Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 Grupp H -75 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13976 totalt) |
Saab 99 Grupp H -75
Motor Ventiler, rostfria In 44 mm Ut 37,5 mm K-line ventilstyrningar Hårdare ventilfjädrar, klarar 8000 rpm utan problem Ventiltryckare från Volvo EVo 40 Æmm Ventilknaster kortade i sidan för att inte tugga i knasterspåren Portade kanaler Mirafrästa ventilsäten Kompressionsförhållande 11,7:1 omslipad kamaxel 287°/0,25-260°/1mm Lyfthöjd 14,12mm Nockvinkel 110° Bilen drar bra från botten 92,0mm borrning med smidda Mahle kolvar med teflonlås Vevstakar lättade c:a 100gram, ny bussning 22,01mm Viktjusterade inom 1-2 gram Planfräst blockplan med spår för koppartråd Kolvar går 0,25-0,3 över blockplan Vevaxel lättad, slipad & balanserad Svänghjul lättat och balanserat Förstärkt tryckplatta med sinterlamell Weber 48 DCOE bestyckade av Håkan Andersson Bil & Motorsportservice Special insug Pipercross luftfilter Red King bränslepump Shiftlight MTR Övervarvningsskydd med Launch-control olja, Opel 5W-30 helsyntet Växellåda 4 växlad stora lådan 6:31 utväxling Slutväxel från Saabs tävlingsavdelning Lamelldiff, vet ej hur hård ställd den är Jörgen spak Innre stålknutar Drivknutar Saab 900 -88 Förstärkta drivaxlar olja, Mobil SHC 75W-90 syntet race Chassi Framvagn Sellholm fjädrar och stötdämpare Förstärkta bärarmar som är smörjbara Bromskivor från Saab 9000 Turbo Bromsok också från Saab 9000 Turbo Mintex belägg Kort styrväxel från Sellholm EL styrservo från Opel Astra Bakvagn Sellholm fjädrar och stötdämpare Bakaxel från 900 -88 Bromskivor och ok också från 900 -88 original bromsbelägg Invändigt samt säkerhet MOMo stolar Willans 3" 6-punkts bälten Peltor intercom Sparco 3-ekrad 95mm djup Rattnav från mekonomen Hemmasnickrat kartläsarfotstöd Kolfiber instrumentpanel Div mätare Allt är säkrat med automatsäkringar Guss certburbåge TEMPUS brandsläckare Däck & Fälg Michelin, MaxSport, Gullabo på Standardfälgar, Grus = Alu 6", Asfalt = Alu+Plåt 6" Hemsida http://www.garnisonenmotorsport.se _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||||||
Sådant fjålleri håller man väl inte på med... |
||||||||
En robust och bra bil
Får se hur det blir i Grupp H nu, det var rätt så ovant kan man säga när jag åkte KM'et men det är en vanesak. Nu är de uppfräshning som gäller, var i garaget igår och målade klart hjulhusen, ikväll ska jag ta itu med bromsoken och byta klossar. tvåtaktsmicke//Vart ska du åka då? Andreas// Nu ska inte du va sådär _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||||||
Hej
Ser ju ut att va en trevlig bil! Jag körde rally förra året i en 99 grupp e ,det var kul men det saknas ju effekt Har tänkt bygga en 99 grupp H nästa år när mitt nuvarande projekt är klart. Lycka till! Mvh Tommy _________________ Tommy Olofsson Audi quattro 639hk 694nm. |
||||||||
Jasså där ser man, jag åkte också Grupp E förra året men nu tog jag och köpte pappas gamla bil. Vad är det för grejjer i din bil? _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||||||
Kolla under "Bilen" i min signatur! mvh Tommy _________________ Tommy Olofsson Audi quattro 639hk 694nm. |
||||||||
Vi har saknat dig i skogen Tommy! Själv blir det att köra asfalt igen nästa år. Vi har ersatt 4wd med 2wd så nu går det att sprätta runt koner igen. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Tjenar! Den kommentaren värmde precis vad man behöver höra nu när man sitter o är rally sugen till tusen. Det är som dom säger har man kört en gång så är man fast! Saknar det! Men jag kommer igen, men inte med en grupp E bil iallafall. Har du gjort av med din 4wd audi? Mvh Tommy _________________ Tommy Olofsson Audi quattro 639hk 694nm. |
||||||||
Jag kommer nog mest att hålla mig hemma omkring Ö-vik _________________ //Mikael Jardstam |
||||||||
okej där ser man! LYCKA TILL! _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||||||
Hej. Jag har också haft en 99:a grH fast jag kom aldrig riktigt överens med den. Tyckte den kändes klumpig och svårhanterlig så jag sålde den. Sen köpte jag en Opel Corsa och det var som natt och dag, mycket smidigare och roligare att köra. Men 99:an är stryktålig och robust som en pansarvagn. Så här såg min 99:a ut: _________________ mera grus |
||||||||
_________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||||||
oj oj !!! Det var roligt att se att det finns folk som går den ljusa vägen .. den grusiga den smutsiga och den helt underbara motorsport grenen RALLY!!! Trevligt att du åker den bredaxlade svensken också. Ett alldeles utmärkt vall av bil blir skoj att se hur det hela utvecklar sig. Kan bara önska dig lycka till och hoppas på goda resultat
P.S känner du Matti.J? Har nämligen åkt med han en gång fast då rattade han en peugeot 306 vilket var bland det roligare jag upplevt i mitt liv D.S Mvh // Piere.E _________________ Piere Eriksson Saab 99 T16 Megasquirt - Med jetplan i generna |
||||||||
lite efter men jo de finns det, http://www.ragundadalensrc.com/movie _________________ Andreas Linden |
||||||||
Vad skiljer mellan Matti's spak och Jörgens? Pris på Matti's spak? |
||||||||
Längre spak och bra mycket tajtare lägen + mer distinkta lägen.
Har tyvärr inte hört av Matti på ett par månader och min spak verkar gått upp i rök, kanske ska ta och höra av mig fram över och se om han har glömt bort mig, skulle vara trevligt att ha den växelspaken, provväxlade lite med den han hade i sin bil, skulle tydligen få version 2 av den som skulle vara bättre och lite mer lättväxlad. Men som sagt har inte hört av honom på ett tag. -------------------------- Lite uppdatering annars om vad som händer med bilen... 1 Maj lyckades jag hoppa sönder vänster motorfäste så motorn flyttade sig ca 5 cm åt höger vilket resulterade i att drivaxeln hoppade ur inre medbringaren och slog sönder lite saker omkring. Motorn är urlyft och det ska lagas lite sprickor i motorrummet och själva motorfästet ska lagas och förstärkas. Motorn ska det bytas lite lager och fixa till lite oljeläckage. Bilder kommer på de hela är tanken... _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||||||
Inte skrivit någonting på länge här men körde Marknadsnatta 061028
Skriver ett litet referat här... SS1 gick halvbra tills en pinne som håller bromspedalen lossnade efter ungefär halva sträckan, så vi vart stående i ca 11 minuter för en liten reparation och vart då när den gick sönder helt och hållet utan broms. SS2 var väl den sträcka som gick bäst förutom att bilen började kännas lustig mot slutet vilket vi verkligen märkte på transporten efter. Stötdämparen höger fram hade gått sönder och bilen gungade på rätt så bra men det gick ju i alla fall att köra. SS3 gick väl helt okej, när det började gå fort började höger framhjul hoppa och bilen for överallt men förutom dfet gick det ok. SS4 gick bra ända fram till målskyltarna där jag slet av staget till växelspaken fick åka och växla nere vid golvet hela vägen tillbaka till Skänninge. Detta var även vår första tävling med noter och så kul som jag hade i rallybilen har jag nog aldrig haft förut, så jävla fränt det var. Nu gäller det bara att få åka lite nästa år så man kan få upp lite tempo. Bilen flyttas till det nyhyrda garaget 1 December och då ska bilen gås igenom, nya växelspaken ska dit, kolla över varför stötdämparen gick sönder, fixa lite med förgasarna. och nu 1 Jan 2007 är det Katalysator krav på alla Grupp H bilar så det blir att införskaffa en sådan också och ett nytt avgassystem när jag ändå håller på. Räcker pengarna till så kommer toppen få sig en genomgång och så ska det ses över vad man kan förbättra på den biten. Bilen ska lackas under och i hjulhusen. Lite div plast ska sättas under bilen för lite skydd m.m Så jag vet vad jag gör i vinter + att jag hjälper en i Teamet och bygga ihop hans 940. _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||||||
Har en incarfilm från Marknadsnatta
http://www.unionen.se/garnisonen/masken_marknadsnatta_2006.wmv Högerklicka och 'spara som' och en utifrån från SS2 http://www.unionen.se/garnisonen/masken_marknadsnatta_2006_ss2.wmv Högerklicka och 'spara som' och en utifrån från SS4 http://www.unionen.se/garnisonen/DSCF4522.AVI Högerklicka och 'spara som' Sakta och försiktigt _________________ Christian Larsson - Volvo 940 EVO |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 Grupp H -75 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13976 totalt) |