Knutstorp )



_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Försök mät upp fjädrnarna som sitter på nu för då kan vi göra en gämnförelse hur pass hårdre de nya/andra är.
Ta bild på fjäderhelvetet också så undviker vi misstag.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Bild på sänkningsfjädern



Dy= 144mm
Di=117mm
dt=14mm
nt=7

_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

ojjjjjjjjjj, det var mjukt om jag nu inte räkant fel.
Det är 7 varv totalt men ca 2st varv är tätare de ger att de är mycket hårdre.
Så jag antar 5 varv dy=144 och dt=14 --> 19,5N/mm

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Kan det vara möjligt
Kan en sänkningssats vara så mjuk?

_________________

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

opps jag körde beräkingrna med lovikavantarna, sorry
Det skall vara 30-35N/mm, forfarnde mjukt.
Std ligger de nog runt 20N/mm

Gissa varför jag tycker sänkingsater suger elefant pelle niklas

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Jag tyckte att det lät fel.
om satsen är 30-35N/mm då går jag bara upp 3 gånger i hårdhet med mina andra fjädrar , ska nog ha ännu hårdare som du skriver.

Ja vet vad du tycker om sänkningssatser och jag håller med dig

_________________

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med val av fjädrar till Volvo 850.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6499 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande